Oude Cirrus

Hallo beste zweefviegers.

Mijn naam is Ton de Bruijn.

Een tijd geleden heb ik van iemand een half afgebouwde Cirrus van Graupner gekregen, dit is een model uit 1979.
Deze vliegt inmiddels alweer een paar seizoenen en beleef er veel plezier aan.
Hij is een keer neer gegaan, met als gevolg een rompbreuk en een beschadigde vleugel, maar weer goed gerepareerd en ook gelijk uitgevoerd met verstoorders.

Bij dit model zat ook nog de orginele doos met orginele tekeningen en boekje.

Als ik er iemand mee kan helpen ben ik bereidt om deze tekeningen te copieren tegen de prijs wat dat mij kost en verzendkosten natuurlijk ook en verder niks.

Over een tijdje zal ik hier een draadje starten om een verslag te maken over de bouw (montage) van een ASW 27-B van Multiplex. (2.60 mtr)

Ik hoor het wel als iemand interesse heeft, en kan ook eventueel t.z.t een paar foto's posten.

Gr Ton

ik heb ook een oude cirrus ;) alleen zijn mijn ijzerstangen wat geplooid geweest en krijg ik deze steeds weer geplooid trug na een vlucht gedaan te hebben ;) er zouden eens nieuwe in moeten.

ik hoop dat iemand je kan helpen... mijne is nog steeds na 30jaar crash vrij ;)

het ding is 6j ouder als mij :p
ik ben al vaker gecrashed :p

Hoi Firefox

Mij hoeft niemand te helpen, het is de bedoeling dat ik iemand help met oude orginele tekeningen als dat nodig mocht zijn, want ik heb hier alles nog liggen.

Mijn Cirrus vliegt weer als vanouds alleen nu met verstoorders, want na die crasch moetsten de vleugels toch open.

Alleen het viel niet mee om die ABS-romp goed te repareren, dit is gelijmt met een triplex huls en als lijm heb ik Stabelitt-Express gebruikt.

Gr Ton

Hoi Ton,
Super dat je de tekeningen aanbiedt!
Nu hebben we als Vintage liefhebbers een zéér uitgebreide collectie, beheerd door Jako (Jakkie takkie op het forum). Een originele Cirrus tekening zit er al in maar nog niet de stuklijst en het blad waar de inbouw van de "RC-Anlagen" op staat. Als je die hebt zou ik graag een kopie ontvangen. Of, als je het aandurft het origineel op te sturen; Jako kan op zijn werk alle formaten tekeningen scannen en printen. Dan heb je dus reserve-exemplaren en eventueel het digitale bestand.
Ik hoor het wel.

Groeten
Arjan

Arjan,

Stuur maar een pb met je adres dan zoek ik alles bij elkaar en stuur het op. Jullie hebben meer ervaring met het copieren als ik.

Gr Ton

Oude tekeningen

Hoi Ton,
Super dat je de tekeningen aanbiedt!
Nu hebben we als Vintage liefhebbers een zéér uitgebreide collectie, beheerd door Jako (Jakkie takkie op het forum). Een originele Cirrus tekening zit er al in maar nog niet de stuklijst en het blad waar de inbouw van de "RC-Anlagen" op staat. Als je die hebt zou ik graag een kopie ontvangen. Of, als je het aandurft het origineel op te sturen; Jako kan op zijn werk alle formaten tekeningen scannen en printen. Dan heb je dus reserve-exemplaren en eventueel het digitale bestand.
Ik hoor het wel.

Groeten
Arjan

Hoi Arjan,
Ik ben nog in het bezit van een tekeningen set van mijn allereerste modelvliegtuig!
Het gaat om de ETB-38 van Graupner - 1951.
Interesse in copie?
Ik hoor het wel van je.

Groet,
Piet G.

Ik heb in het draadje van de herbouw van een mosquito gelezen dat je een cockpitkapje kan maken van een plastic fles.
Kan iemand mij uitleggen hoe dat in z'n werk gaat???

