Overdruk Spuitcabine

Discussie in 'De Spuitcabine' gestart door The Green Dutchman, 30 jun 2011.

  1. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Mitch,

    Nou, dat ziet er mooi strak uit zeg, Super hoor !!

    Ik ben jaloers op jou, zo'n mooie spuitcabine die helemaal naar jou wensen is gebouwd.

    Ik ben benieuwd naar het eindresultaat !

    Succes met de afbouw !
     
  2. The Green Dutchman

    The Green Dutchman

    Lid geworden:
    10 apr 2009
    Berichten:
    121
    Locatie:
    Maastricht
    Hey Piet,

    Het is inderdaad een op maat gemaakte Spuitcabine die helemaal naar mijn eigen hand is. Hopelijk werkt alles uiteindelijk naar behoren...! Aan de geinvesteerde moeite en tijd zal het in elk geval niet liggen lijkt me.......

    Gr
    Mitch
     
  3. The Green Dutchman

    The Green Dutchman

    Lid geworden:
    10 apr 2009
    Berichten:
    121
    Locatie:
    Maastricht
    Update 31-07-2011

    Het was weer weekend, een weekend dat wederom in het teken stond van de spuitcabine. Het was haalbaar om de spuitcabine zo goed als af te krijgen. Helaas is dat niet helemaal gelukt.

    Begonnen werd met de aanleg van verlichting en stroom in de spuitcabine.
    Een aardig klusje wat goed moest gebeuren.


    TL Verlichting aangebracht

    [​IMG]


    Na de verlichting volgde het water filter met reduceer ventiel. Een leuk klusje en het begint echt te ogen op een spuitcabine....

    Filter met Reduceer ventiel gemonteerd

    [​IMG]


    Toen ook dit klusje geklaard was werd er een tafel gemaakt met 2 luchtroosters in. De roosters dienen voor een optimale lucht door stroming.

    Tafel met roosters even passen.....

    [​IMG]


    De tafel dient nog betegeld te worden en dat werd naar de pas test direct gedaan.


    Tafel betegelt

    [​IMG]




    Ook het nieuwe opberg plateau begint al aardig vol te raken. Tussen de schuine staanders komen nog vakken.


    Opberg plateau

    [​IMG]

    Tot zover deze update. Komende week verwacht ik de tafel 3x in de lak te kunnen zetten. Komend weekend moet de spuitcabine dan ook gehel klaar komen.

    Greetz
    Mitch
     
  4. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Ziet er mooi uit met licht erin, maar volgens mij zijn dit GEEN EX- lampen zijn.
     
  5. The Green Dutchman

    The Green Dutchman

    Lid geworden:
    10 apr 2009
    Berichten:
    121
    Locatie:
    Maastricht
    Klopt, De armaturen zullen waarschijnlijk nog worden afgekit en een en ander wordt nog voorzien van rubbers.

    Groeten
     
  6. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Gelukkig heb jij niet te maken met SI (scheepvaart inspectie) aan boord van een tankschip. :p
     
  7. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.827
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    gezien de investering al, neem een explosievrij armatuur.
    dat kost een bult maar met veel damp op een klein hokje is het een must !
     
  8. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Gaat er zoveel damp in dit hokje zijn? Het wordt toch aardig afgezogen?

    Erg mooi stukje huisvlijt, erg netjes gedaan!

    De keuze voor tegels snap ik dan weliswaar niet helemaal, met name voegen zijn 'verfzuigers'.. maar daar is met een goede coating wel wat aan te doen. HAd denk ik ook prima gewerkt als je het MDF gewoon gewit had en daarna die coating toegepast had, maar goed, nitpickerij en iets met 100-en wegen naar rome.

    Mbt. die coating, google eens op anti-grafitti.

    http://www.seichemical.com/products/GPA-proofer_anti_stick.html
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 aug 2011
  9. The Green Dutchman

    The Green Dutchman

    Lid geworden:
    10 apr 2009
    Berichten:
    121
    Locatie:
    Maastricht
    Hey,

    Heb helaas al Kleef Coating bestelt zondag avond. Bedankt voor de tip !! Misschien iets voor de volgende keer.... Heb nu 25 Liter bestelt. Ex armaturen liggen prijs matig rond de 200/250 euro. per stuk. Betekent voor meer dan 750 euro aan ex armaturen..... Dat wordt me te gek. Spuitcabine heeft nu al een aardige cent gekost. hahaha.

    Gr.
    Mitch
     
  10. lucbra

    lucbra

    Lid geworden:
    5 sep 2006
    Berichten:
    279
    Locatie:
    Merelbeke
    Mitch,

    Een andere mogelijkheid (die ik ook al eens gezien heb in de praktijk) is de armaturen buiten de cabine zetten. Met glas (eventueel mat om betere lichtspreiding te bekomen) en dichtingskit kan je het licht en de dampen mooi binnen houden en de electriciteit (en eventuele vonken) buiten.

