OUT of the box ideetje

Goeie avond mede hobby'ers]

Ik heb onlangs een setje bij elkaar gezicht voor het bouwen van een 220 mini quad. Ik ben al ruime tijd ervaring met tricopter vliegen, maar ik wil nu toch wel eens de stap maken naar een mini racertje voor de lekkere rag-sessies.

Nou zit wat te spelen met de setup in eCalc voor het verkrijgen van de krachtigste setup. Origineel horen er 5*3 inch propjes op een 220 quad omdat je anders je frame niet cleard. Echter had ik zojuist ineens een ingeving!

Wat nou als je in feite het frame op z'n kop bouwt. dus inplaats van de bottomplate met de armen voor de motoren onderop te monteren, deze bovenop monteren. als je vervolgens de motoren ook bovenop zet hebben de props ineens de ruimte om een stukje over het frame heen te gaan waardoor je dus ook 6 inch props kan monteren!

Dit zou betekenen dat de stuwkracht/gewicht verhouding van 2,6 : 1 omhoog zou gaan naar 3,8 : 1
De rest van de setup kan dit allemaal aan, ESC's en motoren zijn geschikt voor het vermogen.

De vraag is dus eigenlijk, wat zouden de negatieve effecten zijn. word de luchtstroom dusdanig beinvloed doordat de props over het frame draaien dat de quad minder zal presteren? Of zou het ongewenste trillingen geven in de props of het frame. Of worden de props te groot dusdanig voor het formaat frame dat je behendigheid en rollrate gaat inleveren?

Ben benieuwd wat jullie kijk is op het idee!

Laatst bewerkt:
aja, das waar. wat voor thrust to weight getallen vliegen jullie mee? ik vloog met de tricopter net iets boven de 2:1, vandaar dat ik voor mijn gevoel zeker aan de 3:1 moet komen. Ik zat al te denken om het op te lossen door een custom expo-curve te maken zodat je throttle stick in hover niet te laag komt te zitten, ik dacht deze tussen de 1/3 en de 1/2 te proberen.

zijn er verder effecten bekent bij jullie die veroorzaakt worden doordat de props over het frame heen draaien? Kan me voorstellen dat de barometer van de naze het lastig vind, maar die gebruik je toch niet in ACRO mode!

Ook dacht ik voor normaal gebruik daardoor een iets zwaardere accu te kunnen gebruiken, echter gaat je gewicht dan weer omhoog wat je wendbaarheid vermindert, maarja het blijft een leuk spelletje van alle factoren uitballanceren!

Nogmaals, ben benieuwd wat voor thrust to weight getallen jullie fijn vinden vliegen!?

Zelf vlieg ik liever freestyle/proximity dan racen en heb dan ook 1800 mAh 4S lipos puur voor de vliegduur en de extra power. Racers hebben meestal 1000-1300 mAh. Ook m'n props heb ik liever wat groter voor meer thrust, soms 6045 (past net op m'n 250) maar meestal 5045bn want dat vliegt super voor mij. Racers hebben vaker kleinere 3 blads tegenwoordig. 4x4x3 en 4x4,5x3 wordt veel gebruikt op de wat kleinere quads.

Barometers doen we niet aan op deze machientjes, als je zo hoog komt dat je hem zou willen gebruiken ben je verkeerd bezig ;)
Het gewicht van m'n quad inclusief Lipo is 584 gram en de cobra's leveren op 4S met 5045 ruim 800g thrust per stuk dus ja dat wordt dan ruim 5,4:1 thrust to weight ratio. lijkt overpowered maar het vliegt lekker, het reageert dan allemaal lekker rap op je correcties.

Dit is dus niet echt geschikt om mee te racen want met een tikkie gas schiet de quad omhoog en dat wil je dan niet. Je wilt vooruit, niet omhoog.

Koop gewoon wat verschillende props en probeer ze uit om te zien wat je zelf het prettigst vind vliegen en als je ze hebt gevonden koop daar dan veel van want je breekt ze om de haverklap, letterlijk :D

Aha, kijk goed verhaal, ik denk dat ik inderdaat ook wat meer de freestyle/proximity kant op zal gaan.

Ik heb voor nu een SLICK 220 gekocht op hobbyking
http://www.hobbyking.com/mobile/viewproduct.asp?idproduct=61391

Dit vooral omdat hij lekker goedkoop is. Dus als het frame eens kaduk gaat is dat voor nog geen 10 euri geen ramp. Uiteindelijk zou een mooie blackout natuurlijk wel leuk zijn. Ik had ff zitten rekenen en kwam op een AUW uit van 670 gram! Het exacte gewicht moet natuurlijk nog blijken! De quad heeft namenlijk redelijk hoge standoffs die voor gewicht reductie nog een lekker stukkie ingekort kunnen worden!

Hoe kom je trouwens aan zo'n laag gewicht? Heb je een licht frame ofzo? Ik zag namenlijk dat die blackouts maar net 120 gram wegen, tegen de de 173 van de slick!

