OS55 slaat af bij bepaald toerental

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door Mdec, 22 aug 2015.

  1. Mdec

    Mdec

    Lid geworden:
    12 mrt 2012
    Berichten:
    90
    Locatie:
    Deerlijk
    Beste mensen,

    Ik zit met het volgende probleem:

    Ik krijg mijn motor niet afgesteld...
    Het betreft een OS55 in een Trex600N.
    Ik ben vorige week gestart met de grote naald 2,5 slagen open en de middennaald 2 slagen open (dus 2 x 360°).
    Naar mijn mening bitter weinig rook en op ongeveer 1 meter hoogte stopte hij ermee. Na de grote naald nog rijker en rijker te hebben gezet heeft de one-way bearing van mijn startpen (op mijn starter)het begeven... Dus dat was het...
    Vandaag met goede moed opnieuw een poging gewaagd...
    Eerste poging met grote naald 3 (!) slagen open en kleine naald 2,5 slagen.
    Motor komt niet op toeren maar produceert weinig rook.
    Hij staat dus te vet maar met weinig rook. Nu, uiteindelijk, na klik per klik nog een halve slag te hebben verarmd begon dat ergens op te lijken. Gooi hem in idle up 1 en alles lijnt te werken. En plots valt hij stil... Starten en op 1m valt hij op ieuw stil. En dit zo 10x na elkaar. Vetter of armer , er veranderde niks meer, hij valt stil net op het moment dat hij in zijn "bedrijfstoerental" komt...
    Wat ik een beetje raar vind is dat de naalden wel erg ver open staan...
    Plug ziet er zo uit:
    [​IMG]
    Een beetje vervormd, maar stationair zakt hij niet bij het afhalen van de gloeistroom.
    Ik heb de brandstofleidingen gecheckt en deze in de tank begon te gaan, maar was nog niet kapot.
    Ik gebruik coolpower 10%.

    Gr
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    die plug is totaal compleet totall loss!
    weg dat ding.

    de gloeidraad hoort egaal te zijn, zodra de ringen niet meer consequent zijn, is hij te heet geweest, doet hij het niet meer.
    vaak kun je dit herkennen bij het starten. stationair, en zodra de stroom van de plug gaat, kakt hij een stuk in.

    tweede, als hij echt zo raar loopt, lijkt het erop dat er rommel in de carb zit.
    je kunt even proberen met een nieuwe plug.. maar op 3 slagen loopt die van mij baggertje vet, en toert hij niet meer op.

    toen ik nog gloei had, stond de hoofd ergens rond 1,5 a 1,75 open, midden stond ook ong 1,5 open.
    mengsel stond een tik uit het midden, origineel standaard staat hij een tik rijk.
    stationair draaien, keer optoeren, weer stationair en dan de brandstof leiding dicht knijpen. hij hoort 5 sec te blijven draaien zonder optoeren of aftoeren. gebeurt dit alsnog binnen de 5 sec staat hij te arm, gebeurt dit veel latwr, te rijk.

    maar ik gok bij jou een beetje op een verstopping in de carb.. aangezien je hem niet rijk krijgt.
    of hij moet gewoon verder open, niet alle brandstoffen zijn hetzelfde.
     
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    trouwens. op die instelling met 3 slagen waarbij hij niet optoerde, heb je toen ook aan de kop gevoeld?
    is die bloedje heet, is hij toch te arm. goeie temp is een spuugje op je vinger, en dat even op de kop doen. sist het meteen weg, veel te heet.
    blijft het nat, is het goed.

    is raar dat er geen goed lopend stuk tussen zit..

    slangen in de tank, hoe oud zijn die?
    gecheckt op lekkages, een gebrek aan uitlaatdruk kan zoiets ook geven.
    heeft de motor al genoeg gedraait?
    niet ingelopen willen ze ook wel eens een beetje vaag doen op de naalden.
    en staat de mengsel veels te arm, krijg je pas op volgas het correcte mengsel.

    o ja.
    na zoveel klemmers kan het raadzaam zijn ff de backplate los te halen, kijken of er gruis in zit.
    ff uitlaat los, even in de uitlaatpoort kijken of er groeven in de bus zitten.
    soms komen ze er goed door, soms knalt er iets kapot.
    ik heb wel eens een maand rondgevlogen met een stuk ijzer in het carter... sloeg af en toe tussen de krukas, motor sloeg dan een toer over.
    snapte er geen fluit van, tot hij op een gegeven moment het ijzer naar boven gooide en de hele motor opvrat.
     
