osd voor fpv

hallo iedereen,

ik vlieg sinds kort fpv. ik heb daarvoor van racewood een 1.3ghz setje gekocht. nu had ik ook graag iets van osd gehad. ik dacht aan dit hier.

Hobbyking G-OSD 3 Mini OSD System w/GPS Module

is dit goed? kan ik dit zomaar koppelen met mijn camera? het is zo'n sony standaard fpv cameratje.

ik zie dat je bij deze osd setje ook stroom kan meten. moet ik hiervoor nog een extra meetmodule kopen?

OSD en camera combinatie maakt niet uit.
In de meeste gevallen zet je de OSD tussen de draad die van je Vtx naar de Camera loopt.
Zo mixed hij de tekst er in en zie jij dat op het scherm

Stroom meting gebeurd met een klein printje die tussen de hoofdkabels komt.
Of deze er bij zit weet ik niet.

Maar echt nodig is het niet.
Voltage alleen is meestal wel genoeg. In de loop van tijd leer je per situatie inschatten hoeveel je nog ongeveer over hebt.

Bijvoorbeeld:
Bij lichte belasting Bijna lege accu is bv 10,5V op een 3s lipo (=3,5V per cel)
Leger kan maar beter wat over dan te kort en ook beter voor je accu's

Simpele maar goede osd is die van Remzibi.
Te vinden via RCGroups. Gewoon PB sturen. Iets van 80 euro incl GPS en stroom module.

Maar er is zat in omloop.

De OSD die je hier linkt heb ik er zelf 3 van gekocht inmiddels (hoewel eentje geroosterd :/), is een top dingetje voor die prijs! De stroom kan ie inderdaad niet meten, want er zit geen stroommeter bij, maar dankzij de gps en spanning heb je toch al heel erg veel data.

Vooral als je long range gaat vliegen is zo'n OSD handig. Op een gegeven moment kun je gewoon moeilijk bijhouden waar je nou precies vliegt (of je moet een kaart op je schoot hebben liggen oid), en dan is de navigatie data die een OSD je geeft (locatie, hoogte, snelheid, richting) toch wel erg handig ;)

Als je naar een kant en klare OSD kijkt dan is dit waarschijnlijk de beste deal die je ooit zult vinden. Een andere optie is om een minimosd te kopen en d'r KV-OSD op te zetten oid, dan kun je met extra sensors heel erg ver komen, maar da's niet echt plug en play. En dan ben je ongeveer net zo duur uit als dit, dus dit is wel een erg leuke optie.

Als je wel stroom wilt hebben is Remzibi een best goede optie overigens ;)

Een andere optie (als je nog een stap verder wilt) is een OSD met autopilot, maar dat zul je in het begin niet nodig hebben. Denk dan aan RVOSD of cyclops storm/tornado (iets goedkoper), dat soort spul. Zou ik niet aan beginnen tenzij je echt 10km weg gaat vliegen en de extra veiligheid graag wilt hebben ;)

Anyway, als beginner is die G-OSD een hardstikke goed ding, ga je geen spijt van krijgen ;)

De tiny OSD III NIET bij hobbyking kopen. Dat is een oudere (rebranded) versie met oudere software, beter kun je 't orgineel kopen.

Volgens mij was ie bij hobbyking nog duurder ook overigens :p

hallo, bedankt voor de info.

ik heb nu voorlopig de G-osd 3 mini en die ben ik aan het aansluiten. wel heb ik nog enkele vragen . op de manual staat hoe je deze moet aansluiten maar vindt dit niet zo duidelijk.

dus: ik steek voeding op de V1 maar je hebt dan de camera en de osd. moet ik dus vanaf mijn tx met 3 kabels dus de +,- en signaaldraad naar de osd en dan vanaf de osd terug met de 3 kabels naar mijn camera lopen? of volstaat het de + en de - rechtstreeks van de 3s lipo door te verbinden naar mijn camera en enkel de signaaldraad naar de osd en dan naar de camera? kan iemand mij dit ietwat verduidelijken aub?

