Over op hout

Hallo ik ben Thei, sinds mijn jeugd bouw ik plastic modelbouw schepen. Later ook nog eens de SAR fl8 gebouwd. Mijn beroep is schilder restaurateur en gespecialiseerd in het vervaardigen van mallen van veelal klein religieus erfgoed. Eindeloos geduld en onderzoek naar historische juistheid is mij dus niet vreemd.

Graag zou ik mij vergrijpen aan het bouwen van een Nederlands schip, jammer is dat er hier niet al te veel zijn. Natuurlijk zou ik het liefst de prins Willem willen bouwen. Maar als eerste schip lijkt me dit wat hoog gegrepen. Zelf nijg ik naar het kolderstok model duyfken, er zijn makkelijkere modellen maar die trekken mij in het geheel niet en dit lijkt me toch een eerste vereiste als je aan zon schip begint.
Mijn vraag is nu, heeft iemand ervaring met kolderstok? Is dit aan te aan te raden?
En buiten het model an sich, welke gereedschappen zijn een must om aan zon schip te beginnen?
 
Dag Theike,
zelf nog geen bouwdoos van kolderstok gebouwd, ik bouw scratch, maar wat ik gezien heb is het een mooie bouwdoos en tevens zie ik hier voor mensen die vragen hebben een leuke service van dit bedrijf.
Dus ga er voor
groet cees
 
Theike,

Ik ga niet positief of negatief over mijn eigen bedrijf praten - lees gewoon de verschillende verslagen hier op het forum.
De doos is op voorraad, dus wanneer je deze wilt aanschaffen kun je een mail sturen aan kolderstok at gmail punt com :-)
 
@cees050 van scratch bouwen zou ik eigelijk het liefst doen, maar het lijkt me beter me eerst eens te begeven aan een houten bouwpakket en zo wat ervaring op te doen.
@*Hans* dat hoeft ook niet, ik heb bewust gekozen voor kolderstok i zat al wat langer gewoon te lezen hier en bv het bouwverslag van de de Batavia gevolgd. Op het moment is mijn werkplaats bezet voor een mal van een christus corpus van 1.75m daar ik dit corpus hierna ook moet gieten en van een brons imitatie moet voorzien ben ik hier nog enkele weken tot een maand zoet mee, ik wilde mij al verdiepen in de bouw van zon model.
Ook zal ik waarschijnlijk wat ander gereedschap nodig hebben dan ik nu bezit, al denk ik dat ik de bouwhelling zelf in elkaar zet. Ik zal waarschijnlijk tegen een hoop aanlopen wat ik niet heb met een dremel alleen zal ik waarschijnlijk niet gaan komen de lintzaag en de kolomboor gaat me denk ook niet echt helpen.
Maar we gaan het zien, in de loop van volgende maand zal ik je waarschijnlijk gaan mailen hopende dat mijn huidig project voorspoedig verloopt.
 
Ik ben nu de Batavia van Kolderstok aan het bouwen, en heb de doos van de Duyfken ook liggen. Ik heb me er nog niet helemaal in verdiept, maar de eerste indrukken van de Duyfken zijn positief. De onderdelen zijn van nette kwaliteit, en de instructies en tekeningen duidelijk. Ik denk dat het geen verkeerde doos voor jou is om mee te beginnen, zeker omdat je al wat ervaring hebt met het fijnere handwerk.

Voor wat betreft ervaringen met Kolderstok ben ik misschien een beetje bevooroordeeld, maar ik ben er zeer positief over. Vragen worden altijd snel beantwoord en Hans staat ook open voor feedback. Mocht er een foutje gemaakt zijn wordt dat altijd meteen in orde gemaakt.

