Oude zender, interface kabel ?

Ik heb een oude 'Multiplex Combi 80 sport' zender.
Weet er iemand of ik een interface kabel op deze zender kan aansluiten voor een flightsimulator?

Of weet er iemand hoe ik er achter kan komen of dit toestel nog geschikt is ?

In principe kan op elke zender een interface kabel aangesloten worden.
Alleen bij somige zenders zit een leerling/leraar aansluiting waarop deze interface kabel rechtstreeks kan worden aangesloten.
Bij andere zenders moet je de kabel intern aansluiten op de signaalkabel die in je zender naar het zendmodul gaat, dit laatste is even zoeken in je zender omdat er meerdere aansluitingen op het zendmodul zitten. Meestal voeding, massa en signaaldraad.
Omdat de meeste simulators ook met een joystick werken kan je de zender ook ombouwen als een joystik, je moet dan de potmeters die er in zitten vervangen met potmeters met 220k/ log en de aansluitingen gebruiken van het schema wat op deze site staat:

http://www.fsgg.nl/zelfbouw/voetenstuur.html

je kan dan ook 4 knopen toevogen voor flaps en retracts en mixers.
Je moet dan wel onder windows een joystick kiezen met 3 assen en voetenstuur en 4 knopen.

Je kan ook op internet een gameBird kopen voor 30 a 40 euro en die wat uitbreiden met extra knopen.
Dit laaste heb ik gebruikt om bij mijn gamebird drie extra schakelaars in te bouwen en dat werkt perfekt met realflight G2

Bedankt voor de snelle en duidelijke reactie.
Mijn zender ombouwen tot joystick zie ik echter niet zitten omdat ik hem nog wil gebruiken voor het beturen van mijn R/C.
Toch maar eens navragen bij schamrock of ze een kabel hebben.

Bedankt alvast

Hey, ik weet niet of dit van toepassing op jouw zender, maar kijk eens op:

http://users.belgacom.net/TX2TX/
Hier wordt beschreven hoe je aan een aantal zenders een leerling-uitgang kan toevoegen.
Je moet echter één ding zien te vinden: het PPM signaal dat van je 'logica' gedeelte naar het HF gedeelte gaat in je zender. Als je dit kan aftakken en er een connector aan voorziet kan je de eenvoudige interface kabels gebruiken zoals die voor FMS te vinden zijn...

jammer dat ik je zender niet ken.. anders kan ik wat meer aanwijzingen geven
wel oppassen als je aan je zender zou gaan solderen natuurlijk

mvg,
Maarten

Hallo,

Als ik me niet vergis is jouw Combi uitgerust met een vrouwelijke DIN-fiche voor leraar-leerling. Dan zit je reeds goed om gemakkelijk de massa en het PPM-out-signaal te vinden.

Kijk op mijn website, hoofdstuk 3 voor de connecties.
Voor op een PC aan te sluiten voor vliegsimulator moet dit signaal soms verder verwerkt worden afhankelijk van de simulator, gebruikte pc-poort en operating system...

Succes,
Olivier

Een kabel maken zodat je zender als joystick werkt onder windows is erg lastig en duur. Als je genoeg hebt aan het besturen van fms (gratis en erg goede simulator) dan maak je voor ongeveer 15 a 20 euro een kabel die met 8 kanalen erg naukeurig werkt. Ik heb een Multiplex Combi 80 en een Robbe Futaba FX18 en beide werken goed.

Back