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uploads/98586914X319754X21.pdf
mvg sam

Gewoon lekker de ground kabel ook aan de OSD vastmaken, die moet je niet los gaan laten lopen van de signaal kabel. Dat video signaal is toch al een paar MHz. Als je dan toch bezig bent, laat de stroomkabel dan ook via de OSD gaan. Dan werkt de OSD in a sense ook als PDB voor je video circuit.

De voeding is V2, niet V1. Dus de OSD voed je met de lipo die op V2 aangesloten zit. Als deze eenmaal op V2 zit kun je eventueel nog een aparte motor-accu aansluiten op V1, als je die los hebt van de rest van je besturing. De camera en vtx kun je dan gewoon aansluiten op de video poorten, en de GPS natuurlijk op de GPS poort. De camera en vtx hoef je niet meer apart op de lipo aan te sluiten ;)

hallo ik snap het niet 100procent kan je eventueel een schematje tekenen? Ik werk maar met 1 accu namelijk een 3s dit zowel voor motor en camera dus. Moeten de + dan ook door de osd onderbroek worden pf mag de camera rechtsreeks gevoed zijn?

De camera mag rechtstreeks gevoed zijn, maar het is heel simpel:

Accu op V2 aansluiten
Cam/vtx op video aansluiten (alle 3 de kabels)
GPS op GPS aansluiten

Klaar :)

ik ben wat bang om het te proberen omdat ik al op verschillende sites heb gelezen van mensen die die van de cam en de vtx alle 3 de draden dus op de osd aansluiten dat hun vtx kapot is dan (component doorbranden) en ik las dus dat ze zeggen dat je de + nooit mag aansluiten aan de osd??

dus tot zover ben ik zeker dat ik de + en - van de batterij dus aan V2 hang.
daarna hang ik de massa en de signaal van de vtx dus aan de osd en de massa van de camera en signaaldraad ook aan de osd. maar beide + dus van vtx en camera ben je dus zeker dat je ook aan de osd mag hangen?

OSD en camera combinatie maakt niet uit.
In de meeste gevallen zet je de OSD tussen de draad die van je Vtx naar de Camera loopt.

Toch echt wel; ik heb er 1 liggen (minimosd was het geloof ik) die alleen overweg kan met een 600TVL, bij andere types zijn de letters nauwelijks zichtbaar. Raar maar waar, hebben we uitvoerig getest.

Remzibi is een goede tip, is een super osd, ik heb er 2 in gebruik, inmiddels ruim een jaar.

De voeding is V2, niet V1. Dus de OSD voed je met de lipo die op V2 aangesloten zit. Als deze eenmaal op V2 zit kun je eventueel nog een aparte motor-accu aansluiten op V1, als je die los hebt van de rest van je besturing. De camera en vtx kun je dan gewoon aansluiten op de video poorten, en de GPS natuurlijk op de GPS poort. De camera en vtx hoef je niet meer apart op de lipo aan te sluiten ;)

Wat opmerkingen:
1. In het schema wordt de OSD gevoed met de motor-accu en wordt V1 gebruikt voor het meten van de FPV-accu. In principe maakt het niet uit natuurlijk, even ervan uitgaande dat beide accu's geschikt zijn om FPV te voeden. Onderstaand schema is van de Sam's link.

full

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uploads/98586914X319754X21.pdf

