outrunner - inrunner

• Topicstarter Topicstarter Gilbert
  • Startdatum Startdatum
G

Gilbert

Guest
In het verleden is reeds veel geexperimenteerd met buitenlopers, met matig succes. Waarschijnlijke reden: kV is laag bij buitenloper waardoor er geen reductie nodig is met als gevolg dat de motor moeite heeft om de dode punten te overbruggen. Is het een oplossing om zelf een buitenloper te wikkelen met een hoog kV en als bonus een lager gewicht in vergelijking met een binnenloper? Graag jullie mening, advies,....

Gilbert

Er zijn tegenwoordig al wel hoogtoerige kleine buitenlopers op de markt.
ziehier zo'n motortje:
http://cgi.ebay.fr/ws/eBayISAPI.dll...tem&refwidgettype=osi_widget#ebayphotohosting
Als een motor goed is ontworpen, dan zal het niet veel in gewicht en rendement uitmaken of het een binnenloper of buitenloper is.
Een hoogtoerige buitenloper is lastiger te fabriceren omdat een buitenloper meer polen heeft (binnenloper heeft meestal slechts 2 polen) daardoor moet zo'n buitenloper erg weinig windingen hebben van dik draad (vooral in ons geval bij de lage spanning van slechts 2 Lipo cellen in serie).
Verder kan niet iedere regelaar een hoogtoerige buitenloper goed aansturen, omdat de regelaarfrequentie erg hoog moet worden, ook dit heeft met het meerdere aantal polen te maken.
Een hoogtoerige buitenloper zal ook lastiger te balanceren zijn (door de grotere diameter van de rotor), dus sneller last van trillingen.
Het grote voordeel van een buitenloper is juist dat deze bij weinig toeren een groot koppel kan hebben, dus zeer geschikt voor gebruik met weinig of geen vertraging ;)
Dus als je een motor met echt hoog kV nodig hebt (zeker boven 4000kv), is het volgens mij voordelig om een binnenloper te gebruiken.

Laatst bewerkt:
bedankt voor de link. Ik heb een DIY kit besteld bij UH. Benieuwd hoe dat zal werken. Ik heb ook 2 outrunners besteld die voldoende vermogen kunnen leveren en een lager gewicht hebben in vergelijking met de inrunner die ik nu gebruik van 50 g

G

bedankt voor de link. Ik heb een DIY kit besteld bij UH. Benieuwd hoe dat zal werken. Ik heb ook 2 outrunners besteld die voldoende vermogen kunnen leveren en een lager gewicht hebben in vergelijking met de inrunner die ik nu gebruik van 50 g

G

Heeft mijn interesse Gilbert, welke kit, DIY, kan ik niet vinden (heb je een link?) en welke 2 andere motortjes heb je besteld bij UH. Hoeveel KV hebben deze?

Frank, ik heb volgende motors besteld. Ik weet dat kV aan de lage kant is maar ik wil gewoon wat experimenteren met deze lichte motors die blijkbaar toch voldoende vermogen kunnen leveren. Ik ben benieuwd. De link naar de zelfbouw info staat hierboven.

Hextronic HXM2730-3000
24 gram
Kv - 3000rpm/v
Load [no prop]: 1.2a / 7.4v @ 21500rpm (0g thrust)
Load [7x4 prop]: 21A / 7.4v @ 8800rpm (380g thrust)
Load [8x3.8 prop]: 22A / 7.4v @ 8200rpm (430g thrust)

C2020
Diameter: 20.2mm
Length: 20mm
Shaft: 5mm
Weight: 11g (with 10cm wire)
Power: 60W
Kv: 3500rpm/v
Turns: 25
Resistance: 262
Idle Current: .3A
Max amp: 10A (15sec burst)
Voltage: 2-4cell Lipoly

De motor die ik nu gebruik heeft net iets minder dan 1A nodig om de transmissie rond te draaien zonder dat de vleugel (carbon stokken+doek) gemonteerd is

Back