Gereedschappen:
-Een bouwhelling
-Goede spelden, spijkertjes, of dunne punaises om rompbeplanking tegen de spanten te kunnen zetten ( niet door de planken heen drukken maar aan de zijkant er tegenaan, zo krijg je geen gaten in je beplanking)
-Een plankenbuiger. Ik heb het zonder geprobeerd maar dat is echt geen succes.
-Een fatsoenlijk messensetje, ik gebruik vaak #10 en #11 mesjes.
-Lijm. Je kunt witte houtlijm gebruiken, maar bijvoorbeeld ook UHU Hart. Voor hele kleine dingetjes gebruik ik secondelijm.
-Verf. Zelf gebruik ik acrylverf zoals Vallejo, Tamiya, of Revell Aqua. Dit omdat je kwastjes dan gewoon onder de kraan uit kunt spoelen zonder chemicaliën te hoeven gebruiken. Hans verkoopt een compleet verfsetje met Vallejo verf. Ik weet alleen niet hoe goed precies die overeen komen met het origineel, aangezien je aangaf dat juistheid belangrijk voor je is.
-Goede kwastjes in verschillende maten, maar die zul je vanuit je werk vast wel hebben.
-Verschillende soorten schuurpapier en een schuurblokje
-Fijne boortjes
 
Laatst bewerkt:
@Danny Mulders, bedankt voor je bericht zeker de gereedschappen. Het meeste heb ik wel daar ik veel van deze gebruik voor het maken van mallen sjablonen etc etc.
Een plankenbuiger zal ik inderdaad moeten aanschaffen, evenals de speldjes hier zou ik niet eens aan gedacht hebben.
De verf moet ik nog eens goed over nadenken. Ik heb recepten liggen van verf uit de 17e eeuw , ik zit er sterk over te denken de kennis die ik heb over het vervaardigen van verf, of zoals in het geval van loodwit een alternatief te gebruiken op het model.
 
Theike, welkom op dit forum, ik ga je volgen. Maar ik heb eerst een gekke vraag. Als je grote beeldenmallen kunt maken. Kun je dan ook kleine maken? En zo ja, hoe dan? Als het mogelijk is zou menigeen zeer geïnteresseerd zijn hoe. Ik stuur je ook even een PB over lectuur.
 
Theike, welkom op dit forum, ik ga je volgen. Maar ik heb eerst een gekke vraag. Als je grote beeldenmallen kunt maken. Kun je dan ook kleine maken? En zo ja, hoe dan? Als het mogelijk is zou menigeen zeer geïnteresseerd zijn hoe. Ik stuur je ook even een PB over lectuur.
.
De kleinste mal die ik tot noe toe gemaakt heb is 12 cm in doorsnee, (zie foto) zoals je kunt zien kan ik zelfs op die mat een exacte kopie van het origineel krijgen.
Nu is er natuurlijk geen bestand voorbeeld, en zal ik moeten kijken waarmee ik op die schaal makkelijk een wapen kan maken om een mal van te trekken.
Als het interesant genoeg is wil ik best een verslag maken hoe ik te werk ga en wat voor producten ik gebruik om tot dit resultaat te komen
IMG_1648.JPG
 
Hallo Theike,

Mijn reactie komt een beetje als mosterd na de maaltijd mischien maar ik sluit me aan bij de reactie van Danny hierboven. Eigenlijk niets dan lof.
Een uitzondering mischien is dat ik geen plankenbuiger gebruik maar buig onder stoom na het nat maken van het hout zelf. Dit gaat me goed af.
Er zijn verschillende verslagen van de Duyfken te vinden hier, waaronder die van mijzelf. Ik hoop mijn verslag in september af te ronden en moet enkel de vlaggen nog hijssen.
Kolderstok ( *Hans*) is nu met een prachtig nieuw project bezig en het zou zo maar kunnen dat ik de 7-provincieen hierna ga bouwen.

Dus de conclusie... Lijkt me helder!
 
Laatst bewerkt:
IMG_0945.JPG
Veel eerder dan ik zelf gedacht had gaat het er nu echt van komen, ik had natuurlijk al laten vallen dat ik nu toch een houten schip wilde gaan bouwen. Vandaag kwam mijn dochter op bezoek om mijn verjaardag te vieren die eigelijk maandag is. In de middag stond er een koerier voor de deur met een groot pakket.
Schijnbaar had ze met Hans van kolderstok geregeld om dit vandaag te laten bezorgen ( en Dju het was nog duchtig ingepakt ook, na de transport doos te openen was de doos opzichzelf ook nog ingepakt)
en zo kreeg ik voor mijn verjaardag het schip de duyfken, een dremel met toebehoren, en een plankenbuiger set.

