Ik heb regelmatig problemen met losse AA en AAA cellen die een error geven op de Voltcraft IPC1-lader 'Null' en de Annmann Powerlcd 5-lader 'Bad' die ik gebruik om individuele cellen te laden.
Als ik ze per 4 aan een automatische lader hang (Schulze ISL 6-330d, B6, ...), willen die ook niet laden of geven een error (fout cellen-aantal, te lage voltage, ...)
Het gaat om een relatief groot aantal cellen (dus niet een enkele) die lang niet meer geladen zijn of zelfs AA(A) cellen die ik enkele jaren geleden bij Aldi kocht en zelfs nog niet gebruikte (pakje net opengedaan).
Ik schat dat ik minstens 20 Nimh-cellen heb klaar liggen om weg te gooien om die reden.
Is er een manier om deze cellen terug tot leven te wekken?
Ik dacht er eventueel aan ze individueel of met z'n 4-en aan een oude Robbe 5r lader te laden die een constante laadstroom geeft (60, 100, 140 of 500 mAh als ik me niet vergis).
Als de batterij terug opgeladen zou raken en ik kan ze een paar keer goed cyclen, kan ik ze dan veilig gebruiken in bijv. een zender voor een modelvliegtuig of zelfs als accupack of is de kans reëel dat ze me onverwacht in de steek gaan laten?
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar de achterliggende reden waarom die cellen de geest (lijken te) geven.
Alle input wordt geapprecieerd!
Bart
Als ik ze per 4 aan een automatische lader hang (Schulze ISL 6-330d, B6, ...), willen die ook niet laden of geven een error (fout cellen-aantal, te lage voltage, ...)
Het gaat om een relatief groot aantal cellen (dus niet een enkele) die lang niet meer geladen zijn of zelfs AA(A) cellen die ik enkele jaren geleden bij Aldi kocht en zelfs nog niet gebruikte (pakje net opengedaan).
Ik schat dat ik minstens 20 Nimh-cellen heb klaar liggen om weg te gooien om die reden.
Is er een manier om deze cellen terug tot leven te wekken?
Ik dacht er eventueel aan ze individueel of met z'n 4-en aan een oude Robbe 5r lader te laden die een constante laadstroom geeft (60, 100, 140 of 500 mAh als ik me niet vergis).
Als de batterij terug opgeladen zou raken en ik kan ze een paar keer goed cyclen, kan ik ze dan veilig gebruiken in bijv. een zender voor een modelvliegtuig of zelfs als accupack of is de kans reëel dat ze me onverwacht in de steek gaan laten?
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar de achterliggende reden waarom die cellen de geest (lijken te) geven.
Alle input wordt geapprecieerd!
Bart