Oude Robbe ontvanger defect

Hallo,

Ik heb hier een oude Robbe 6 kanaals ontvanger, type Luna AM S 27 - R6 (best nr 8723). Deze is tot voor een paar jaar geleden nog tot volle tevredenheid gebruikt. Onlangs wilde ik hem weer in een boot gaan gebruiken maar helaas, hij deed niets meer. Verschillende kristallen uitgeprobeerd maar zonder resultaat. Een andere ontvanger reageerd wel op de even oude bijbehorende Robbe Luna zender. Op het moment dat ik het servosnoertje van de BEC-motorregelaar in de ontvanger steek terwijl de akku al op de regelaar aangesloten is, bewegen de servo's even heel kort dus de ontvanger krijgt op dat moment wel spanning. Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn? Loont het nog deze ontvanger eventueel ter reparatie aan te bieden?

Paul.

Als de servos even bewegen staat er inderdaad spanning op de ontvanger en gaan er willkeurige pulsen naar de servos. Bij AM (amplitudemodulatie) kunnen die pulsen overal vandaan komen.

Wat ik mij kan voorstellen is dat het oscillatorcircuit, dus dat circuit waar de xtal ter stabilisatie werkt, verlopen is. Naast de xtal staat een kleine potentiometer en een heel kleine varicap. Hiermee kan het circuit weer afgestemd worden.

maar daar zou ik afblijven als je niet weet wat je doet!

is je kristal nog wel goed? of gebruik je een verschillend kristal in de ontvangers. Een kristal wil nog wel is kapot gaan.

Probeer maar eens een aparte voeding voor de ontvanger, dus 4 cellen.
Kijk dan nog eens of de servo`s werken.

Waarschijnlijk heeft dit met de pulsbreedte te maken waar de regelaar niet mee weg kan.

De Luna AMS R6 werkt uitsluitend met ontvangerkristallen, waarop ook een "L" staat afgedrukt. Het is dan ook de eerste dubbelsuperontvanger, die voor modelbouw werd ontwikkeld. Speciaal voor Robbe heeft Futaba deze ontvanger ontworpen voor de Europese markt.
Deze Luna-kristallen zijn niet meer leverbaar. Je kunt ze hooguit nog laten maken. In Nederland kun je terecht bij de fa. Klove te Heerhugowaard en in België bij de fa. Eco te Herselt.

In een 'normale' of enkelsuperontvanger werkt het ontvangerkristal op een frequentie, die 455 kHz lager of hoger ligt dan het zenderkristal. Voor 27, 35 en 40 MHz apparatuur is dat als regel 455 kHz lager. Bij deze Luna dubbelsuper ontvanger ligt het ontvangerkristal echter 10,7 MHz lager dan het zenderkristal. Het gaat hier vermoedelijk een beetje te ver om helemaal uit te gaan leggen hoe enkel- en dubbelsuper ontvangers werken. Ik hou het er dus bij om te duiden, dat zo'n Luna ontvangerkristal op een heel andere frequentie werkt dan andere 27 MHz AM- en/of FM-kristallen.
De zender werkt overigens wel op een normaal Futaba AM-zenderkristal. Hieraan is dus niets speciaals.

@Timosha,
De pulsbreedte heeft niets te maken met de modulatiesoort. Wel hebben oude Robbe-zenders een ander nulpunt dan tegenwoordig en dat kunnen niet alle regelaars verwerken. Tegenwoordig is de gemiddelde kanaaltijd 1,5 ms. Bij Robbe zenders was dat vroeger 1,3 ms.

Laatst bewerkt:
@Timosha,
De pulsbreedte heeft niets te maken met de modulatiesoort. Wel hebben oude Robbe-zenders een ander nulpunt dan tegenwoordig en dat kunnen niet alle regelaars verwerken. Tegenwoordig is de gemiddelde kanaaltijd 1,5 ms. Bij Robbe zenders was dat vroeger 1,3 ms.

Ik wil ook niet te veel uitbreiden over superheterodyne ontvangers met een of twee tussenfrequenties.

