Overhaul van de Megastar

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door knife-edge, 30 jan 2011.

  1. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    Het landingsstel heb ik ook veranderd , wat op de Megastar stond was in feite maar voldoende tot een vlieggewicht van 5 kilogram ( F3A landingsstel Hobby-in )

    Daarnet ook eens een test gedaan op 12 cellen....
    Normaal vloog ik met 10 cellen met een APC-E prop van 20 x 11. Hierbij trok hij een stroom van 75 ampére .
    Nu met de 12 cellen met een houten XOAR-E prop van 18 x 10 trok hij ook 75 ampére , maar het was om er schrik van te krijgen , zo blies hij :cool:
    Ik denk dat ik het maar bij de 10 cellen ga laten voorlopig ;) en ook maar nieuwe lipo's bestellen omdat mijn vorige toch te zwak waren ( Turnigy 5S5000 20 C ) beter een hogere C-rate uitzoeken van 30 à 40 C minimum.
    Met een zwaardere ( + 10 kilogram ) zwever erachter en dan tot 500 meter moeten klimmen, daar kregen de Turnigy 5S5000 20C lipo's het hééél warm van .
     
    Laatst bewerkt: 18 okt 2013
  2. Bartdr1

    Bartdr1

    Lid geworden:
    27 dec 2009
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Westmalle (tussen Antwerpen en Turnhout)
    Het toestel vliegt inmiddels in Brecht. Vandaag wat toertjes mee gevlogen en ik moet zeggen, dat ging heel vlot met 2 * 5S 4800 mAh. Weliswaar nog geen slepen gedaan. Wel de wielkapjes er nog af halen, want het gras staat nogal hoog door de zachte winter.

    De ambitie is om met dit toestel een 6 meter Ka8 van Phoenix te gaan slepen van +- 13 kg. Ik heb heel wat packs van 6S 5000 mAh en zou daarom eigenlijk liever met 12 S willen vliegen, maar ik wil de motor niet vermoorden.

    Dirk deed er een 18*10 houten Xoar bij (zie ook vermelding onder), maar ik zou liever toch iets lager in verbruik gaan zitten dan de genoemde 75 Amps. Welke diameter/pitch kan ik dan best kiezen? 18*8 of 17*10 of zo? De Ka8 vliegt alleszins relatief traag.
     
  3. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Leuk te zien dat mn ouwe megastar een nieuwe eigenaar heeft en nog steeds sleept ! Ik heb in mn vliegcarrière nog nooit zo'n lekker vliegende kist gehad, en hij had deKA6 met gemak gesleept.

    Ik heb indertijd van allerlei combinaties geprobeerd, waaronder ook 18*8 (op 10S) en dat vloog ook prima....ik denk dat jet gewoon moet proberen, met 2S meer spanning vermoord je de motor niet, wel met meer stroom. Misschien gewoon met 18*8 proberen en stroom meten. Wel foto's/video's plaatsen van sleepjes hoor!

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 2 mrt 2014
  4. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Als je 13kg wilt gaan slepen, zul je een behoorlijk vermogen nodig hebben. Als indicatie houdt ik 150W/kg aan, voor het hele sleepstel. Met de MegaStar op 6.5kg en de zwever op 13, totaal 19.5kg, heb je dan 3kw nodig.

    Met 75A op 12S zit je op 3.3kw, dus je zou iets terug kunnen maar niet veel, voor het slepen dan. Denk aan een 18x9 bijvoorbeeld. Xoar Thin Electric gaat erg goed, Fiala trouwens ook.

    Voor 'vrij' rondvliegen kun je natuurlijk makkelijk wat verder terug in vermogen, dan heb je al dat vermogen niet nodig. Maar neem te prop niet te licht, want dan gaat de motor veel toeren maken (17x9 oid).

    Gerben
     
  5. Bartdr1

    Bartdr1

    Lid geworden:
    27 dec 2009
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Westmalle (tussen Antwerpen en Turnhout)
    Eerst en vooral...bedankt voor jullie snelle feedback!

