Oude 4 meter zwever 'Jan van Gent'

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Jakkie takkie, 7 nov 2008.

  1. firefox309

    firefox309 Guest


    bij mij zou dat ongeveer nummer 20 ofzo worden op mijn lijst (tje) :p
     
  2. Rick R

    Rick R

    Lid geworden:
    17 jun 2008
    Berichten:
    1.381
    Locatie:
    Drenthe
    Ik vraag me al tijden af hoe deze zwever er nou eigenlijk uit ziet.
    Is er iemand die een plaatje kan posten?

    mvg Rick
     
  3. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Email

    Stuur mij even een PB met prive emailadres, dan heb ik wel wat leuks voor je.

    Jacob Bos
     
  4. Rick R

    Rick R

    Lid geworden:
    17 jun 2008
    Berichten:
    1.381
    Locatie:
    Drenthe
    Omdat ik toch bezig was.....
    Zie post #26

    Nu kan iedereen het lezen, mits Berrie dat goed vindt natuurlijk!

    Groeten Rick
     
    Laatst bewerkt: 4 nov 2011
  5. papakees

    papakees

    Lid geworden:
    23 apr 2009
    Berichten:
    4
    Locatie:
    norg drenthe NL
  6. Rick R

    Rick R

    Lid geworden:
    17 jun 2008
    Berichten:
    1.381
    Locatie:
    Drenthe
    Laatst bewerkt: 4 nov 2011
  7. korhorn

    korhorn

    Lid geworden:
    18 nov 2007
    Berichten:
    368
    Locatie:
    Zutphen
    wie is er nu een jvg aan het bouwen ?
    Ik ben in het bezit gekomen van een half afgebouwde jvg .
    hier moet nog heel wat aan gebeuren ,dus mischien kunnen we elkaar helpen met tips ,en info .
    tekeningen heb ik erbij gekregen .
    ik zal van de week wel even wat foto,s plaatsen .

    gr paulus
     
  8. fireforx309

    fireforx309 Guest

    niet van toepassing.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2011
  9. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Deze?

    Te Koop

    Dan heb je ook iemand gevonden die er meer van weet ;)
     
  10. korhorn

    korhorn

    Lid geworden:
    18 nov 2007
    Berichten:
    368
    Locatie:
    Zutphen
    nou hier dan de foto,s

    [​IMG]

    De romp ,hier moet nog het een en ander aan gebeuren ,er moet nog een canopy gemaakt worden ,maar de mal van gips heb ik mee gekregen (wel gebroken)
    De romp moet nog aan de onderkant rond geschuurd worden .

    [​IMG]


    [​IMG]

    De vleugels sluiten ook niet erg mooi aan op de romp ,het past wel goed maar sluit niet mooi aan .

    [​IMG]

    hier de vleugels ,de bovenste beplanking zit er nog niet op ,komt goed uit want zo kan ik nog draden trekken voor de servo,s .

    [​IMG]

    de pennen zitten er in ,maar er zitten geen platten strippen bij (hoe heten die eigenlijk)

    [​IMG]

    de vleugels zijn nog al krom ,vooral de rechter vleugel ,die is helemaal getordeerd ,hoe krijg ik dat weer mooi recht ?

    [​IMG]

    stabilo,zo heb ik hem gekregen ,maar ik heb de hoogte en richting er net afgehaald .
    want de hoogte wil ik wel los kunnen vervoeren (hoe dit het beste te maken ??)

    zo dit waren de foto,s

    Zoals jullie zien is er veel werk aan te doen .
    ik denk dat dit wel een jaartje duurt voor dit helemaal goed komt .
    Denk dat ik maar eens rustig begin met de stabilo in orde te maken ,en de vleugels richten ,want die zijn nog al krom ,hier zie ik ook het meest tegen op om ze goed te krijgen (tips).

    Ik hoor graag van jullie hoe dit het beste aan te pakken ,want zo,n groot project heb ik nog nooit gehad .

    o ja ,de remkleppen moeten er ook uit ,die zijn zelf gemaakt door de vorige eigenaar ,maar die sluiten niet goed en zijn nogal krom .


    gr paulus
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. Discus2ct

    Discus2ct

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    Rijswijk
    Die platte strippen zijn vlakstaal strippen (verenstaal).

    Het recht krijgen van balsa vleugels zou je kunnen doen door deze helemaal nat te maken en vervolgens te fixeren op een vlakke stabiele plank en in de juiste stand laten drogen. In het geval van torderen kan het bij het terug buigen soms nodig zijn om weer iets verder terug te buigen dan voor de juiste stand noodzakelijk is.

