Oude (ongebruikte) nimh-cellen tot leven wekken

Ik heb regelmatig problemen met losse AA en AAA cellen die een error geven op de Voltcraft IPC1-lader 'Null' en de Annmann Powerlcd 5-lader 'Bad' die ik gebruik om individuele cellen te laden.

Als ik ze per 4 aan een automatische lader hang (Schulze ISL 6-330d, B6, ...), willen die ook niet laden of geven een error (fout cellen-aantal, te lage voltage, ...)

Het gaat om een relatief groot aantal cellen (dus niet een enkele) die lang niet meer geladen zijn of zelfs AA(A) cellen die ik enkele jaren geleden bij Aldi kocht en zelfs nog niet gebruikte (pakje net opengedaan).

Ik schat dat ik minstens 20 Nimh-cellen heb klaar liggen om weg te gooien om die reden.

Is er een manier om deze cellen terug tot leven te wekken?

Ik dacht er eventueel aan ze individueel of met z'n 4-en aan een oude Robbe 5r lader te laden die een constante laadstroom geeft (60, 100, 140 of 500 mAh als ik me niet vergis).

Als de batterij terug opgeladen zou raken en ik kan ze een paar keer goed cyclen, kan ik ze dan veilig gebruiken in bijv. een zender voor een modelvliegtuig of zelfs als accupack of is de kans reëel dat ze me onverwacht in de steek gaan laten?

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar de achterliggende reden waarom die cellen de geest (lijken te) geven.

Alle input wordt geapprecieerd!

Bart

Ik dacht er eventueel aan ze individueel of met z'n 4-en aan een oude Robbe 5r lader te laden die een constante laadstroom geeft (60, 100, 140 of 500 mAh als ik me niet vergis).

Zo wekte ik ook mijn NiCads en Nimhs terug tot leven. Met een gewone simpele lader die zich van errors niets aantrekt. Wel cellen in het oog houden bij het laden.

Stevo

deze cellen van "bagger" kwaliteit gaat geen enkele computerlader wille nladen.

Lekker lage laadstroom gebruiken uurtje of 14 laten liggen.
interne weerstand is veelste hoog om enigzins te kunnen meten met de computerlader.

zijn leuke cellen voor afstandsbediening van je tv ;)
niet van je rc zender.

die dingen kunnen gewoon nagenoeg geen stroom afgeven. En dus ook niet opnemen.

zijn leuke cellen voor afstandsbediening van je tv
niet van je rc zender.

die dingen kunnen gewoon nagenoeg geen stroom afgeven. En dus ook niet opnemen.

Ik heb al een jaartje 2500mAh "baggercellen" van de aldi in mijn zender en die nemen nog steeds 2700mAh op volgens mijn cumputerlader.
Is de plaats van aankoop dan van invloed op de kwaliteit?

Cellen enkele jaren laten liggen zonder er iets mee te doen is nooit goed dus best kans dat hier en daar wat is overleden.

die nemen nog steeds 2700mAh op volgens mijn cumputerlader

Het is niet belangrijk wat je lader er in pompt. Hoeveel ze kunnen afgeven is veel belangrijker. Je computerlader zal ongetwijfeld een capaciteitsmeting kunnen doen (door je cellen met een realistische stroom te ontladen zoals bv 300mA). Moet je beslist eens doen. Het resultaat daarvan is de werkelijke capaciteit van je cel. Dit en alleen dit is van belang (ook al nemen ze volgens je lader nog 100000 Ah op)

Stevo

Weggooien en nieuwe halen, dat is het enige advies wat ik je kan geven. Het zijn niet 'topkwaliteit cellen' en ze hebben te lang gelegen. Voor RC doeleinden niet meer te gebruiken, als je ze al tot leven kunt wekken, kun je ze nog wel gebruiken voor dingen als afstandsbedieningen (van radio/tv etc) of klokken, dat soort zaken.

Voor meer informatie hierover:
<Oude "Te Koop" Link Verwijderd >

Hier vind je ook hoe het zit met opslaan, laden na opslag, enzovoort.

Laatst bewerkt door een moderator:
Gewoon enkele keren opladen met 0,5-tot 1 amp en ontladen met 1-1,5 amp tot niet lager dan 1 volt per cel, dan met je computerlader een cyclus laten maken kun je gelijk zien wat er uit en wat er in is geladen. Wordt het niets dan kun je ze nog altijd afvoeren met het KCA.

@luppie,
Dan heb je geluk dat je nog geen problemen met je zender hebt ondervonden.
Zoiezo zijn losse cellen eigenlijk not done in de modelbouw.
Maar zeker dit soort cellen kunnen vaak niet de gevraagde stroom van je zender leveren.
Met als gevolg storingen en andere narigheid.

@cajo,
het zijn AA cellen... Met een hoge capaciteit.
Deze cellen kunnen geen 500mA laat staan 1,5A door heen flikker krijgen.
Zijn ze niet op gemaakt en ook niet voor ontworpen.

Dit zijn batterijen voor afstandsbediening van tv, radio, een wekker klok etc etc.
Apparaten welke praktisch geen stroom verbruik hebben. Hier wil je juist voorkomen dat ze snel leeglopen.

Goede performance accus (racingpakcs 7,2V) als voorbeeld genomen zijn gebouwd om kortstondig veel stroom te leveren. Leg je deze een maand weg zijn ze praktisch leeg gelopen door hun eigen ontlading.

