Outdoor Chuck

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door BBruins, 19 jan 2016.

  1. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.559
    Locatie:
    Den Haag
    Inmiddels ook paar mallen gemaakt van karton.

    20180320_173056.jpg
    Deze gebruik ik om het stabilo en kielvlak uit te snijden. Vooral vanwege de rare vorm en het feit dat ik serie bouw is dit erg handig.

    De staartvlakken worden trouwens van 1,5 mm c-grain balsa. Mooi stijf en vormvast. Nadeel is wel, als je al een plankje vind, deze vaak zwaar zijn. Ik ga eerst alle vormen grof uitsnijden en later op de schuurmachine afwerken.

    De vleugel word eerst profiel geschaafd en geschuurd en dan pas wordt de tip vorm erin gezet. Binnenkort meer hierover.

    Ook wil ik wat aanpassingen doen aan de werkwijze van de eerste serie. Dit houdt in dat de romp flink aangepast wordt.

    - de koolstof pook loopt bijna helemaal door tot in de neus.
    - de romp wordt 5 mm balsa ingedekt met triplex. In de voorste 5 cm komt dan een stuk 5mm dik vurenhout. De neus beschadigd snel namelijk

    Mochten er nu al vragen zijn dan hoor ik dat graag.

    Gr.

    Bernard
     
  2. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.559
    Locatie:
    Den Haag
    Vorig haar had ik alle materialen bij elkaar. Helaas door een domper in de opslagbox (lekkage, alle spullen kwijt) en vervolgens een half jaar gevecht om geld wordt het tijd voor nieuwe chucks.

    De booschappen lijst als boven geld nog steeds alleen ga ik dit keer weer windlovers bouwen met de aanpassingen zoals ik ze al langer wou. Dit betekend vooral aanpassingen aan de rompconstructie. Tevens ga ik proberen een wat grotere chuck te bouwen. Groot wordt meestal als DLG gebouwd maar wil toch s zien hoever ik kan gaan.
     
  3. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.559
    Locatie:
    Den Haag
    Nu is dit natuurlijk de uitgelezen kans om mijn trucendoos open te trekken en jullie te laten zien hoe ik mijn chucks bouw.

    Is hier behoefte aan? Of is een algemene omschrijving voldoende?
     
  4. Toon Verbruggen

    Toon Verbruggen

    Lid geworden:
    15 jul 2018
    Berichten:
    322
    Locatie:
    Dendermonde
    meer info is altijd welkom, al is het gewoon maar om kwijlend naar het scherm te staren...:rofl::p
     
  5. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.071
    Laat maar eens zien, eens kijken of jij ze anders maakt dan dat ik doe...…….
     
  6. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.559
    Locatie:
    Den Haag
    Ik denk dat iedereen op zijn eigen manier anders bouwt.

    Ik heb vooral de luxe om wat goed gereedschap te hebben verzameld inmiddels. En aangezien ik in serie bouw zijn mallen een echte must. Vannacht de tekeningen van de windlover opnieuw geprint en vergroot/verkleint voor en versie van 50 en 60 cm, de originele tekening geeft een cm of 46. En waarom groter? Ik ben er van overtuigd dat 60 cm nog als HLG omhoog kan en dus hoger komt vanwege het hogere gewicht.

    Tevens een secret project voor erbij naast. Hierover later meer als ik zelf beter weet of het lukt qua bouwen en vliegen...
     
  7. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.559
    Locatie:
    Den Haag
    Inmiddels maar s een begin gemaakt. Alle planken op lengte gemaakt. Dit kun je gewoon doen door de planken te snijden of te zagen. Ik lijm 3 bij 3 mm vuren latjes op de voorkant van de planken als voorlijst. Dit is echt een must. Zonder deze voorlijst beschadigd het hout snel en is een het model na een aantal vluchten erg beschadigd. Ik gebruik plakband om de lat te fixeren en aan te drukken. Paar uurtjes drogen en je kan verder.

    20190504_140152.jpg 20190504_140201.jpg
    20190504_170901.jpg
    Inmiddels de lijsten gelijmd voor 4 standaard modellen.

    20190504_170907.jpg
    De vleugelvorm is inmiddels klaar voor mijn 60 cm model. Het was nodig om de koorde te vergroten. Dit heb ik gedaan door een 4 mm plank tegen de 6 mm plank aan te lijmen voordat ik de vleugel heb gevormd.

    Ook zijn alle staartdelen uitgesneden. Tot zover mijn voortgang.
     
  8. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.559
    Locatie:
    Den Haag
    20190505_182357.jpg
    Op 1/3 van de voorlijst zit het hoogste punt van het profiel. Dus dit uitgemeten en plakband geplakt. Nu schaven en schuren een werkje dat je gaande weg gewoon moet leren. Rustig aan en veel opletten of je profiel nog klopt. Het moet vanaf het plakband een driehoek met vlakke onderkant worden en de achterlijst een goeie 1.5 tot 2 mm. Dit kun je altijd nog bijwerken als je tevreden bent over je werk.

    Schaven doe ik voor de grove vorm en ga dan al snel schuren met schuurklossen.
     
  9. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.559
    Locatie:
    Den Haag
    Ik heb mezelf voorgenomen de tijd te nemen voor deze modellen. Ik ben al wat stapjes verder maar de foto's werken niet echt mee. Met uploaden gaat vaak wat mis.

    Maar goed, er komen wat mogelijkheden aan om te vliegen dus het stof letterlijk van een paar modellen af en maar wat repareren.

    20190513_182826.jpg
    Er moeten 2 nieuwe kielvlakken komen om de modellen weer op orde te maken. Van 1 model is een reparatie mislukt op t veld. Resultaat vleugel scheef op de romp. Dus het mes er maar in en deze eraf. Die komt van de week er weer op.

    20190513_182830.jpg
    Ook wat balsa uit de neus gehaald en vervangen door 4 mm vuren hout. Het neus gewicht kunnen ze wel hebben en het is een stuk steviger.
     
  10. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.559
    Locatie:
    Den Haag
    20190514_184029.jpg
    Kielvlakje erop. Ik gebruik hier voor uhu plus 5 minuten epoxy. Voordeel van deze tubes is dat ze los van elkaar zijn te doseren. Niet zoals die verschrikkelijke tubes van Bison.

    De neus delen zijn weer rond geschuurd en hebben een zwarte likje verf gehad. Als alles droog is dan kan op 1 van de rompen weer samengevoegd worden met zijn vleugel.
     
    HBZWEEF vindt dit leuk.
  11. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.559
    Locatie:
    Den Haag
    Groot probleem was een beetje mislukte veld reparatie. De vleugel zat scheef op de romp dus die los gehaald. Ben ik blij dat ik de mallen heb bewaard na de laatste bouw. 20190514_193914.jpg 20190514_193928.jpg
    20190514_193934.jpg
     

Deel Deze Pagina