    Vervolgens kun je het eventuele kleine beetje vervorming nog eruit krijgen tijdens het folien / bespannen van de vleugels..
     
    Laatst bewerkt: 5 dec 2011
  12. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Leuk om te zien en lezen dat je met de JvG aan de slag bent. Lang geleden heb ik de keuze gemaakt om de JvG niet te bouwen en wel de Countryman, ook vol balsa, ook 4 meter, ook T-staart. Misschien dat je uit dat draadje nog wat vragen beantwoord krijgt.

    Succes met de afbouw, mooie bak!

    Groet,

    Jacob
     
  13. jan

    jan

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    493
    Locatie:
    5076
    Ik heb ook een JvG op zolder liggen (met een kapot kielvlak).
    Deze kist ligt er al ruim 10 jaar en heeft gevlogen in de jaren 80.
    Gelukkig minder werk (hoop ik) alhoewel de folie van de vleugels ook begint los te raken.
    Alles moet ik vliegtechnisch nakijken voordat ze ooit weer mag gaan vliegen.
    De voorgaande eigenaar kwam uit het oosten des lands herinner ik me...
    Ook tekeningen en de originele Hb heb ik nog met het bouwverslag en berekeningen, tevens de mal van de cockpitkap.

    Ik zal je vorderingen volgen en mss krijg ik dan spontaan zin, om naast m'n andere "projecten", dit project eens af te ronden.(moet de winter wel langer worden, dan ie nu is...;))

    SUCCES!
     
  14. korhorn

    korhorn

    Lid geworden:
    18 nov 2007
    Berichten:
    368
    Locatie:
    Zutphen
    jacob

    bedankt alles is binnen van de jvg .

    ik ben vanavond maar eens begonnen met de jvg
    ben gelijk begonnen met de vleugel nat maken en op een rechte plank te leggen ,en er veel gewicht op gedaan .
    nu maar hopen dat het goed gaat .
    ben ook begonnen met het opschuren van de onderkant .

    Maar hoe kan ik het beste de pendel hoogteroer goed vast maken ,maar zo dat hij ook weer demontabel is ?????

    iemand een idee ?

    gr paulus
     
  15. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Ja, messing buizen waarin een stalen pen steekt.
    De stalen pen op het uiteinde (laatste 1,5 à 2 cm) een beetje krom maken zodat hij er wat stroef in- en uitschuift.

    Dirk.
     
  16. jan

    jan

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    493
    Locatie:
    5076
    Hoe gaat het met de JvG???
    De dagen worden na volgende week alweer langer, dussuh...;)
     
  17. korhorn

    korhorn

    Lid geworden:
    18 nov 2007
    Berichten:
    368
    Locatie:
    Zutphen
    nou

    Eigenlijk gaat het niet zo goed ,de vleugels zijn wel erg krom ,en als ik ze nat gemaakt heb ,mooi vlak heb laten drogen zie je aan de bovenkant van de vleugel een grote bolling ,aan de kant van de romp .
    En de andere vleugel is wel erg krom als die is opgedroogd ,dan is die nog krom aan de voorlijst .
    Dus ik denk dat ik de vleugels opnieuw moet maken .
    Zoals ze nu zijn kan ik er niets mee ,komt bij dat ze ook erg slecht gebouwd zijn ,spantjes te kort ,flinke naden in de beplanking ,verschillende dikte van de spanten .

    Dus baal ik er wel van .maar ja, een gegeven paart mot je niet in de bek kieken .

    gr paulus
     
  18. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
  19. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    [mod]Verkoop hoort in het verkoopgedeelte thuis. Berichten verwijderd.[/mod]
     
  20. jan

    jan

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    493
    Locatie:
    5076
    Jan van Gent

    Twee jaar geleden mijn JvG verkocht en in het voorjaar een "zgan" op de kop kunnen tikken.
    Helaas is bij de 2e start de vleugel gebroken :(:(:( dus alweer in de "hangaar" om proberen op te knappen met de moderne middelen van deze tijd (koolstofvezel, epoxy, etc).
    De vleugel is precies afgescheurd waar de verlopen zaten, dus het zwakste punt.
    Eerste vlucht in "de polder" met vario en totaal bewolkte hemel verliepen goed, tweede vlucht op ons veld met iets meer up getrimd hoogteroer op kwiklink en servo gaf de crash :mad: blijft millimeter werk bij die pendelroeren.
    Misschien is dit nog wel de enigste vliegende Jan van Gent nu ???
    Over een jaartje het vervolg.............................................
     

Deel Deze Pagina