2. Wat bedoel je precies met "De camera en vtx hoef je niet meer apart op de lipo aan te sluiten"? Als ik het schema goed begrijp dan hang je de camera (of vtx) direct aan de lipo en voed je de vtx (of camera) via de doorverbinding die op de OSD zit. Ik verwacht dat de positieve doorverbinding (rode draad) op de OSD er alleen is zodat je niet hoeft te solderen of y-kabels hoeft te gebruiken om zowel de camera als vtx te voeden. Die doorverbinding zit verder nergens aan vast. En de negatieve doorverbinding (zwarte draad) zal intern ook doorverbonden moeten zijn met de negatieve kant van voeding V2 zodat je een gemeenschappelijke nul hebt.
3. In bovenstaand schema mag je de negatieve kanten van de 2 accu's niet doorverbinden want dan zou je een grondloop krijgen. Eentje met laag vermogen weliswaar, maar toch. Daarom denk ik dat als je 1 lipo gebruikt i.p.v. 2, je de zwarte draad van camera en vtx inderdaad beter niet kunt aansluiten op de OSD. De rode draad is als het goed is alleen een "zwevende" doorverbinding en wordt door de OSD zelf niet gebruikt. Ik kan me alleen niet voorstellen dat de OSD zou kunnen doorbranden als je de zwarte draad toch zou aansluiten want de OSD gebruikt maar heel weinig stroom. Een heel ander verhaal wordt het als je b.v. de 5V v.d. ESC/BEC zou aansluiten op V1. Of b.v. een RSSI voltage van de ontvanger die gevoed wordt door de ESC/BEC. In dat geval heb je mogelijk een mega-grondloop waarbij de motorstroom via de OSD zou kunnen lopen.

N.B. bovenstaande zijn aannames. Ik heb geen G-OSD en ik weet niet of dit schema klopt. Aansluiten op eigen risico, U bent gewaarschuwd!

Martin

Laatst bewerkt door een moderator:
bedankt voor de hulp. Het is gelukt en werkt goed.

heeft er iemand een gedacht of het mogelijk is in plaats van op een klein schermpje de beelden te bekijken of het mogelijk is om een kabel te maken \ aan te passen dat je het gewoon op je laptop kan bekijken?

Easycap USB op eBay.
Er op vliegen is niet echt een aanrader.
Laptop accu leeg
Programma crash
En enige vertraging in je beeld.

Maar 5 a 7 inch schermpjes op eBay kosten bijna niets.

Beste is gewoon een goede FPV bril.

Bijna Martin, het schema dat je hebt klopt echter niet (of moet je niet gebruiken) ;)

GOSD.png

Dit is BIJNA het goede schema. De accu moet je niet op de camera aansluiten, dat is nergens goed voor. De fpv accu sluit je aan op V2 (of als je maar één accu hebt, dan sluit je die aan op V2), en de eventuele losse motor accu gaat op V1. V2 wordt dus gebruikt om het bordje te voeden. Vervolgens staat de + van V2 in directe verbinding met de + van de camera en vtx aansluitingen, en natuurlijk is de nul gemeenschappelijk, dus dat is ook een directe verbinding. Je voedt de cam en vtx dus via de OSD, en je sluit ze niet apart aan op een lipo. Dat bedoelde ik.

Daarmee krijg je ook geen ground loop natuurlijk ;)

De reden dat mensen hun cam of vtx opblazen is omdat ze dusdanig dom zijn dat ze een 3S lipo gebruiken om hun OSD te voeden en een 5V cam of vtx gebruiken. Dit fenomeen noemen we "natuurlijke selectie" ;)

V1 hoeft niet gebruikt te worden, maar hier kun je dus een motor accu op aansluiten als dat een losse accu is. De GPS ingang lijkt me logisch, en er kan dus eventueel nog een stroommeter of temperatuur sensor op aangesloten worden, indien je die hebt.

Ik hoop dat dit het iets opheldert ;)

EDIT: Oh ja, gewoon een 7" schermpje van ebay kopen. Niet op vliegen inderdaad, tenzij ie niet bluescreent, maar is goed om andere mensen 't te kunnen laten zien ;)

Zo'n easycap werkt wel, maar kan zo veel mee fout gaan, ik zou niet moeilijk doen :p

hallo,

bedankt voor de info. Inmiddels werkt het al maar ik heb wel de cam nog eens apart gevoed ook dus heb ik volgens mij kans op die grond loop. Maar wat is dit juist?

verder heb ik nog een vraag ivbm de altitude.

wanneer het toestel op de grond staat geeft ie de ene keer bv 40m hoogte aan. Wanneer ik dan land geeft hij dan plots 60m aan of soms eens 9m. Waarom is deze waarde totaal incorrect?

ook de b die op het scherm staat dus de home positie die toont soms alle kanten aan waar totaal de home positie NIET is?

