oude (nieuwe) accupacks

Hoi allen,

Ik heb in mijn vliegtuigen nog accu's zitten die ik zo'n 6 a 7 jaar terug er nieuw heb ingedaan om er ooit me te gaan vliegen. Maar aangezien het 'ooit' uiteindelijk zo'n 7 jaar heeft geduurd vroeg ik mij af of deze accu's nog wel te vertrouwen zijn.

Deze accu's zijn maar een enkele keer onladen/geladen/ontladen etc...

Dus vrijwel nieuw maar dan zo'n slordige 7 jaar oud!

Tjen

als die al die tijd onaangeraakt zijn geweest dan denk ik dat je er gerust afscheid van kan nemen.

Tadango zei:
Ook al heb je ze gebruikt, na 7 jaar kan je ze echt weggooien. (wel netjes in de goed bak ;))

uhm.... de vuilnisbak neem ik aan? :P :wink:

Oke, dus nieuwe kopen.... let wel dat deze vrijwel nooit zijn gebruikt hè?

... ach, to be on the safe side gewoon nieuwe setjes erin :wink:

Accu's gaan ook stuk door lang liggen. De kristal structuur gaat gewoon kappot. Door het lange liggen zakt de spanning erg ver waardoor delen van de accu ompolen en je dus minder spanning hebt totaal een minder capaciteit.

Als ze na x jaar nog minimaal 0.9 volt per cel hebben kunnen ze goed zijn Als ze na het laden nog 80% capaciteit hebben en je kan ze nog belasten met 1A zonder dat ze beneden de 1 volt komen zijn ze nog ok. Kijk ook goed naar draden die oud en stug zijn geworden en dus snel breken. Idem voor soldeerverbindingen. Als er ook maar ergens roest of schimmel te zien is zoiezo meteen de chemo bak in.

Oud hoeft niet stuk te zijn maar lang stil liggen is erg slecht voor NiCd en NiMh

En inderdaad, vliegtuig stuk door bezuinigen op 15 euro nieuwe ontvangeraccu is erg stom ;)

Niet meer gebruiken voor je radiobesturing, veel te veel risico. Parallel zetten en gebruiken als gloei-accu of gebruiken voor landingslicht, zoiets ...

Back