Verder zou ik graag weten hoe dit in z'n werk gaat (ook ergens gelezen) dat iemand een gfk romp had gemaakt voor een Cirrus met als basis de van abs romp van een Cirrus.
Of is er iemand die zo'n gfk romp heeft liggen die niet meer gebruikt wordt?????

Ik hoor het wel.

Gr Ton

Laatst bewerkt:
kapje maken

Staat vast al wel ergens anders op het forum maar herhalen gaat sneller dan opzoeken:

Van balsahout een mal maken in de vorm van de kap. Bij een oude kap kun je deze ook volgieten met (model) gips. Daarbij is het wel handig om deze mal wat langer (aan voor- onder- en achterzijde te maken zodat de kap wat overmaat heeft. Dit kun je er later weer afknippen of snijden als je hem op het frame lijmt.

De mal stop je in de fles, waarvan je de bodem er uit hebt gesneden. Met wat blokjes proberen om de mal alvast een beetje klem te zetten.

Vervolgens de fles heet maken (kan door hem een minuut of 2 in de oven te leggen, verhitten met een verfafbrander en ik heb ook gehoord(maar niet zelf geprobeerd om hem in kokend water te houden). De fles wil door de verhitting naar zijn oude vorm terug (vroeger was hij gewoon een dun buisje) en trekt strak om de mal. Even losknippen en op maat maken en voor 2 kwartjes (kwartjes zijn vintage euro's) ben je klaar.
Max

Plastic fles moet zijn PET-fles. Nu zijn bijna alle frisdrankflessen van PET gemaakt maar goed. PET krimpt bij verhitting, daarom werkt het zo goed. ABS en andere plastic soorten worden wel zacht maar krimpen niet. Hier staan wel wat plaatjes.
opknap-verslag-graupner-cirrus-film-eerste-vlucht-pagina-3-a

Verfbrander gaat prima, oven ook.

Laatst bewerkt door een moderator:
Alleen met zo'n verfafbrander geldt, zoals je al kan raden, dat je het niet te veel op 1 plek moet verwarmen of te dichtbij. Anders krijg je smoke-glas met arko :mrgreen:

krimpen van de kunststof

Arjan,

Dat de PET-fles krimpt is niet alleen afhankelijk van de materiaalsoort. De fles krimpt omdat hij destijds (zoals ik in mijn eerdere antwoord al aangaf) bij de prodctie verhit is, opgerekt en toen afgekoeld. Bij opnieuw verhitten wil de fles eigenlijk weer in zijn oude vorm teruggaan. Als die bewerkingsslag er niet tussen zat was het niet gebeurd. Er zijn meer plastics die deze eigenschap hebben. ABS doet het ook wel, maar wordt brosser naarmate de leeftijd toeneemt.

Max

O thanks,,das een nuttige tip.

Mooie klus voor a.s winter de Cirrus weer in nieuwstaat maken tegelijk met een ASW-22.
Daarna is mijn nieuwe ASW- 27-B (2,6 mtr) van MPX aan de beurt.

Dus werk zat komende winter.

Gr Ton

Wil het het kapje daarna kleuren, kun je hem een dagje in de textielverf leggen (blauw bijvoorbeeld).

Ton, ik ben ook met de ASW-22 van Graupner bezig. Hopelijk klaar voor de meeting, romp is al gereed ben nu de vleugels aan het strakmaken. Moet er aan de jouwe veel gebeuren? Heb je er toevallig een tekening van?

Jako,

Ja aan de romp moet veel gebeuren, de neus moet gemaakt worden want er zit nu een spinner tegenaan geschroefd, en op 2 plaatsen is de romp gescheurd:confused::confused:,,,, vleugels niet daar hoeft niks aan te gebeuren:):).

Voor de tekening moet ik ff kijken in de doos............als ik vanavond thuis ben kijk ik ff.

Gr Ton

Ton, ik ben ook met de ASW-22 van Graupner bezig. Hopelijk klaar voor de meeting, romp is al gereed ben nu de vleugels aan het strakmaken. Moet er aan de jouwe veel gebeuren? Heb je er toevallig een tekening van?

En weer wat op de kop getikt

full

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Back