John, bedankt voor de tip. Ik doe het met een tekening van het Fries Scheepvaart Museum en de herinneringen aan de keren dat ik op zo'n bootje heb gevaren, zelf. Verder een beetje afkijken van internet, valkjes en eigen invulling, en daarmee doe ik het dan maar. Gaat best heel aardig, kijk maar:
Romp weer in de lak:
Achterdek ligt op zijn kop, omdat ook de onderkant hiervan gelakt moest worden.
Dan de mast, de vorige keer liet ik een foto zien van de twee helften. Deze heb ik verder verlijmd en vervolgens in een geimproviseerde vierklauw in de boormachine gezet. Andere kant ondersteund met het handje, en dan met een stuk schuurlint model er in schuren:
Op deze manier pak je bijna de hele mast, alleen het onderste stukje niet. En dat is nou net precies de bedoeling:
Dat vierkante stuk valt in de mastvoet, dus. Netjes schuin gemaakt aan de onderkant om goed op de voet te passen, gaatje er in voor de scharnierpen.
De bedoeling is om de mast strijkbaar te maken, dus dit moest wel echt werken ook.
Giek en gaffel zijn op ongeveer dezelfde wijze als de mast gemaakt en van kleine stukjes hout heb ik een gaffelklauwtje gemaakt. De giek zit met een zelf geklust lummelbeslag aan de mast:
Masttopje gemaakt, en een vaantje dat echt kan draaien. Een euroduppie er naast for good measure:
En dan nog even een fotootje van het gehele verhaal bij elkaar:
De mast is 50 cm hoog, met de mastvoet er bij komt dat op ongeveer 53cm vanaf het dek. Onderaan ongeveer 10x10mm, bovenaan ongeveer 6mm rond. Giek is ongeveer 6x7mm doorsnee, gaffel ongeveer 6mm rond.
Als je goed op de laatste foto's kijkt, zie je trouwens ook kikkertjes voor de onder- en bovenlijkstrekkers. Gemaakt van 1mm messing, in totaal nog geen cm lang. Wat een priegelwerk als je werkelijk niets voor je boot kan kopen, maar wat een kick als het langzaam maar zeker steeds beter gaat lijken!
Elke keer dat ik er mee bezig ben bedenk ik me dat mijn vader meer dan 50 jaar geleden aan hetzelfde bootje, dezelfde dingen aan het maken was. En nu mag ik hem onder handen nemen!
Gaaf toch, dat zo'n bootje de tand des tijds (weliswaar enigszins gehavend) zo goed doorstaan heeft dat hij nu weer een nieuw leven kan beginnen!
[edit] En omdat we toch bezig waren, ook maar even een vaantje gemaakt:
Alle zijden zijn dubbel omgeslagen, om zo veel mogelijk rafels te voorkomen. Best wel een enorm gepruts, op 3x1cm... Maar het is redelijk gelukt. Mét zelfs nog een tunneltje waar de uithouder doorheen gestoken is, en de zijkant om het buisje dat over de pen draait heen genaaid. En het draait nog steeds, soepel.