Over alles wat tussen motor en prop zit......

Daar heb jij helaas niks aan.
Bij jou motor zit de aandrijving aan de voorkant, bij de zenoah zit hij achter.
Trouwens de prijs is ook niet flauw, pas op het is zonder motor dus alleen de vertraging.

Groeten Arjan

ja ja ... klopt.. maar dan hebben we wel foto's om te kijken hoe hun het gemaakt hebben;)

Overbrenging op 10cc

Ben nieuw hier, dus als ik hiervoor eigenlijk een nieuw draadje moet aanmaken. Dan doe ik dat alsnog.

Ik heb twee identieke redelijk oude Enya 10cc motoren, speed met bijbehorende korte slag en toeren. En dus bijbehorend propeller geluid.
Deze twee wilde ik oorspronkelijk met wat aanpassingen 500 mm uit elkaar op de voorkant van mijn 2.40m Biglift zetten.
Alleen, tests op mijn supersize progo laten al zien dat ik ze gewoon niet onder het geluidsniveau krijg van 78 dB waarmee we bij ons moeten leven. Zelfs met een 13x7 prop draaide dat ding nog 10600 toeren. en 82 dB
Toegeven, dit is met een mooie zwarte lange resonantiepijp. Die ik zelf nog extra gedempt had. Het uitlaatgeluid werd ver overstemd door het propellerlawaai.

En nu zat ik er aan te denken om hier een overbrenging voor te maken. 1 op 1,5 tot 1,7 ongeveer. En dan iets van 13x13 drieblad prop erop. Met wat Madler poelies en riemen zou het moeten lukken.

Wegens beperkte mogelijkheden tot zelf draaien en frezen. Had ik bedacht om daarvoor een oude kapotte 6,5 tot 12cc te pakken en alles wat overbodig is er af te slopen/slijpen. Alleen nu heb ik zelf alleen motoren met huis en lagerschade over zag ik bij nadere inspectie. En een tweetakt heeft het nadeel dat er een gat in de as gemaakt is. Onbalans dus. Ook na het wegslijpen van de krukwang :) Met wat lijm ijzer/lood en een boormaschine is daar wellicht nog wel wat aan te doen.

Iemand al eens zoiets gedaan?

En heeft er iemand toevallig nog ergens een kapotte liefst 4takt of 2 takt rondslingeren, die hij graag voor een experiment wil inzetten? Ik heb alleen huis, krukas met meenemer en moer en lagering nodig.

Alvast bedankt.
Henri

Laatst bewerkt door een moderator:
ja ja ... klopt.. maar dan hebben we wel foto's om te kijken hoe hun het gemaakt hebben;)

Dan had je deze foto's van de Schlundt drive zeker gemist hier op het forum ;)

Staan in het D-VII draadje van ons.

P.s.

De opbouw is geen probleem (ook nagenoeg hetzelfde als de TC ZG-38 drive) om na te maken, maar vegis je niet in het gebruik van de juiste materialen en de daarmee gepaard gaande kosten ;)

Gr. Teus

als je bij http://www.brecoflex.com/index.php?CATID=9 kijkt dan hebben we daar dus zeker aan gedacht;) (website komt van een clublid)
je moet wel java hebben..

daarin kan je precies uitrekenen wat voor overbrenging je nodig hebt en van welke materialen..:D

maar thanks dat je ons er op attendeerd,:worship:

groetjes erik

ik heb nog wel een motor liggen!!!!

Iemand al eens zoiets gedaan?

En heeft er iemand toevallig nog ergens een kapotte liefst 4takt of 2 takt rondslingeren, die hij graag voor een experiment wil inzetten? Ik heb alleen huis, krukas met meenemer en moer en lagering nodig.

Alvast bedankt.
Henri

ik heb deze kist overgenomen

Ik kon je eerdere postings van je dubbeldekker niet vinden dus plaats ik dit hier (sorry Taco)

Ik denk dat ik weet welke kist dit is :D

1933 Gere Sport Bipe.

Kit by Bud Nosen, although my kit was from A&A.

Ready to Fly weight, 22 pounds.
Power is converted Ryobi 26cc 4 cycle gasser. Prop is 20x6. DuBro 6" balloon tires.
The most realistic flying aircraft I have ever owned in over 35 years.

Kit was a real pleasure to build, but NOT for the beginner!
Top wingspan is 96", bottom is 90"
Covering is Super Coverite. Krylon paints. Markings by Kirby's Kustom Graphics. VERY SCALE flyer.

Model is 42% scale! Even 1/3 scale pilot figure is too small! Weight, balance, wing and stab incidence ALL critical in making this big bipe fly great. VERY SAD Nosen kits are no longer available.

71944a1451522a8e7.jpg

71944a1451529573e.jpg

71944a145152d443a.jpg

Misschien kun je hier iets mee...

Groeten, Ralf

ja hier kan ik wel iets mee.. het is zeker de 1933 Gere Sport Bipe!!!!!:D:D

nu moet ik er wel tekeningen bij kunnen vinden.:confused::(
zeker nu ik net de tekeningen van de Lazy Ace had..

het is maar goed dat jij het wist;) (anders had ik de prop ook naar boven gezet.)

maar gelukkig heb ik alleen alles op papier staan en kan ik nog alle kanten op.

als eenmaal de motor en vertraging er in zit dan zal het zeker snel klaar zijn. maar nu eerst even tekeningen zoeken anders wordt het wel moeilijk voor me. met b.v. het CG en de hoek van de vleugels:(

groetjes erik

zo de tekeningen heb ik gedregen van George Orwell uit USA.:worship::worship::worship::worship::worship: waarvoor mijn dank.

zowel foto's al bouwplannen..

hieronder een voorbeeld van een pagina.. :D

Ziet er erg netjes uit! Wat weegt het geheel nu, als ik vragen mag?

Met prop precies een kilo.
De prop weegt 150 gram, blijft over 850 gram.

Nog een foto van wat ongeveer de bedoeling is. Graag commentaar.
Vooral over de buizenconstructie.

DSC_5544.jpg

Taco.

Laatst bewerkt:
Back