Our Lass 2

Bedankt voor de link Guy. Een meeuw op de boot lijkt me geweldig :)

Het rubber o-ringetje hoort eigenlijk thuis onder L-1. Je kan dit zien bij figuur 6 van de handleiding aan de linkerkant bij de koker zie je dat. Nu ik heb de koker erop gelijmd ipv geklemd met de bout en dus heb ik de ring niet gebruikt.

Je hebt er volgens mij goed aan gedaan om de koker te verlengen, een beetje zekerheid inbouwen kan immers geen kwaad vind ik ;)

Hoog tijd voor een update!

Ik heb de deck supports aangebracht en dan een constructie gemaakt om de roerservo te monteren.
Ik heb dit gemaakt van aluminium L-profielen.
Je ziet twee dwarsverbindingen in de romp. De linkse is een versteviging van de roerkoker zodat deze niet schuin getrokken kan worden door de servo.
De rechtse dwarsverbinding is voorzien van een opening om de servo op vast te zetten met M3 boutjes.
Hier is ook een opening in waar de siliconenslang doorkomt om de schroefas indien nodig bij te vetten.
Ook heb ik de ruimte van de schroefas opgevuld met fix all kit. Dit om drie redenen: 1 extra stevig, 2 er kan geen vuil meer inkruipen wat ik er anders niet meer uit krijg en 3 extra gewicht onderaan de romp.

a.jpg

b.jpg

Zo ziet het er later uit als het dek erop ligt:

c.jpg

Het volgende aan de beurt was de zijladders in de romp. Eerst de openingen in de romp gemaakt.

d.jpg

Ik vond de constructie van de ladders niet heel goed passend aan de romp en heb er dan gescratched die ook nog eens extra stevig zijn moest ik net op die plaats een aanvaring hebben ofzo. Hier een kleine uiteenzetting van mijn zelfgemaakte ladders:

Hier zie je het frame dat ik heb gemaakt en de originele constructie van de kit.

e.jpg

Ik heb het frame gemaakt van 6mm PS balkjes, voorzien van inkepingen om de messing staafjes erdoor te kunnen steken. Alles gelijmd met epoxy en hier ook al geplamuurd en geschuurd.

f.jpg

g.jpg

Dan de achterkant dichtgemaakt met een PS plaatje dat een paar mm over de randen uitsteekt.

h.jpg

De ruimte ertussen heb ik dan volgespoten met fix all kit.
Deze kit heb ik ook aangebracht onder elke deck support voor extra stevigheid en om waterdichtheid te garanderen.

i.jpg

En dit is dan het resultaat:

j.jpg

k.jpg

De bovenkant is nog te lang en zal op maat geschuurd worden als ik aan het dek toe ben.

Dit was het voor deze update. Het volgende wordt het plaatsen van de servo en motor. Ik heb dit nog niet eerder gedaan dus dit wordt spannend. De theorie errond ken ik wel maar de praktijk is nog iets anders :rolleyes:

Wordt vervolgd….

dag michel
met uw vorige werk in gedachte,word ook deze dame een pareltje.
je gaat zeker met veel aandacht te werk,zo ken ik je.
bouw ze maatje.
groetjes,ronny

De roersinrichting is klaar:

IMG_5278.jpg

IMG_5279.jpg

Alle boutjes zijn met locktite geborgd.

Nu heb ik een vraagje ivm de motorsteun.

Ik heb volgende universele motorsteun van robbe gekocht, deze omdat de winkelbediende zei dat de 720 BB Torque erin past.

IMG_5280.jpg

Het grote gat in het midden is echter te klein want de uitstulping van de motor past er niet in:

IMG_5283.jpg

Of moet dit zo zijn?

Als ik het gat groter ga maken dan komen de openingen van de motor ertegen (openingen zie foto). Mag dit of moeten deze vrijblijven voor koeling van de motor?

IMG_5282.jpg

Alvast bedankt.

Michel

anders kun je er altijd nog een paar sluitringetjes tussen doen,en t gat groter boren,past de uitstulping erdoorheen,maar zit je motor niet tegen de steun aan,zodat de motor toch nog koeling krijgt ;)

Bedankt voor je antwoord.

Ik zal echter naar iets anders moeten zoeken om de motor te bevestigen.
De as van de motor komt namelijk een 6mm te hoog uit tov de roeras met deze motor mount.

Ik ga op zoek naar een smallere houder waardoor deze iets dieper ligt en dan een dubbel koppeling van Graupner die een beperkt hoogteverschil kan overbruggen.

aHR0cDovL3d3dy5xdWFydGVsLm5sL3Byb2R1Y3RpbWFnZXMvZy9ncjM0Ni5qcGc===.jpg

Motorhouder van Graupner misschien en anders de motor rechtstreeks met fix all op de romp kitten.

Deze van Graupner is smaller en zal dus ietsjes dieper in de romp passen:

large__30_03_2007_16_41_comp_motor_mount.JPG

Ik ben net terug van de winkel en heb me daar de meest uit de kluit gewassen dubbele koppeling van Graupner gekocht :banana:
Deze is 7,5 cm lang waardoor de motor meer naar voor komt te liggen in de romp. Het hoogteverschil is daardoor al veel minder en de dubbele koppeling vangt dan de rest op.