Maar als ik een amplitude gemoduleerd RC signaal op een oscilloscoop bekijk kan ik geen pulsbreedte meten, op een frequentie gemoduleerd signaal natuurlijk wel. Dat is inherent aan FM Pulse Position Modulation.

Laatst bewerkt:
Je bent dan dus geen fm-gemoduleerd signaal aan het meten, maar bent allang aangeland bij de pulsvormer van de ontvanger. Die werkt bij een AM-ontvanger trouwens precies eender.

Corrien,

Bedankt voor je antwoord en je hebt (weer eens!) helemaal gelijk.

Op het oorspronkelijke kristal wat in de ontvanger zat staat de opdruk "AM Rx L 14 27.095MHz" dus inderdaad een speciaal Luna-kristal. Ik kon echter zo snel niet het bijbehorende zender kristal vinden en heb toen een andere set gebruikt waarvan het ontvanger kristal dus geen Luna kristal was.

Ik heb inmiddels een kanaal 14 zender kristal gevonden, vlg mij niet eens van de Luna zender en wat blijkt? Er is helemaal niets mis met de ontvanger!

Nogmaals dank voor je hulp.

Paul.

Maar als ik een amplitude gemoduleerd RC signaal op een oscilloscoop bekijk kan ik geen pulsbreedte meten, op een frequentie gemoduleerd signaal natuurlijk wel. Dat is inherent aan FM Pulse Position Modulation.
Volgens mij heb je geen idee hoe het PPM signaal dat door zowel de AM als de FM zenders wordt uitgezonden in elkaar zit. Het PPM signaal IS een (laagfrequent) pulsbreedte gemoduleerd signaal. In dit signaal zit alle informatie voor de positie van elke servo en het wordt door de zender uitgezonden. Dat gebeurt op één van de toegestane modelbesturingsfrequenties.
Veruit de meeste zenders die nu gebruikt worden zullen dit signaal met FM modulatie uitzenden maar het gebeurt ook nog steeds met zenders die AM gemoduleerd worden. Maar het PPM signaal is voor beide type zenders hetzelfde pulsbreedte gemoduleerde signaal!
Het zender signaal kan je met een oscilloscope zichtbaar maken. Bij AM zenders kan je de PPM signaal terug zien in de amplitude van het hoogfrequent signaal. Bij FM zenders zie je het PPM signaal echt niet terug in het hoogfrequent signaal. Dat komt doordat de verandering van frequentie, de shift, maar heel erg klein is. Bij de meeste zenders is het niet meer dan 1 tot 1,5kHz!

Bij AM zenders kan je de PPM signaal terug zien in de amplitude van het hoogfrequent signaal. Bij FM zenders zie je het PPM signaal echt niet terug in het hoogfrequent signaal. Dat komt doordat de verandering van frequentie, de shift, maar heel erg klein is. Bij de meeste zenders is het niet meer dan 1 tot 1,5kHz!

Dat klopt inderdaad! Het ging over PULSBREEDTE en die kon ik in AM niet ZIEN, wel de PULSHOOGTE, de amplitude dus.

Dan ging het over FM, en dat kan ik inderdaad op de HF draaggolf niet zien omdat ik nooit apparatuur had die een FM zwaai ("shift" in het Hollands) van 1,5 Khz kon meten. Vandaar dat ik het zie na demodulatie, maar voor de PPM/PWM (Pulse Position Modulation/Pulse Width Modulation) multiplexer. Een AM PWM signaal kan men uiteraard ook meten na de RX en voor de MUX.

Ik weet redelijk goed hoe een F3D of A3D signaal er uit ziet. Maar misschien leg ik het niet zo goed uit, ik ben semantisch niet zo goed.

Nou, rustig maar met de veren :oops:! Zo moeilijk was 't ie nu ook weer niet als je weet hoe veel van deze ontvangers ik in handen heb gehad met precies het zelfde probleem. De draadstarter was dus bepaald niet de eerste, vermoedelijk wel één van de laatste.