  4. Mdec

    Mdec

    Lid geworden:
    12 mrt 2012
    Berichten:
    90
    Locatie:
    Deerlijk
    Brandstofslangen heb ik gisteren dan maar vernieuwd, behalve die voor de uitlaatdruk. Zal deze ook nog eens controleren. Ik heb die motor alvorens te monteren volledig uit emkaar gehaald om te zien of alles ok was. En zowel zuiger als cilinder glimmen mooi, zonder schrammen. Ik moet er wel bij vermelden dat dit geen fonkelnieuw motortje is. Maar alles ziet er goed uit. Het zou best kunnen dat hij nog niet volledig is ingelopen. Carb heb ik niet gecontroleerd... Ik heb gisteren dan wel beide naalden eruit gehaald en daar is alles proper.
    Ik weet dat het geen referentie is, maar de backplate was iedere keer ik voelde veel te heet. Geen 5 seconden hoor, veels te warm.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  5. raptor117

    raptor117

    Lid geworden:
    2 jan 2010
    Berichten:
    562
    Locatie:
    Brabant of omgeving
    Lijkt me de carburateur, vuil gaat vooral,in je cat eye zitten, die zit achter de koperen instelbaar voor je stationair. Kijk even op carburateur schoonmaken op youtube voor dit type motor als je niet weet hoe het moet.
    Mijn motor staat op 1,25 hoofdnaald en 1,5 ongeveer Midden-aarde, stationair net onder middenstand. Met jouw settings zou normaal niet te vliegen zijn, veel te vet inderdaad.
    Rinie
     
  6. Mdec

    Mdec

    Lid geworden:
    12 mrt 2012
    Berichten:
    90
    Locatie:
    Deerlijk
    Ok, zal ik doen.
    Thx!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  7. Mdec

    Mdec

    Lid geworden:
    12 mrt 2012
    Berichten:
    90
    Locatie:
    Deerlijk
    Carb was proper, niets aan te zien. Ik ben wel iets anders tegengekomen:
    [​IMG]
    En ook in de behuizing:
    [​IMG]

    Maar hoe dat komt? Geen idee, de cilinderbus vertoont geen tekenen van schrapen
    En de lagers zijn nog intact. Het achterste lager voelt echter niet meer "smooth", je voelt een zekere wrijving.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou.... die heeft toch echt véél te schraal gedraaid....
    En zo te zien heft de drijfstang langs de carterwand gesleept, dus die lagers zijn rot.
    Als de as zoveel beweging heeft, is dus ook het lagerhuis uitgelopen, en dan ziet het er niet heel erg goed meer uit voor deze motor....

    Maar als de carb niet vies was, is het de grote vraag waarom hij niet op de naalden reageerde.
    Enige andere opties zijn dan verstopt brandstoffilter, of clunk niet goed, of lekke brandstofslangen....

    Groet, Bert
     
  9. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    mijn instellingen zijn identiek met die van @Student :,
    dus volgens mij de motor van jou veel te rijk,
    maar volgens de foto's is de motor gewoon al kapot geweest,
    dat betekend helaas een iets duurdere reparatie

    trouwens is mijn 40 uren oude OS55 voorzien met nieuwe lagers, zuiger en loopbuis,
    hij doet het weer zo als nieuw, ik hoop weer 40 uren

    trouwens slangetjes naar de uitlaat zijn ook belangrijk,
    en ook die in de tank,
    en ook de doorsnee van de slang,
    eens gebruikte ik een te dunne en de motor ging ook uit in de lucht !!!

    suc6
    Uwe
     
  10. Mdec

    Mdec

    Lid geworden:
    12 mrt 2012
    Berichten:
    90
    Locatie:
    Deerlijk
    Ik heb inmiddels beslist om eens een nieuwe motor aan te schaffen in plaats van altijd tweedehands te gaan. En met deze nieuwe motor van nul beginnen. En zien hoe het loopt...
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Goed idee, rustig in laten lopen (liefst met hulp van een ervaren helivlieger) en dan ga je er Jaren plezier van hebben....

