Oude Joustra auto (ABS?) verlijmen

Ik was van plan om een oude Matra Rancho op te knappen, het is een groter schaalmodel/bedraad afstandsbediende auto van Joustra, ik schat schaal 1:14.

Toen ik hem via marktplaats ontving, bleek er een barst in de plastic body te zitten en nadat ik er verder mee aan de gang ging, brak het op 2 andere plekken.
Het plastic is dus na een dikke 30 jaar erg broos geworden.

Nu moet dat gelijmd worden, de normale PS lijm die ik gebruik is hier niet geschikt voor, net als secondelijm. Welke lijm kan ik het beste hiervoor gebruiken?
Als het kan, graag een chemische smeltlijm, maar weet niet of dit mogelijk is met dit type plastic.

Wat het moeilijker maakt; ik heb ook geen idee wat voor type plastic het is. Ik gok op ABS, maar kan er ook naast zitten.

als het abs zo oud is dan zal het ook wel aardig vervuild zijn.

Is de kap flexibel? dan hebben we het vermoedelijk over lexaan en dat is praktisch onlijmbaar op barsten.

als de kap stevig is zou je nog eens kunnen proberen met 2 componenten epoxy lijm (bison) of revell bouwpaketten lijm. Laatste lost het materiaal iets op / smelt het materiaal.

Probeer eens 5star CA lijm, (eventueel inclusief de toebehoren zoals vulmiddel en accelerator....)

Topspul waar je zelfs POM mee kunt lijmen, en tot mijn stomme verbazing geeft het zelfs acceptabel (niet super, maar zeker niet waardeloos) resultaat op teflon...

Ik heb er zelfs oude (en dus met straatvuil vervuilde) scheuren in de kuip van mijn motorfiets mee kunnen lijmen

Als je het daar niet mee gelijmd krijgt....

Nadeel is dat het schuw duur is, maar voor niets gaat de zon op....

Groet, Bert

Gewoon pvc lijm voor afvoerbuizen en zo, werkt goed op ABS. Zo'n bouwpaketten lijm is hetzelfde, net als bv de hard plastic lijm van bison of zo. Als het ABS is, kun je een oude koffiezet of zo nemen (of wat anders in ABS), met een mes wat stukjes afsnijden en oplossen in een weinig aceton. Duurt wel even, maar als je een dik papje hebt, kun je dat als lijm gebruiken. Chemische verbinding dus.
Afhankelijk van de plaats van de barst, verstevig ik de achterkant doorgaans nog met een klein matje met polyester of epoxy. Al vaker gedaan en heb nog niet echt slechte combinaties gemerkt.

Back