Bijna Martin, het schema dat je hebt klopt echter niet (of moet je niet gebruiken) ;)

GOSD.png

Dit is BIJNA het goede schema. De accu moet je niet op de camera aansluiten, dat is nergens goed voor. De fpv accu sluit je aan op V2 (of als je maar één accu hebt, dan sluit je die aan op V2), en de eventuele losse motor accu gaat op V1. V2 wordt dus gebruikt om het bordje te voeden. Vervolgens staat de + van V2 in directe verbinding met de + van de camera en vtx aansluitingen, en natuurlijk is de nul gemeenschappelijk, dus dat is ook een directe verbinding. Je voedt de cam en vtx dus via de OSD, en je sluit ze niet apart aan op een lipo. Dat bedoelde ik.

Daarmee krijg je ook geen ground loop natuurlijk ;)

Bedankt Reliku,

Dus de draad van lipo naar camera moet weg en in plaats daarvan is intern de plus ook doorverbonden (net als de min). Wel raar dat het schema van de fabrikant zelf dus niet correct is. Ik snap wel dat mensen hier fouten mee maken.

Met 1 lipo i.p.v. 2 (of als je de min van de 2 lipo's doorverbindt) krijg je volgens mij wel een grondloop. Omdat de min intern doorverbonden is (van V1 met V2), kan de voedingsstroom erin via V2 en eruit via V1 of V2. De oplossing is dan om b.v. de zwarte draad van V1 niet aan te sluiten. Maar met deze lage stromen kan het niet zoveel kwaad lijkt me.

Martin

Bedankt Reliku,

Dus de draad van lipo naar camera moet weg en in plaats daarvan is intern de plus ook doorverbonden (net als de min). Wel raar dat het schema van de fabrikant zelf dus niet correct is. Ik snap wel dat mensen hier fouten mee maken.

Met 1 lipo i.p.v. 2 (of als je de min van de 2 lipo's doorverbindt) krijg je volgens mij wel een grondloop. Omdat de min intern doorverbonden is (van V1 met V2), kan de voedingsstroom erin via V2 en eruit via V1 of V2. De oplossing is dan om b.v. de zwarte draad van V1 niet aan te sluiten. Maar met deze lage stromen kan het niet zoveel kwaad lijkt me.

Martin

Klopt. Maar waarom zou je die aan elkaar aansluiten? Als je maar een accu hebt gaat die op V2 en sluit je niets op V1 aan ;)

Als je twee accu's hebt is de V1 accu een los circuit van de V2 accu, en dan kan je wel een gemeenschappelijke nul hebben, maar de stroom kan niet via V1 terug komen bij de nul van V2, omdat die verder nergens verbonden zijn.

Tenzij je ze verbindt natuurlijk, maargoed, waarom zou je? :p

Of mis ik nu iets? :p

Harris, zo heb je inderdaad een ground loop.

De hoogte komt omdat de hoogtemeter soms glitcht (duurt even voordat ie een correcte waarde aangeeft), en het is hoogte boven zeeniveau, niet grondniveau ;)

De B klopt wel degelijk, maar is afhankelijk van de vliegrichting. Als je achteruit gaat of last hebt van wind klopt het natuurlijk niet :p

Nee, je mist niets. Met een 1-lipo systeem zonder V1 is er geen enkel probleem. Maar waag het niet om op V1 toch iets aan te sluiten met de rode en zwarte draad, b.v. een rssi voltage. Dat geldt zeker als de rssi afkomstig is van de ontvanger die gevoed wordt door de ESC/BEC. Want dan loop je het risico dat de motorstroom terugloopt via ontvanger en OSD. En dat geeft magische rook ;)

Martin

Back