    Dat je cabine een serieuze duit gekost heeft moet je mij niet vertellen. Je mag volgens mij nu al beginnen denken aan semi-professioneel spuitwerk om een beetje van het geïnvesteerde geld terug te verdienen. Maar ja, een hobby kost nu eenmaal veel geld...

    Succes verder met de ingebruikname,
    Luc
     
  11. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Ja dat heb je als het woord "veilig" er bij komt.

    Misschien dat je de verontwaardiging en bezorgdheid (en ergernis) aan het begin van je draadje nu ook een beetje kan plaatsen, toen het over veiligheid ging?
    Je begon heel "enthousiast" over "professioneel en veilig", puntje bij paaltje is de portemonnee toch weer belangrijker dan de veiligheid.

    Maar zoals net geplaatst als het genoeg tocht in de cabine (met jouw kleine spuitwerk, zal het toch wel meevallen) zal de LEL-waarde mogelijk niet eens gehaald worden.
     
  12. The Green Dutchman

    The Green Dutchman

    Lid geworden:
    10 apr 2009
    Berichten:
    121
    Locatie:
    Maastricht
    Hey,

    Semi Professioneel ? Zo professioneel is het ook weer niet denk ik..... Wat betreft de verlichting, had in de oude spuitbak ook 2 tl armaturen hangen. Deze spuitbak hong altijd erg vol met verfdampen/nevel. Hierin heb ik ook nooit problemen gehad. Kan helaas de constructie moeilijk meer aan passen. Toch bedankt voor de tips !!

    Gr.
    Mitch
     
  13. ger.

    ger.

    Lid geworden:
    21 aug 2008
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Standdaarbuiten
    spuitcabine

    Wilde alleen wat tips geven!!!!!!
    Maar als ik nu de verlichting zie op de foto's, was dat niet misplaatst!!!!!!!

    Ger.
     
  14. wiebe

    wiebe

    Lid geworden:
    5 feb 2003
    Berichten:
    3.384
    Locatie:
    drenthe
    Ger .
    Dat bericht was een quote van mij in modform .
    En al weer een paar week oud .
    Als jij wat wilt vertellen over verlichting in de cabine is dat toch ontopic.
    Of wilde je de verlichting in de grond stampen,dacht het niet toch?

    De cabine word steeds mooier ,super .

    Groeten Wiebe.
     
  15. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Mitch,


    Misschien is het een optie om van plexiglas stof/dampdichte kappen te maken en deze af te kitten. zodat de kans op vonk expolsie is uitgesloten.
    Gezien de geringe kosten is dit misschien een overweging.


    Verder ziet het er professioneel uit hoor, echt super mooi voor de hobbyist !

    Succes met de afbouw !
     
  16. The Green Dutchman

    The Green Dutchman

    Lid geworden:
    10 apr 2009
    Berichten:
    121
    Locatie:
    Maastricht
    Hoi Piet,

    Inderdaad een optie alleen moet ik dan kijken of ik plexiglas vind wat Thinner bestendig is. De plexiglas wat ik heb liggen is helaas niet thinner bestendig geloof ik.

    Gr
    Mitch
     
  17. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Waarom niet gewoon glas ipv plexi?
     
  18. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Mitch,

    Tja, jammer, heb ik even niet aangedacht.
    Dan zoals Henri zegt, misschien glas gebruiken !
     
    Laatst bewerkt: 11 aug 2011
  19. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.112
    Locatie:
    Thuis
    ik zou gewoon TL armaturen met die kunstof afdekkappen gebruiken, die zijn niet zo duur en werken in jouw geval uitstekend
    maak je niet zo druk om de dampen die mogelijk problemen kunnen geven, je spuit met een airbrush en geen volwaardige spuiten, de concentraties verdunning moeten wel erg hoog zijn om gevaarlijke situaties te geven, met een airbrush in een cabine zoals jij gebouwd hebt en de afzuigers die je erin hebt......... maak je niet druk

    ik ben al dik 15 jaar professioneel spuiter, en je moest eens weten onder welke omstandigheden ik wel niet gespoten heb.

    Je hebt een prachtige spuitcabine gebouwd waar menig hobbyist jaloers op mag zijn
    petje af ....
     
  20. The Green Dutchman

    The Green Dutchman

    Lid geworden:
    10 apr 2009
    Berichten:
    121
    Locatie:
    Maastricht
    Dankjewel,

    Jaloers is een groot woord, ik heb geprobeerd om de meest gunstige spuitomgeving te creeren in een thuis situatie. Heb helaas ook beperkte ruimte. Had de cabine graag wat groter gemaakt maar dat gaat nu eenmaal niet helaas.

    Ik spuit met een Victor HVLP spuit. Is een 125ml decoratie spuit. Gebruik ook een Badger Anthem 155.

    Verwacht ook geen problemen daar de verlichting en de afzuiging in de oude cabine boven in het plafond zaten. Nu blaas ik biven gefilterde lucht in en zuig onder af.

    Gr
    Mitch
     

Deel Deze Pagina