Ik kan denk ik dan m'n huidige motorsteun gebruiken.

Ik weet weer wat te doen :)

motorsteun

Anders maak je toch gewoon een extra schot met een rond gat erin waar de motor op de goede hoogte precies in past. Een dubbele cadan kan in ieder geval nooit kwaad maar ik heb mijn torque 700 gewoon in een extra schot gelijmd (Holland IV) Ik wilde de koelingssleuven nl niet afdekken
grt
Hawser

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld Hawser. Ligt je motor in het midden op een schot dan? Tja, ik ben een leek op dit gebied :rolleyes:
In ieder geval bedankt voor het meedenken.

Ik heb tussen de motor en de motorsteun een moertje gezet zodat er 2,5 mm ruimte vrij blijft voor de koelsleuven. Ik hoop dat dit genoeg zal zijn.

Nu hangt de motor in de steun enkel door middel van twee M4 boutjes.
Nu dacht ik om de ruimte onderaan de motor (zie groene kader) op te vullen met Fix All kit om ondersteuning te geven en dit is ook elastisch zodat het wat trillingen kan opvangen.

De kit kan temperaturen verdragen tot 90°C en ik weet niet goed hoe warm zo een motor wordt.

Is het nodig om de motor nog wat te ondersteunen en kan het kwaad als ik er kit tussenspuit?

84.jpg

Van Ronny een mooi antwoord gekregen op m'n vragen dus ik kon weer verder. Thx Ronny!

Ik heb de ruimte onder de motor dus opgevuld met fix all en alles klaargezet voor de montage in de romp.

Nu wou ik dit uitlijnen met m'n multimetertje maar deze was wat te licht voor dit werk want werd na twee seconden al heel warm.

Tja, wat moest ik dan doen?

Ik zou vandaag de motor installeren dus heb ik het maar zonder meten gedaan en op gevoel de motor in de romp gelijmd.

Het is niet helemaal zoals het zou moeten maar er zijn geen grote vibraties ofzo dus ik hoop dat het goed is.

De foto's:

Een overzicht:

90.jpg

Hier zie je dat de motor nog altijd iets te hoog staat en daarom had ik de dubbele cardan nodig. De cardan mag per gewricht een hoek van 10° maken dus het is binnen de limiet:

88.jpg

Dan hier zie je een kleine fout in de uitlijning. Het stuk van de cardan koppeling tegen de motor (en dus ook de motoras) staat een goede 0.5mm verder naar bakboord dan het stuk van de cardan tegen de schroefas.

89.jpg

Theoretisch gezien mag een dubbele cardan as maar een hoogteverschil in 1 vlak overbruggen dus mag die kleine afwijking er niet zijn.

Nu draait het toch redelijk soepel dus ik denk dat dit niet zo een groot probleem mag zijn maar dit zal de toekomst moeten uitwijzen :???:

91.jpg

Reacties zijn altijd welkom!

Uitlijning

Moet geen probleem zijn zoals je het nu hebt gedaan. Het opvullen is ook een goed idee, volgens mij gaat het wel goed.
grt
Hawser

uitlijning

Hallo Michel, Sorry voor het wachten op mijn antwoord. Ondertussen ben je al een heel stuk verder en heb mijn advies niet meer nodig. Ik ben onder de indruk van u bouwwijze zoals het gebruik van Alu profielen om het roer en servo te verstevig en het extra stevig “home made”constructie van de ladders. Om de motor te bevestigen heb ik dezelfde steun gebruikt als jij en dus ook het gat moeten groter vijlen. Om motoras en schroefas zo perfect mogelijk uit te lijnen gebruik ik een buis van hetzelfde lengte dan de koppeling. In dit geval is het gat in het buis 4mm aan een zijde en uitgeboord tot 5 mm aan motor zijde.
Met zo te doen “hangt” de motor aan de as. Pas als alles goed vastzit verwijderd ik die buis. In mijn geval had ik plaats genoeg om de motor uit te lijnen. Deze hang af van de lengte en de hoek van het roeras. Ik heb ook maar het roeras definitief vast gezet als alles uitgelijnd was. Dus is er misschien een grotere hoek tussen roeras en romp dan bij u.
Om de ventilatie van de motor niet te belemmeren heb aan beide vijzen, tussen de steun en de motor, en bout geplaatst. De twee M4 boutjes zijn voldoende om de motor te bevestigen.
De “fix all kit” dat u gebruik lijkt een fantastisch product te zijn, kan je me meer oververtellen? Ik gebruik heel veel 2 componenten epoxy maar het is niet altijd ideaal omdat het dikwijls blijft “weglopen”.
De plaatsen van de batterijen zijn wel al getest in de badkuip maar er is nog niets verder gebeuren. Ik zal in elke geval enkele simulatie foto’s opsturen om te tonen wat ik in mijn gedacht heb. Op u vraag over de elektronica zal ik ook via het privé bericht antwoorden om het forum niet te veel te belasten.
Tot binnenkort. Nu de footbal !!