Deze ontvanger stamt al uit de 70er jaren en was voor die tijd een verbluffend stukje techniek. Bepaald goedkoop waren ze dan ook niet. Ze zijn - afgezien van vochtschade - ook praktisch onverwoestbaar gebleken.

Deze ontvanger stamt al uit de 70er jaren en was voor die tijd een verbluffend stukje techniek.

Als ik mij niet vergis heb ik in de jaren 70 een paar van die Luna ontvangers omgebouwd naar 30 Mhz. Nou, ombouwen is een een groot woord. Maar het kunnen ook andere Robbe ontvangers geweest zijn. En later weer "omgebouwd" naar 27 Mhz, want die 30 Mhz band heeft in Belgie niet lang bestaan.

In die tijd mocht je in Belgie als gelicentieerde radio-amateur RC installaties bouwen, onderhouden en ombouwen. Na de bouw, het onderhoud of de ombouw moest je dan een heel ambtelijk formulier invullen, ondertekenen en naar de RTT opsturen. Heel ambtelijk maar heel wat eenvoudiger dan heel die CE, ETSI en Cenelec bedoening.

Ik heb zo voor de clubleden een hele serie Heathkit bouwdozen in mekaar gesoldeerd. Dat waren Kraft prop installaties in bouwdoos.

Groeten uit Mestreech.

De 30 MHz stamt uit het begin van de 80er jaren, was/is alleen in Nederland toegestaan en t/m 1985 heeft uitsluitend de firma Robbe apparatuur met deze frequentie geleverd. Vanwege de veel hogere BTW kochten veel Belgen toen nog in Nederland, dus er zullen ook wel diverse 30 MHz sets naar onze zuiderburen zijn vertrokken. In die tijd was FM-apparatuur al ingeburgerd, dus vermoedelijk betrof de ombouw Luna FMS-ontvangers. De laatste 30 MHz set was overigens de Supra PCMS en dat was gelijk de eerste PCM-set van Robbe.

Het zelfbouwen was in Nederland heel wat gemakkelijker bereikbaar voor de hobbyïst. Elke doe-het-zelver mocht namelijk (t/m medio 1981) zelf zijn zenderset bouwen; enige kennis was niet vereist. Vooral de Digit 4 en 5 van Bob Stuurman waren zeer populair, maar ook de bouwpakketten van Electronica 2000. Je moest dan wel zelf je bakseltje naar Den Haag of Groningen brengen om het te laten keuren. Wat dat kostte weet ik niet, want toen ik op de valreep in 1981 mijn schema's instuurde en een zelfbouwvergunning aanvroeg, kreeg ik deze na 2 weken reeds toegestuurd zonder dat er wat gecontroleerd was. Wél met de mededeling, dat ik de definitieve schema's t.z.t. moest insturen. Dat moet nog steeds gebeuren, dus ik verkeer nog steeds in het experimentele stadium.

Corrien ik heb nu wel een beetje last van Korsakov Light (komt van al dat light bier) maar ik weet zeker dat 30 Mhz een tijdje officieel was toegelaten in Belgie. En ook in een paar Scandinavische landen. Van Zweden weet ik het heel zeker.

Maakt ook niet veel uit ;)

Nee hoor, zeker weten van niet. Alleen Nederland en dat was ook de reden, dat men er weer snel mee is gestopt. Er was veel te weinig vraag. De 30 MHz is overigens in Nederland nog steeds toegestaan. Zie o.a. de faq: frequenties-nederland-belgie-en-wereldwijd

Laatst bewerkt door een moderator:
Nee hoor, zeker weten van niet. Alleen Nederland en dat was ook de reden, dat men er weer snel mee is gestopt. Er was veel te weinig vraag. De 30 MHz is overigens in Nederland nog steeds toegestaan. Zie o.a. de faq: frequenties-nederland-belgie-en-wereldwijd

Prachtige Faq! Congrats ! Ik heb een van die links gevolgd in die Faq, een Duitse geloof ik. Die pagina met die vlaggetjes. Maar daar staat bij Zweden nog steeds de 30Mhz band. Dus niettgenstaande mijn K.L. zat ik er niet zover naast.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back