    Tweedehands is helaas maar al te vaak "andermans ellende gratis op de koop toe"

    Groet, Bert
     
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    er zitten ook stevige schrappen in het huis.. kijk s of je alle onderdelen hebt?
    beide (!!!!!) veertjes uit de zuiger.. is het lager nog compleet(geen onderdelen weg geslagen)
    zitten er pitten bovenop de zuiger? aanwijzing voor losvliegend materiaal in de motor..

    een motor waarin iets mis is, kan erg bijzonder reageren.
    maar nog steeds reageren ze dan wel op de naalden.
    desnoods loopt de brandstof letterlijk ongebruikt de uitlaat uit.. dus trek die carb zo ver mogelijk uit elkaar. kan haast niet anders of er zit vuil in ergens.

    zuiger moet wel vervangen worden.. bestel dan meteen die 2 veerclips mee, en een zuigerveer. en de drijfstang.. vastlopers krijgen die dingen stevige klappen van, kunnen ze breken op termijn. daarnaast heeft de jouwe een paar stevige tikken gehad tegen het huis..
    en lagers.. alles opgeteld kom je al in de buurt van een verse tuf.
    die veerclips niet hergebruiken, bij mij is een hergebruikte dus een keer door de motor gaan zweven.
    jouw huidige zuigerveer zit zo te zien wat vast (klap bovenop de zuiger gehad?), en meestal vinden ze het niet grappig om van zuiger te wisselen. kan wel, maar leuk vinden ze het niet.

    kijk ook je bus erg goed na. zou zonde zijn je nieuwe zuigerveer meteen te slopen op een groef in de bus.


    en zoals brutus al opmerkte, nieuwe motor eerst even goed in laten lopen.
    ga desnoods ff bij iemand langs, leer je meestal ontzettend veel van.
    je bent echt de eerste niet die een motor door afstelproblemen opstookt..
    probleem is om het te zien, gevoel er bij krijgen.

    als je eens in de buurt bent...
    ik heb ook een 55hz, kan en wil je best even door de inloop helpen.
    ik heb hier evt zelfs nog een goede carb liggen van een 55, overblijfsel van een motor die het nooit meer zal doen ;-)
     
    Laatst bewerkt: 24 aug 2015
  13. Mdec

    Mdec

    Lid geworden:
    12 mrt 2012
    Berichten:
    90
    Locatie:
    Deerlijk
    Heb eens nagekeken en alles samen kom ik aan een slordige €250 aan onderdelen:
    Bus, zuiger, arm, pin, clipsen, huis, lagers, zuigerveer, krukas...
    Dat wordt dus een nieuwe motor...
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  14. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.968
    Locatie:
    Rosmalen
    Aan de zuiger te zien heeft deze sporen van een vastloper door te weinig koeling.
    Herken het uit mijn brommertijd ook het feit dat de chrome wand van de cilinder geen sporen heeft bevestigd dit.
     
  15. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    dat huis zal wel meevallen.. schrappen maakt niet uit, als ze maar niets raken.
    en er niks gescheurd of vervormt is.

    met name bij de lagerzitting.
    zowieso is nieuw raadzaam. deze motor kan misschien nog eens als reserve dienen.
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het is een OS.... die heeft geen chroom coating. In de conische cylinders gebruiken ze Nikkel, in de motoren met zuigerveer loopt de zuiger in een stalen bus.
    Te weinig koeling, lijkt me niet de oorzaak: Mijn gassertje heeft twintig uur van zéér regelmatig klemlopen achter de rug, met looptemperaturen van tegen de 160 graden en uitschieters naar 185, en die zuiger ziet er niet zo uit....

    Hier zie ik eerder iets in van vuil (troep zoals roest of metaalslijpsel) uit het achterste lager, wat door de motor gegaan is: het zachte zuigermateriaal is geschuurd, de harde zuigerveer en wand niet (of in elk geval niet zichtbaar)....

    Groet, Bert
     
  17. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    idd is reparatie bijna zo duur als een nieuwe motor,
    ik heb mijn "lieveling na 40 uren (laten) repareren"
    als hij nog een keer 40 loopt, denk ik over na,

    voordeel van repareren:
    je bent met vertrouwde instellingen bezig,
    maar let op, de motor moet eerst inlopen !

    Groet
    Uwe
     
  18. Mdec

    Mdec

    Lid geworden:
    12 mrt 2012
    Berichten:
    90
    Locatie:
    Deerlijk
    Eventjes een bijkomende vraag:
    Aangezien de motor op geen enkel moment fysisch vast heeft gezeten kunnen we toch niet van een vastloper spreken?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee.... technish hebben we het dan over een "klemmer" als er geen direct zichtbare schade aan zuiger en bus is, of in jouw geval een "vreter" als er wel wat te zien valt.

    Een vastloper moet je meestal met gepast geweld demonteren....
     
  20. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe

Deel Deze Pagina