    @Gerben, moet ik dat lezen dat je die 17x9 te licht inschat? en met licht bedoel je dan niet het eigengewicht van de prop, maar de belasting die de prop levert aan de motor.

    Is er een vuistregel wat de impact is van 1 inch meerderen of minderen op diameter of op pitch. Ik ga er trouwens van uit dat diameter minderen, trekkracht vermindert en dat pitch verminderen vliegsnelheid snelheid vermindert?

    Ik heb eens in de propellerdoos gekeken en daarin zitten nog 17*10, een paar verschillende 18*10's en een 18*8.
     
  6. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Vuistregel weet ik niet, maar je uitgangspunt klopt. Ik zou als eerste verschillende props op de grond statisch meten, ik doe dat met een stroomtang en voltmeter. Dan weet je zeker dat je de motor niet overbelast. En deze motor kan best wat hebben, ik heb 'em belast tot 40 volt 95A. (en dat is bijna 4kW)
     
  7. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Statisch klopt dat wel aardig. Maar.... als het om de trekkracht op vliegsnelheid gaat wordt het aan ander verhaal.
    Hoe minder pitch (en dus straalsnelheid), hoe minder trekkracht op snelheid. Ik reken mijn slepers op ongeveer 105-130kmh straalsnelheid uit, zodat ik bij het slepen bij 50-60kmh nog voldoende trakkracht over heb.

    Wellicht gaat 17x9 ook nog wel, maar de wat voordeligere motoren zijn wat gevoeliger voor hoge toeren. Dan kan de trommel ietwat gaan flexen waardoor de magneten loskomen, dus ben ik gewoon wat extra voorzichtig..

    Statisch stroommeten kan, maar laat de motor dan niet te lang draaien. De koeling is op de grond een stuk minder dan vliegend, en de stroom hoger. Ik gok dat de props die je noemt brandstofprops zijn? Dat gaat best goed, maar de Xoar en Fiala E-props zijn efficienter in mijn ervaring. Maar wel handig om eens te proberen als je ze toch hebt liggen...


    Groetjes,
    Gerben
     
  8. Bartdr1

    Bartdr1

    Lid geworden:
    27 dec 2009
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Westmalle (tussen Antwerpen en Turnhout)
    @Gerben;

    Als je die straalsnelheid uitrekent, reken je dan puur theoretisch de omwentelingen van de motor op basis van de Kv * de verwachte volt * 2.54 cm * de pitch van de prop?

    Dus grootte-orde 200 kv* 12 * 3,8 volt * 2.54 cm * 10 pitch = cm/uur? en dan omrekenen naar km/u? Kom dan zelf maar op 2.32 uit maar misschien ergens misrekend?
     
  9. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Hoi Bart,
    Ik reken meestal wat met Ecalc, pas wat variabelen aan tot het wel zo'n beetje klopt en kijk dan naar de straalsnelheid. Je kunt natuurlijk ook het toerental meten en dan de straalsnelheid uitrekenen.

    Toerental (in k-rpm) x Spoed(inch) x 1.52 = straalsnelheid in km/h

    Bij mijn Rascal bijvoorbeeld, 4400rpm en 18" spoed geeft:
    4.4 x 18 x 1.52 = 120kmh.

    Als je met de kv wilt rekenen gaat dat ook wel, maar moet je wel met een factor 0.8 tot 0.9 corrigeren, afhankelijk van de belasting, voor het belastte toerental.

    Gerben
     
  10. Bartdr1

    Bartdr1

    Lid geworden:
    27 dec 2009
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Westmalle (tussen Antwerpen en Turnhout)
    Ok. daar kan ik mee aan de slag!

    Bart
     
  11. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    Leuk te lezen dat hij terug vliegt...

    Succes ermee Bart ;)
     

Deel Deze Pagina