Oudere Tygon problemen?

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door Richard Branderhorst, 9 okt 2019.

  1. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Ederveen
    Heb deze vraag hier gezet omdat jet vliegers dit spul vaker gebruiken:

    Ik kwam kortgeleden een plastic zakje tegen waar een al wat oudere Tygon (?) slang in zat. Al een aantal jaar niet open geweest. Het voelde onprettig kleverig aan.
    Is dit herkenbaar bij oudere Tygon of is dit een geval van een cheepo/nepper versie van Tygon?
     
  2. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Ik denk dat het neppe tygon is, mijn oude slangen kleven zeker niet.

    Tip, koop gewoon bij de lokale brommer / quad / grasmaaier zaak je Tygon, dat is een stuk goedkoper dan een modelbouw winkel.
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.981
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat ken ik inderdaad ook niet, dat het "kleverig" wordt... Wel dat het verhardt en zijn rek verliest maar dat levert zelden problemen op (alleen bij werkzaamheden, als je verhardde Tygon losmaakt van de nippel moet je het vervangen omdat het niet weer terug afdicht, maar als je er niet aanzit, is er ook niks aan de hand)
     
  4. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Hey, dat wist ik nog niet, bedankt voor de tip!
     
  5. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Ik hoor vaak dat je de tygon slangen met enige regelmaat van bijvoorbeeld 2 jaar moet vervangen want ze zouden verharden. Ik merk daar weinig van uit ervaring. Mijn Rafale bijvoorbeeld heeft zn eerste vlucht in 2009 gemaakt en nog steeds originele slangen. Jaarlijks Word alles gecontroleerd maar nog steeds flexibel genoeg, zelfs voor de klunk. Mijn Avonds F15 had ze 10 jaar in de tanks gehad, ook blijvend flexibel gebleven. Niet dat je op zoiets moet bezuinigen want zo'n stukje kost geen drol maar alles iedere keer uit elkaar halen brengt in de loop der jaren wél slijtage met zich mee.
     

Deel Deze Pagina