Oude Ni-Cd batterypacks laden

Hallo,

ik ben eigenaar geworden van een 2tal oude Tamiya Ni-Cd batterypacks (EX 7,2V, 1700mAh, made by Sanyo, nr 55038), meegekocht in een pakket van een 3tal wagens (2 Quick Drive MT's, (Midnight Pumpkin en Blackfoot) en een vintage Thunder Shot, voor de volledigheid:-).

Vraag: hoe laad ik deze batterypacks het best op, uit hun hyper lange winterslaap?
Ze zijn uiteraard leeg, ze geven wel nog +- 4V, maar bij belasting geven ze het onmiddellijk op.

Ik was van plan ze met mijn ultramat 14 op te laden aan 0,5 C ofte 800 met afslag 15 mV/cel (gelezen in het draadje <Oude "Te Koop" Link Verwijderd >), maar misschien hebben jullie betere tips om de batterijen te doen ontwaken zonder ze te mollen?

Dank bij voorbaat!

PS: ik wil ze gebruiken om die oude mechanische regelaar + oude ontvanger (40Mhz) uit de Thunder Shot niet te doen schrikken van mijn Lipo...

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben bang dat te tand des tijds ze al gemold heeft.
Ik zou proberen ze te laden met 1/2C maar ik ben bang dat de spanning toch al heel snel naar het maximum stijgt van 1.5V per cel of meer.
En dat wil zeggen dat ze geen enargie meer op kunnen slaan.
Als ze nog bruikbaar zijn mol je ze daar niet mee.;)

Inderdaad, een paar keer traag opladen en ontladen is de beste methode om ze te laten ontwaken. Daarna een paar keer gewoon laden en ontladen. Nicad's kunnen wel tegen een stootje.

Vermoedelijk zul je ze eerst geforceerd tot leven moeten wekken. Daarna kun je ze met 0,5 x C een paar keer laden en ontladen en tenslotte weer laden.

Als ze slechts 4 Volt leveren heb je namelijk veel kans, dat er in enkele cellen sluiting is ontstaan. Er zijn dan zgn. dendrieten dwars door de separator gegroeid. Zo'n zoutbrug kun je alleen doorbranden met een flinke stroom. Begin maar eens gedurende 2 minuten met 5 Ampere te laden en kijk gedurende die tijd wat de spanning doet. Op het moment, dat deze ruim boven 7,2 Volt komt heb je kans, dat alle cellen weer meedoen. Zekerheid heb je als de lader wordt afgeschakeld en de spanning boven 7,2 Volt blijft. Zo nodig herhaal je de procedure een keer. Vaker heeft geen zin, dan is de accu gedegradeerd tot chemisch afval.

Daarna meteen met laden beginnen en de accu een drietal cycles geven. Met een beetje mazzel hebben de accu's dan nog een redelijke capaciteit. Helemaal 100 % worden ze uiteraard nooit meer.

dank u Corrien voor de goed uitgelegde procedure!
Het leert me alleszins dat ik het best in het weekend doe, want ik heb tijd nodig voor de 3cycles na elkaar te doen.

Ik zal aanvullen met mijn ervaringen als ik de tijd gevonden heb (niet dit weekend helaas).

Back