Oude tijden herleven, Simprop Hurrikan (Hurricane)

Beste mede mfb-ers,

Normaal ben ik alleen actief in het HLG/DLG deel van het forum, vandaar een korte voorstel ronde!

Ik kom uit Limmen ( klein dorpje bij Alkmaar) en ben een zogenoemde herintreder!
Ik heb vroeger van mijn 15e tot 20ste bij de ACK gevlogen en ben er toen door studie, meisjes en andere zaken 20 jaar tussen uitgeweest!

Inmiddels een eigen bedrijf, zoals veel ondernemers wat moeite om te ontspannen, en aangezien het modelvliegen altijd is blijven kriebelen ben ik een paar jaar geleden weer begonnen. Eerst een cularis maar al heel snel via de Mimi verslaafd geraakt aan het dlg vliegen. (Vooral het bouwen geeft veel ontspanning)

Alle oude kistjes zijn eigenlijk al lang in de vuilnisbak beland alleen een oude liefde heeft het overleefd!
Bij de ACK was er een leuke zweefcompetitie waar je met je kranten wijk niet veel kans maakte maar na veel sparen en wat hulp van mijn ouders kon ik eindelijk deze Hurricane kopen, op dat moment een van de toppers in de open klasse!
Wat was ik trots als 17 jarig jochie!!!!

Ik heb het nooit over mijn hart kunnen krijgen om hem weg te doen, en aangezien mijn Tantalusvloot nu klaar is voor het komende seizoen wordt het tijd om deze oude dame klaar te stomen.

Wat is hij zwaar zeg!!! Ik ben gewend aan kistjes van 1,5m span en 280 gram

Ondanks dat ik het aan de ene kant zonde vind om de neus er af te zagen is de kans dat ik hem vlieg zonder motor erg klein! Dus de snuit gaat er af, remkleppen moeten weer gangbaar gemaakt, servo's in de vleugels
En de bowdenkabels naar achter vervangen. En de verf kan een opfris beurt gebruiken!

Uit eindelijk wil ik hem fpv gaan vliegen
Ik zie mezelf op een zomeravond wel belletjes uitdraaien alsof je 1:1 aan het zweven bent!

Hier de eerste foto's!
ik zal een verslagje bijhouden! Het zal door beschikbare tijd niet heel hard gaan, maar dat hoeft ook niet.

Groet

Niels
ecf5340f89cc1ba1059b0f28720b5414.jpg

35ade889811e9a4de58d53f95b285f03.jpg

c24e3cad9af0ea55e5bd87ec0fca8a23.jpg

fa0efe224d630ce6d32344660f274588.jpg

Laatst bewerkt:
Welkom terug Niels.
Momenteel is het wat rustiger op het forum maar dat komt bij beter weer en langere dagen vanzelf weer terug.
De huidige electromotoren zijn zo kompakt met voldoende vermogen waardoor het mij geen probleem lijkt om de Hurrikan aan te passen.
Op dit forum is deze kist al vaker langs gekomen dus voldoende informatie over deze zwever met zijn aparte remkleppen/verstoorders.
Ja de wat oudere zwevers zijn niet de lichtste maar geven zeker veel plezier bij het vliegen.
Ik zag dat MAX, een forum lid, nog een buitenloper in de aanbieding heeft (marktplaats)wellicht dat die in de Hurrikan gebruikt kan worden.
MAX zal je een goed advies kunnen geven.

Succes met je vliegactiviteiten.

Welkom terug Niels.
Momenteel is het wat rustiger op het forum maar dat komt bij beter weer en langere dagen vanzelf weer terug.
De huidige electromotoren zijn zo kompakt met voldoende vermogen waardoor het mij geen probleem lijkt om de Hurrikan aan te passen.
Op dit forum is deze kist al vaker langs gekomen dus voldoende informatie over deze zwever met zijn aparte remkleppen/verstoorders.
Ja de wat oudere zwevers zijn niet de lichtste maar geven zeker veel plezier bij het vliegen.
Ik zag dat MAX, een forum lid, nog een buitenloper in de aanbieding heeft (marktplaats)wellicht dat die in de Hurrikan gebruikt kan worden.
MAX zal je een goed advies kunnen geven.

Succes met je vliegactiviteiten.
De motor die ik op marktplaats aanbiedt is juist een binnenloper, wat heel gunstig is voor een smalle zweverneus. De draden komen aan de achterzijde uit de motor dus geen risico op doorslijten. Deze motor kan echter wel een prop tot max 13 inch diameters draaien.
Kijk hier maar http://www.marktplaats.nl/a/hobby-e...200feca4409741512b6e6&previousPage=mympSeller

Hoi Arjan, ik moet zeggen dat jouw draadje me er toe heeft aangezet om hem van zolder te halen!
Ik ga heb binnen kort even opnieuw lezen, met name over hoe je de kabels in de vleugel hebt gekregen!

Flymax en Willem P, bedankt voor de motor tip!
ik ga eerst nog even wat onderzoek doen voordat ik beslis welke aandrijving er inkomt

Ik hoef niet recht omhoog, maar onder 30 graden is prima, ik vindt het belangrijker dat de motor/prop combinatie efficient is (en still)
daarnaast weet ik ook nog niet welke accu ik ga gebruiken dus ik hou dat even open tot het einde
eerst maar eens de aansturing op orde brengen, en het uiterlijk, aandrijving komt als laatste en is afhankelijk van gewicht en beschikbare ruimte

mijn Hurricane is nog al zwaar omdat ik de vleugels met Glasmat en G4 heb behandeld, zodat hij wat ruiger aan de lier kon

in iedergeval dank voor het mee denken!

Niels,
Het is ook handig om bij de motor en lipo keuze het effect op het CG mee te nemen. Als het model al wat zwaar is zul je waarschijnlijk een bepaald (flink) gewicht in de neus nodig hebben. Om niet onnodig lood mee te moeten nemen kan het soms beter zijn om een iets zwaardere motor te kiezen. Ook valt er soms winst te behalen met relatief korte en daardoor dikke (hogere) lipo's. In mijn LastDown heb ik een 3S 4000 mAh die er uit ziet als een dobbelsteen. Met die lipo komt het CG net beter uit dan met een langere lipo. Ook kun je soms kiezen voor een lipo met een hogere capaciteit maar lagere C waarde.

groet,

Erik

Back