uitlijning

Hallo Michel, Sorry voor het wachten op mijn antwoord. Ondertussen ben je al een heel stuk verder en heb mijn advies niet meer nodig. Ik ben onder de indruk van u bouwwijze zoals het gebruik van Alu profielen om het roer en servo te verstevig en het extra stevig “home made”constructie van de ladders. Om de motor te bevestigen heb ik dezelfde steun gebruikt als jij en dus ook het gat moeten groter vijlen. Om motoras en schroefas zo perfect mogelijk uit te lijnen gebruik ik een buis van hetzelfde lengte dan de koppeling. In dit geval is het gat in het buis 4mm aan een zijde en uitgeboord tot 5 mm aan motor zijde. Met zo te doen “hangt” de motor aan de as.
full

Pas als alles goed vastzit verwijderd ik die buis. In mijn geval had ik plaats genoeg om de motor uit te lijnen. Deze hang af van de lengte en de hoek van het roeras. Ik heb ook maar het roeras definitief vast gezet als alles uitgelijnd was. Dus is er misschien een grotere hoek tussen roeras en romp dan bij u.
full

Om de ventilatie van de motor niet te belemmeren heb aan beide vijzen, tussen de steun en de motor, en bout geplaatst. De twee M4 boutjes zijn voldoende om de motor te bevestigen.
full

De “fix all kit” dat u gebruik lijkt een fantastisch product te zijn, kan je me meer oververtellen? Ik gebruik heel veel 2 componenten epoxy maar het is niet altijd ideaal omdat het dikwijls blijft “weglopen”.
De plaatsen van de batterijen zijn wel al getest in de badkuip maar er is nog niets verder gebeuren. Ik zal in elke geval enkele simulatie foto’s opsturen om te tonen wat ik in mijn gedacht heb. Op u vraag over de elektronica zal ik ook via het privé bericht antwoorden om het forum niet te veel te belasten. :D
Tot binnenkort. Nu de footbal !!
Guy

Laatst bewerkt door een moderator:
@ Hawser: Bedankt voor je geruststellende antwoord ;)

@ Guyba2: Geen excuses nodig hoor Guy en bedankt voor het compliment :)
Dat van die buis had ik ook aan gedacht maar ik kon dit niet gebruiken omdat de koppeling een knik moest maken, mijn schroefas was namelijk al vastgelijmd.
Die Fix All kit is een MS-polymeer kit van het merk soudal. Ik gebruik de doorzichtige Fix All Crystal http://www.soudal.com/upload/fiches/156.pdf

Je hebt dit van verschillende merken en dan heeft het een andere benaming vb. Tec7 van novatech - Polymax van Bison - ...

Ik heb het gebruikt voor de montage van de motorsteun en de alu profielen op de romp en voor de rest het afkitten langs onder van de deksteunen en ladders en ten slotte het opvullen van de ruimte ronde de schroefas.
Voor het fijnere werk is het niet echt bruikbaar.

Laatst bewerkt:
Update:

Het achterdek heeft zijn plaats gekregen in de romp. Enkel de netrollen ontbreken nog, deze zullen later hun plaatsje krijgen.

Het bovenste achterdek:

IMG_5422.jpg

IMG_5431.jpg

Er is een luik die toegang geeft naar het dek waar de netrollen komen te staan:

IMG_5425.jpg

IMG_5426.jpg

Hierin is er dan een tweede luik naar het roer en de roerservo:

IMG_5427.jpg

Langs het steven:

IMG_5430.jpg

Het volgende is de electronica installeren zodat het hoofddek erop kan.

Wordt vervolgd...

De inbouw van de electronica is buiten het plaatsen van de antenne helemaal gedaan.

Ik ga er niet te ver op in want het is heel 'basic' .

Ik heb de accu's voor de motor geplaatst en aan de + polen zekeringhouders voorzien.

IMG_5606.jpg

Op onderstaande foto zie je de laadbussen voor de beide batterijen. Deze laten me toe om ze op te laden zonder de batterijen af te koppelen en uit de boot te moeten halen.

Ook zie je twee schakelaars.

De grote schakelaar onderbreekt de stroom van de 12V accu naar de regelaar voor de hoofdmotor. Deze regelaar voed ook de ontvanger via de BEC dus deze schakelaar zet zowel de regelaar als de ontvanger uit.

De kleine schakelaar onderbreekt de stroom naar de regelaar voor de boegschroef (6V)

Bij het laden van de accu's kan ik er zo voor zorgen dat er geen stroom van de lader op de regelaars komt.
Ook kan ik de elektronica aan en af zetten via een luikje in het dek.

IMG_5611.jpg

Hieronder zie je de 12V regelaar en de ontvanger. Aan bakboord is op die plaats de 6V regelaar geplaatst.

IMG_5608.jpg

Bij deze wil Droop en Guyba2 bedanken voor de hulp bij deze opdracht!

Groeten,

Michel.

Laatst bewerkt:
Back