Overbrenging op 10cc
Ben nieuw hier, dus als ik hiervoor eigenlijk een nieuw draadje moet aanmaken. Dan doe ik dat alsnog.
Ik heb twee identieke redelijk oude Enya 10cc motoren, speed met bijbehorende korte slag en toeren. En dus bijbehorend propeller geluid.
Deze twee wilde ik oorspronkelijk met wat aanpassingen 500 mm uit elkaar op de voorkant van mijn 2.40m Biglift zetten.
Alleen, tests op mijn supersize progo laten al zien dat ik ze gewoon niet onder het geluidsniveau krijg van 78 dB waarmee we bij ons moeten leven. Zelfs met een 13x7 prop draaide dat ding nog 10600 toeren. en 82 dB
Toegeven, dit is met een mooie zwarte lange resonantiepijp. Die ik zelf nog extra gedempt had. Het uitlaatgeluid werd ver overstemd door het propellerlawaai.
En nu zat ik er aan te denken om hier een overbrenging voor te maken. 1 op 1,5 tot 1,7 ongeveer. En dan iets van 13x13 drieblad prop erop. Met wat Madler poelies en riemen zou het moeten lukken.
Wegens beperkte mogelijkheden tot zelf draaien en frezen. Had ik bedacht om daarvoor een oude kapotte 6,5 tot 12cc te pakken en alles wat overbodig is er af te slopen/slijpen. Alleen nu heb ik zelf alleen motoren met huis en lagerschade over zag ik bij nadere inspectie. En een tweetakt heeft het nadeel dat er een gat in de as gemaakt is. Onbalans dus. Ook na het wegslijpen van de krukwang

Met wat lijm ijzer/lood en een boormaschine is daar wellicht nog wel wat aan te doen.
Iemand al eens zoiets gedaan?
En heeft er iemand toevallig nog ergens een kapotte liefst 4takt of 2 takt rondslingeren, die hij graag voor een experiment wil inzetten? Ik heb alleen huis, krukas met meenemer en moer en lagering nodig.
Alvast bedankt.
Henri