Owja, en welke accu's vliegen jullie mee? Merk bedoel ik dan? Ik heb voor mijn vliegtuigjes een paar nano tech's liggen maar ben helemaal niet tevreden over ze, heel snel voltagedrop op nog geen 50% ontlading.
Ik zag op HK de A-spec's voorbij komen, maar weet nog niet zo goed wat ik ervan moet denken! Je zit natuurlijk aan redelijke accu's vast met een flinke C-rate. Ik zou theoretisch 80A trekken op 6*3 props! Op een 1800mAh kom je dan zeker al aan 50C

Laatst bewerkt door een moderator:
Wat het gewicht betreft lijkt het me dat die van HK van vol glasvezel is en dat weegt veel vergeleken met carbon. Zelf heb ik een ZMR250 van ebay (rond de 15-20€) en dat is een composiet frame, carbon van binnen en glasvezel van buiten. Dat gewicht zo laag mogelijk houden is een beetje een wedstrijdje met jezelf; zoek onderdelen die een goede prijs/prestatie verhouding en een laag gewicht hebben. Gebruik nylon boutjes waar dat kan i.p.v. stalen, kort bedrading in, sloop behuizing af van electronica onderdelen als dat mogelijk is, soldeer de pigtail van de video Tx direct op de Tx, soldeer eigenlijk zoveel mogelijk wat niet direct los hoeft te kunnen i.p.v. dat je connectoren/plugjes gebruikt. en de camera mounts gebruik ik ook niet, die liggen in de kliko. Gewoon een stukje schuim onder de cam werkt goed. En de HS1177 fpv cam die ik gebruik heeft standaard een houdertje die prima voldoet.

Al die dingen bij elkaar op geteld scheelt je tientallen grammen.

Ook is de Lipo keuze van belang, zelf heb ik dus 1800 mAh 4S die krap aan 200 gram wegen. Je hebt hier ook verschil in dus let goed op het gewicht bij hetzelfde vermogen.

Het zijn 60-120C Lipo's en waren 30€ per stuk en eigen merk van ik meen rc-planes. Hier heb ik dus niet echt op de prijs gelet maar wel op het gewicht en de C-rating. Met volgas trekken mijn motoren (Cobra 2204's) bijna 20A per stuk met de 5045bn's dus zulke C-ratings ben ik wel nodig anders kakt de voltage teveel in zoals je zelf al gemerkt had ;) . Niet dat ik vaak volgas vlieg maar je merkt wel dat de Lipo genoeg throughput heeft.

Nou ik koppel mijn bevindingen maar eens terug!

Ondertussen is de quad al 2 weken vliegklaar en al lekker ingevlogen! FC is lekker ingeregeld PIDs afgesteld en verschillende props geprobeert!

c9f9535c50a0bfb5deba2025f829d974.jpg

Zo ziet ze er nu uit! Mijn berekende gewicht blijkt inderdaat goed te kloppen, op de weegschaal is ze vliegklaar 673 gram met een turnigy A-spec 1800mAh 65c 4S, de setup is goed voor ongeveer 5,5 minuten lekker rondjes knallen!

Ik ben begonnen met de bekende gemfan 5*3 props! Hiermee kreeg ik de PIDs niet lekker afgesteld, ze bleef in bepaalde bochten over der achterkant wegzakken! Uiteindelijk ben ik geswitched naar de diatone 5*4,5 BN props! WOW, wat een verschil! Veel meer locked in gevoel! Geen rare wegzakkers meer en ook volle yaw trekken was geen probleem meer!
Na een week kwamen de lang verwachtte gemfan 6" props binnen! Wat een teleurstelling! Wel mega veel vermogen, maar de vreemde trekjes waren weer terug! Uiteindelijk de 6" weer in de hoek gegooit en de 5*4,5 gemonteerd!

De manier hoe ik het frame gebouwt heb bevalt me wel! Een collega van mij heeft exact dezelfde setup, maar dan met de motorarmen beneden, zelfde accu, PIDs, props en gewicht. Echter vliegt deze toch onstabieler. Zelfs na afstellen minder locked in te krijgen als de mijne! Hier de 2 naast elkaar!

27fb7b15bb8f0aaa32a748140d52425a.jpg

Dit weekend de props maar eens omgedraait en de quad op een weegschaal gezet voor een thrusttest! 2300gram op vol vermogen! Dat betekent een thrust to weight ratio van 1 : 3,41. Vrij netjes vind ik zelf! Ze trekt dan ook als een mafkees! Ff op het gas en ze sprint omhoog weg! Ook is landen inderdaat een uitdaging zoals ik stieken al verwacht had! Voor je gevoel moet je je gas helemaal dicht trekken om het kreng beneden te krijgen!

Nu begint de lol van het echt onder de knie krijgen van het freestyle/proximity vliegen! Uiteraard met hier en daar een klein foutje[emoji23], al blijven dr props vaak gek genoeg wel heel!

9efb5549233690f54f7fbd86cc8501dd.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
k ben begonnen met de bekende gemfan 5*3 props! Hiermee kreeg ik de PIDs niet lekker afgesteld, ze bleef in bepaalde bochten over der achterkant wegzakken! Uiteindelijk ben ik geswitched naar de diatone 5*4,5 BN props! WOW, wat een verschil! Veel meer locked in gevoel! Geen rare wegzakkers meer en ook volle yaw trekken was geen probleem meer!
Na een week kwamen de lang verwachtte gemfan 6" props binnen! Wat een teleurstelling! Wel mega veel vermogen, maar de vreemde trekjes waren weer terug! Uiteindelijk de 6" weer in de hoek gegooit en de 5*4,5 gemonteerd!

Geinig projectje. Ik heb ook issues gehad met gemfan 6045 props (abs uit m'n hoofd). Ze buigen/flex als je ze zwaar belast waardoor ik inderdaad ook hele vreemde trekken kreeg.

Back