Ik kan bijna niet wachten om er mee te beginnen, ik ben inmiddels toch wel heel benieuwd hoe me het bouwen van een houten schip afgaat
 
Vandaag doos uitgepakt en gesorteerd in materiaal boxen, volgens mij hou ik dan beter overzicht. Een begin gemaakt met de valse kiel, spanten en spiegel.
En natuurlijk al eens vooruitgelezen in de bouwbeschrijving, het valt me meteen op dat ik echt weinig weet van de vaktaal en de benamingen die op zon schip thuishoren. Ik weet niet of het gaandeweg vanzelf duidelijk word wat ze inhouden of waar ze thuishoren.
 
Theike,
Ik weet niet of het beroeps geheim is maar je recepten voor verven uit het verleden lijken mij bijzonder leuk als je wat kan plaatsen hier zouden die zeer welkom zijn.
Groet Cees
 
Theike,
Ik weet niet of het beroeps geheim is maar je recepten voor verven uit het verleden lijken mij bijzonder leuk als je wat kan plaatsen hier zouden die zeer welkom zijn.
Groet Cees
nee hoor verfrecepten zijn zeker niet geheim. Maar het is wel een gecompliceerd onderwerp om uit te leggen.
De meeste verf recepten die ik zelf gebruik zijn zogenemaamde emulsie verven,
Een emulsie valt te verdelen in grofweg drie groepen. Mager, half mager, en vet, waar mager in principe je grondlaag is en vet de toplaag.
Het kan bv een ei emulsie zijn, ei heeft als voordeel dat het de kleur niet aantast en na droging niet meer oplost. Je hebt hier dan wel altijd verfpoeder lees pigment voor nodig, vaak poeder op natuurlijke basis zoals meekrap, schellak. Engelsrood of bv kraplak. Deze pigmenten zijn nog steeds te koop bij verfmolens die op traditionele wijze pigmenten maken.
Op deze wijze maak je altijd kleur zoals die ook uitgezien heeft ten tijde van de gebruikt.
Tempera recepten kunnen trouwens wel sterk verschillen en was vaak afhankelijk van de gilde schilder, vele hadden had eigen geheim recept en net als de scheepsbouwers waren deze vaak noet opgeschreven of gearchiveerd.
Ik weet er een aantal omdat we tegenwoordig de oude verf kunnen laten onderzoeken op samen stelling, in mijn geval jammer genoeg wel altijd gebruikt in monumentale panden.
De kleuren weet ik wel ongeveer zoals ze eruit moeten hebben gezien, het recept is een ander verhaal.
Ik vermelde al eerder dat ik wel al eerder scheepsluiken spanten etc ben even gekomen die hergebruikt waren in boerderijen en molens en waar de onderste lagen altijd een teer of pek basis hebben (dit is gemakkelijk omdat teer of pek een typische geur heeft als je het verwijderd).
Onderzoek is erg kostbaar en word alleen gedaan als het monumentaal pand een dusdanige status heeft dat ook de verf precies dezelfde samenstelling moet hebben, bv als je alleen herstel werkzaam heden uitvoert.
Kleuren van hout werd vroeger trouwens niet alleen of uitsluitend op basis van "verf" gedaan, eikenhout werd vroeger vaak boven beerputten opgehangen door het regelmatig op kleur te controleren kan je vooral eikenhout van licht bruin tot zwart kleuren.
 
Dat laatste heet in de parketindustrie "roken" en wordt gedaan met ammoniakdamp.
 
De opa van mijn man heeft de joustertoren van hout gemaakt. Mijn man is daar erg aan gehecht. Nu is hij gevallen en ligt hij uit elkaar. Ik ben op zoek naar iemand die hem weer kan reparen.
 
Back
Top