OS Wankel

Een dikke 2 jaar geleden kocht ik een os wankelmotortje. Ben nogal een wankelfan en heb als hobby erbij ook een Mazda RX-7 met wankelmotor.
Ik heb de eerste 1,5 jaar enorm veel plezier aan dit motortje gehad en niet te vergelijken met een 6,5 cc zuigermotor. Het wordt heet, rookt, produceerd een bak herrie en zuipt 3x zoveel maar powerrrr;)

Op een gegeven moment deed hij het niet meer, wilde niet meer blijven lopen door gebrek aan compressie. Het wankeltje belande op de kast. Nu kocht ik laatst nieuwe veertjes voor achter de seals en ben eens gaan googlen voor wat meer info. Nu kwam ik terecht op deze site: The OS-Graupner Wankel engine en heb eigenlijk hetzelfde gedaan met mijn motor als deze meneer. Het enige verschil is dat hij een nieuwe motor heeft en die van mij al heel wat liters brandstof heeft gezien.

Nu heb ik mijn wankel secuur uit elkaar gedraaid, een nachtje in een badje met thinner en wasbenzine laten liggen. Vanmiddag alles schoon gemaakt en zoals op die site gelezen te hebben de vlakken lichtjes opgeschuurd op een velletje 1200 grid schuurpapier doordrenkt in olie. Weer schoongemaakt en de vlakken waren een stuk schoner en gladder. Heb helaas niet de middelen om na te meten wat er van af gegaan is.

Daarna de zooi met nieuwe apexsprings in elkaar gezet en zo te voelen heb ik meer compressie. Heb hem nog niet getest, is me te koud buiten met -7 maar nu wilde ik vragen of er nog meer mensen net dit bijltje gehakt hebben en wat ze gedaan hebben om meer compressie te krijgen?

Marc

hoeveel % nitro laat jij dat wankeltje op draaien

hij hoort op 15% te draaien met een bepaald percentage wonderolie. Ik geef toe dat ik dat niet altijd gedaan heb en hem ook wel eens heb laten dtaaien met minder nitro maar wel altijd wonderolie.

Heb ergens gelzen dat ie ook draait op 5% nitro.

Ik moet wel nog ergens een nieuwe gloeiplug halen, ik meen een 4-takt maar dat moet ik even na zoeken. De eerlijkheid gebied me wel te zeggen dat de wankel eens een keer enorm heet is geworden. Waarschijnlijk ook de reden dat de veertjes niet meer dat deden wat ze moesten doen. Ik zit al jaren in de wankelmotoren en ik weet dat ze een bloedhekel aan warmlopen hebben.

Ik hoop dat ik hem weer betrouwbaar kan krijgen en dan weer op zoek naar een leuk kistje voor dit motortje.

Trouwens voor ik het vergeet, ik constateerde dat de front en backplate aardig wat groeven van de rotor hadden wat ook het verlies aan compressie verklaard.
w5.JPG

voorbeeldfoto, niet de mijne!

Wat me we; opvalt aan deze foto is dat de wand van het rotorhuis waar de rotor in draait van mijn motor aanmerkelijk dikker is.

Geen foto te zien. Album op publiek zetten.

Ik heb wel gelezen dat wankelmotoren makkelijker te dempen zijn dan twee-takt motoren doordat de uitlaatpoort altijd open staat. Bij ons heeft iemand achter de standaard wankel 'demper' zo'n antiek zwarte Graupner 3,5cc resonantiepijpje gezet. Daarna was het de stilste motor op de club.

Vreemd Ron, dat er geen foto te zien is want het is gewoon een gelinkte foto van die site. Ik heb geen album.....

Maar goed, ik heb hem net geprobeerd totdat mijn startaccu leeg was:evil:, geen plof, rommel, puf....helemaal niets. maw, niet genoeg compressie.

Waarschijnlijk heb ik dezelfde fout gemaakt als de persoon in de link in mijn eerste post. Het leek me wel goed om een drupje olie in de kamer te doen om het geheel wat gemakkelijker te laten draaien. En dat doet hij met te weinig compressie als gevolg.

Als ik hem ronddraai zou ik 3 plofjes moeten horen maar ik hoor er maar 2, dat betekent dan volgens mij ook dat 1 van de seals niet meewerkt. Ik ga hem komend weekend nog eens open draaien en eens inspecteren.

Het kan toch niet zo zijn dat ik met het ronddraaien van de rotor toen hij open was de rotor op de verkeerde plaats heb zitten? Zoiets als "top dead center" zoals bij een auto? Kan het bijna niet voorstellen want hij kan maar op 1 manier goed ronddraaien en dat doet hij.....

iemand?

Ik weet dat "Supagloo" ook minimaal 1 wankel heeft, en normaal gesproken goed weet waar hij het over heeft. Heb hem op dit forum de laatste tijd alleen niet meer gespot. Je zou hem eens een PB kunnen sturen ...

Freek

Ik weet dat "Supagloo" ook minimaal 1 wankel heeft, en normaal gesproken goed weet waar hij het over heeft. Heb hem op dit forum de laatste tijd alleen niet meer gespot. Je zou hem eens een PB kunnen sturen ...

Freek

Dank je Freek, ik zal eens een poging wagen.

Nu heb ik vanmiddag de wankel weer uit elkaar gehad en hem nog eens aandachtig bekeken. Weer met zorg in elkaar gezet en de seals werken alle drie zoals ze zouden moeten doen. Dus.....zeg het maar. Verkeerd in elkaar zetten is onmogelijk anders draait de rotor niet of niet goed dus daar zit het 'm niet. Carb is schoon, uitlaat zit ook niet dicht.

Zal nog eens een andere plug gebruiken. Jammer genoeg kan ik me niet meer herinneren hoe de compressie "voelde" toen hij nieuw was. Volgens mij is er niet veel verschil.

Bij die van mij heb ik nooit echt de indruk gehad dat ik compressie voelde (zoals bij een zuigermotor), maar hij loopt prima.
Verder heeft ie nog niet echt veel draaiuren gehad. Wie weet moeten de problemen nog komen.

Succes met de klus!

Back