oude trainer ombouwen tot cessna skymaster !

foto's aangepast.... :)

misschien op het eerste zicht geen mooi project maar ik denk dat het goed komt...(heb er goeie hoop op) en eigenlijk een eerste 'verbouwing' ipv scratchbuild, 't is eens iets anders é!

de nieuwe achterzijde beplanken, toch niet evident om alles in mekaar te doen passen, maar het vlot wel....

Foto-STPGGL63-D.jpg

ik vrees wel voor het zwaartepunt dat dit teveel naar achter zal liggen, ik denk dat ik telang naar achteren heb gewerkt, later hoop ik dit te kunnen compenseren (desnoods met wat gewicht)

de luchthapper krijgt ook al vorm...

Foto-UYQVDOQM-D.jpg

de vleugel ondertussen in drie stukken gezaagd om de tailpods er tussen te steken

Foto-RGIR3YXN-D.jpg

next to come: tail pods....

Ik snap niet helemaal waarom je een oude trainer als uitgangspunt hebt genomen. Je had beter gewoon helemaal zelf kunnen bouwen, nu heb je een overbodig zware romp.

Ik snap niet helemaal waarom je een oude trainer als uitgangspunt hebt genomen. Je had beter gewoon helemaal zelf kunnen bouwen, nu heb je een overbodig zware romp.

zo zwaar is de romp niet hoor! en het leek me eens iets anders + heb echt heel weinig tijd om te bouwen en op die manier lijkt het wat sneller te gaan...
nu ja, ik heb het gezegd é, ik heb de plannen en later kan ik die nog altijd scratchbuild bouwen

aileron-servo-probleem

ja, het eerste probleem qua electronica:
ik sluit de 2 servo's van de ailerons via een Ykabel aan op de ontvanger, wat blijkt: ze gaan dezelfde kant op :(
kan ik een servo "omdraaien" of kan ik ze mixen zonder Y-kabel? please help!!
thanks
tom

ps zender = graupner mx12

ik sluit de 2 servo's van de ailerons via een Ykabel aan op de ontvanger, wat blijkt: ze gaan dezelfde kant op
Dat is altijd zo maar geen probleem.
gewoon inbouwen dan zal je zien dat het goed gaat komen :yes:

1 servo op kan2 en 1 op kan5 zetten, zou moeten werken

@berto, hoe gaat dat goedkomen met een y kabel????

ik heb het volgende geprobeerd: 1 servo op kanaal2, eentje op kanaal 6 en "flaperon" aan maar nog steeds geen goed resultaat....

met de Y kabel komt het precies niet goed :)

Een Y-kabel werkt prima voor de rolroeren maar niet voor de flaps.

Maar okee, zal het uitleggen.

sluit de 2 servo`s aan op de y-kabel en zet ze naast elkaar.
en ja ze zullen nu dezelfde kant op draaien.

Echter doe bij de ene servo de hevel aan de linker kant en de andere servo de hevel aan de rechter kant.
En wat gebeurt er dan?

1 hevel beweegt naar onder en de andere hevel naar boven, precies wat je wilt hebben voor de rolroeren.

Inbouwen dus maar :yes:
en zorg dat beide onderzijdes naar het midden van de kist wijst als je de servo`s liggend inbouw.

Wil je flaps via een Y-kabel dan moet je de servo onderzijdes beide dezelfde kant laten opwijzen, dus 1 onderzijde wijst naar het midden van de kist en de andere naar de vleugeltip (bij weer liggende inbouw).

Bouw je ze staand is dan maakt het dus niet uit.

Test het maar eens ;-)

ja, het enige probleem is dat de servo's reeds zijn ingebouwd en ik ben compleet vergeten te checken of ze wel in de juiste positie staan....niet dus!

is er een andere oplossing?

Oplossingen:
Aansturing bij een roer aan de andere kant van de servo
Geen Y-kabel maar op 2 aparte kanalen in je zender en mixen, volgens mij heeft de MX12 daarvoor standaard een mixer
Een losse servo-reverse module aanschaffen, zijn niet zo duur.

Gerben

ja dat heeftie als het goed is

1 servo op kanaal 2 van je ontvanger en 1 op kanaal 5 zetten (dus niet 6)
ergens bij basic settings kan je vlgns mij kiezen aansturing voor 2 aillerons, dat zijn geen flaperons vlgns mij

bij mijn MX16 werkt dit ongeveer vanzelf

@Berto :oops::oops::oops::oops:
als je alles symetrisch bouwt komt dat idd vanzelf goed....
t was zo simpel dat ik het niet zag....

Een losse servo-reverse module aanschaffen, zijn niet zo duur.
Zowel voor de rolroeren als voor de flaps niet nodig :nooo:

Het is zo simpel maar je moet het even zien :yes:

de ailerons werken zoals ze moeten :)

verder veel kleine pruts en jammergenoeg 3 servo's achteraf moeten plaatsen voor de rudders en elevator, want de lange pushrods werken voor geen meter....

heb redelijk wat gewicht vooraan moeten bijplaatsen, ben eens benieuwd naar het vlieggedrag (eerste dag zonder wind op het strand!!!)

Foto-7PKZTKJZ-D.jpg

Foto-I7WNJF88-D.jpg

Foto-PRUPBRE7-D.jpg

Foto-KBRYCSLA-D.jpg

Foto-PX44ZPPU-D.jpg

Foto-6ZD8MZ4W-D.jpg

Foto-W4PSCMJE-D.jpg

wat vinden jullie ervan? moet wel nog decals + meer folie maar wacht eerst op de maiden :)

Back