Oude NiCd-lader - kan ik hier NiMh mee laden?

Ik heb maar eens een oude lader van onder het stof gehaald:

apex5yk7.jpg

Het is een apparaat van een jaar of 15 oud (pre-NiMh-tijdperk), werkt op 12V en was bedoeld om 4 tot 7 cellen NiCad te laden.

Nu weet ik dat NiMh-accu's een moeilijker te detecteren delta-peak hebben, dus het gevaar bestaat natuurlijk dat ik ze ermee kapot maak. :?
Hoe kan ik dit testen? Gewoon beginnen laden en per accupack controleren of hij wel uitspringt bij handwarm worden?

Of gewoon helemaal niet proberen en waarom dan?

NB: rechtsonder zie je het knopje "Pulse", dat werd gebruikt om de NiCads optimaal te laden met snelle of langzame laadpulsen: High voor SCR-accu's en Medium voor SCE-accu's.
Maar dit zal weinig met NiMh-accu's te maken hebben, neem ik aan.

Langzaam laden (met 1/10C) zal wel kunnen als je zelf de tijd in de gaten houdt. Snelladen zeker niet omdat hij niet op tijd af zal slaan. Niet proberen dus. Waarom? Omdat je het risico loopt je dure NiMh cellen te vernielen die al snel meer kosten dan een nieuw klein NiMh ladertje... :D .
Ik heb hier trouwens een Robbe Power Peak 400 liggen die tot 7 cellen NiCd en NiMh kan laden. Werkt enkel op 12 volt, dat wel. Laadt met maximaal 5A. Gebruik ik nooit (en heb ik ook vrijwel nooit gebruikt trouwens) dus als je belangstelling hebt PB maar even.

dit is gewoon een robbe power peak 3 meen ik (of power peak 2). heb ik ook nog immer in mijn bezit, maar die lader was erg goed in het slopen van mijn nicads. lag overigens niet aan mijn laad- en/of onderhoudstechniek. ik zou die lader zeker niet gebruiken voor het laden van je nimh pakket, ik denk dat je er echt spijt van krijgt.

groeten

Met 0,1 C laden gedurende 14 uur kan weinig kwaad. Ik laad mijn NiMh's altijd zo.
Dan gebruik je de Delta-peak toch gewoon niet?

Back