De AA cellen van TS zijn juist bedoeld om langdurig een kleine stroom af te geven.

Ik ga ze nog een kans geven aan een 'domme' lader en ze daar een vijftal uur aanhangen aan 500 mah voor de AA's en 150 voor de AAA's. Ik moet het wel per vier doen voorlopig omdat ik enkel een houdertje voor vier heb.

Ik zal ze voor alle zekerheid in een Lipo-zak doen en elk uur eens controleren.

Nadien probeer ik ze indivueel te laden/ontladen in de voltcraft en wie daar door geraakt mag nog in een speelgoedautootje, de GPS, een afstandsbediening TV , maar niet meer de lucht in.

Moet zeggen dat ik een RC zeilboot heb met (Nederlandse, zien er sowieso ook anders uit) Aldi-cellen en dat die cellen het goed blijven doen, maar die cellen worden ook regelmatig geladen en ontladen....

Wat ik nu koop zijn meestal eneloop of eneloop-clones en daar heb ik die problemen eigenlijk niet mee.

Vroeger nog Aldi AA's tot pack gesoldeerd en als vliegaccu gebruikt, eigenlijk zonder probleem....

Bedankt voor alle feedback!

@luppie,
Dan heb je geluk dat je nog geen problemen met je zender hebt ondervonden.
Zoiezo zijn losse cellen eigenlijk not done in de modelbouw.
Maar zeker dit soort cellen kunnen vaak niet de gevraagde stroom van je zender leveren.
Met als gevolg storingen en andere narigheid.

Ik soldeer de cellen natuurlijk tot een accupack. Wat bepaald dat bepaalde cellen niet in de modelbouw thuis horen? En die zender van mij trekt enkele milliampère dus dat kunnen die celletjes echt wel leveren. Helemaal omdat ze gemaakt zijn voor stroomvretende camera's en speelgoed. Op een volle accu kan hij zeker 24 uur nonstop aan staan

@cajo,
het zijn AA cellen... Met een hoge capaciteit.
Deze cellen kunnen geen 500mA laat staan 1,5A door heen flikker krijgen.
Zijn ze niet op gemaakt en ook niet voor ontworpen.
500mA kunnen ze nog wel leveren.
Ik gebruik ze al jaren maar soldeer ze wel(deskundig) aan elkaar.
Ze hebben wel veel last van zelf ontlading dus regelmatig op laden en bewaken is belangrijk.
Bij twijfel gewoon weg gooien.
Er zijn tegenwoordig goede low self discharge penligts voor weinig geld.
Die moeten dan nog wel gesoldeerd worden.;)
http://www.hobbyking.com/hobbyking/..._2200mah_Low_Self_Discharge_ready_to_use.html

Laatst bewerkt:
Ik ga ze nog een kans geven aan een 'domme' lader en ze daar een vijftal uur aanhangen aan 500 mah voor de AA's en 150 voor de AAA's. Ik moet het wel per vier doen voorlopig omdat ik enkel een houdertje voor vier heb.

In principe moet je die cellen opnieuw fomeren. Dat houdt in; 14 uur aan een lader op 10% van de capaciteit.

Dus als ze bv. 1000mAh zijn, zet je ze voor 14 uur aan een lader met 100mAh laadstroom.

Bart,

Cellen die dood zijn , lijden aan meerdere problemen !!

Onthoud dat er IN de cellen soms rare dingen gebeuren !
Een manier om iets te testen is om eens de interne weerstand te bepalen van iedere cel .
Wedden dat ze allemaal anders zijn.

Deze techniek gebruikt men om cellen te " matchen " die chemisch erg aan elkaar gelijk zijn en dus met grote waarschijnlijkheid hetzelfde zullen presteren .

De accu's waar jij het nu over hebt , hebben eigenlijk geen specificaties en dus KUN je moeilijk vergelijken en bepalen of ze nog goed te gebruiken zijn.

Ik heb een jaar of wat geleden een kleine 100 aa en aaa naar de leverancier van aldi terug gebracht , omdat die ook van bedroevende kwaliteit bleken ( let op ik zeg niets over de aldi accu's ze komen namelijk per land , en per "uitgave" van verschillende leveranciers ) , men wilde me daar niet geloven .............want ze horen nooit klachten .

Dat ze geen klachten horen komt natuurlijk omdat de meeste mensen "even de batterijen gaan opladen " en dat in zo'n handige zwarte aldi-lader ( trafo , brugcel en current limit weerstandje ) zonder al te veel controle .
Toen ik echter met een paar steekproeven als grafiek op de proppen kwam bleek dat men snel terug kroop.

Helaas in de modelbouw liggen de criteria wat anders , gerbuik liever merk-spul ( al komt dat uit het verre oosten ) dat scheelt ellende.

Het re-animeren van nimh en nicd is echt onbegonnen werk , als de interne kristallen weer met hun punt tegen het raster komen zullen de accus wederom dood lijken en kun je overnieuw beginnen , alleen een accu zal je dat niet een 10 minuutjes voor het neerstorten vertellen ;-)

Let ook op dat als je zelf packs wilt samenstellen je een grote soldeerbout moet gebruiken met een grote punt , anders word je accu veel te warm en is de cel al dood voordat je ze hebt gebruikt.

lipo's hebben veel voordelen als je ze goed kan en wil behandelen.

succes

nitro2

Back