overlander batterij met Deans connector solderen

• Topicstarter Topicstarter Addepat
  • Startdatum Startdatum
A

Addepat

Guest
Dat lukt me dus niet. Aan de Lipo batterij zit zo'n dik draad dat ik het niet gesoldeerd krijg aan de Deansconnector. Wat voor soldeerbout/pistool moet ik daarvoor kopen?

Ik heb het nu geprobeerd met een 100watt soldeerpistool.

Ik heb inmiddels wel een topic gevonden wat hierover gaat. Probleem is. Ik moet slechts eenmalig deze dikte solderen en daarvoor een soldeerbout van minimaal 70 euro voor te kopen....

Dus toch graag tips voor een goedkopere mogelijkheid.

Laatst bewerkt door een moderator:
Soldeerpistolen zijn voor dit soort acties niet zo geschikt. De punt van het pistool slaat te weinig warmte op om het dikke draad goed te kunnen solderen. Met een soldeerbout van 60 tot 80 watt met een dikke koperen punt die als warmtebuffer kan fungeren zal het wel gaan.

Soldeerpistolen zijn voor dit soort acties niet zo geschikt. De punt van het pistool slaat te weinig warmte op om het dikke draad goed te kunnen solderen. Met een soldeerbout van 60 tot 80 watt met een dikke koperen punt die als warmtebuffer kan fungeren zal het wel gaan.

Dan is mijn vraag of een soldeerbout van de Karwei of Praxis hiervoor is geschikt?

Dat lijkt me van wel. maar ik ken de soldeerbouten van Karwei of Praxis niet uit eigen ervaring. Zelf gebruik ik al meer dan 40 jaar dezelfde Weller Magnestaat soldeerbout.

gewoon in de gamma soldeerboutje halen, van max 20 euro, ik zelf doe het met een 80w soldeerbout (minder wattage zou ik zeker niet nemen) ook van de gamma, en werkt perfect.
mijn lipo's zijn allemaal 6cellen dus allemaal met dikke kabels,
zelf vind ik de deans net echt geschikt voor zulke lipo's, ik gebruik zelf de bulletconnectors 5,5mm

Hoe soldeer je precies? Het is belangrijk dat je met de soldeerbout eerst de kabel goed heet (probeert) te maken, anders echt het tin niet..
een filmpje met met 40 Watt bout voor deansconnector en redelijke kabel..
[media=youtube]xZU9rtACdZY[/media]

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat lukt me dus niet. Aan de Lipo batterij zit zo'n dik draad dat ik het niet gesoldeerd krijg aan de Deansconnector. Wat voor soldeerbout/pistool moet ik daarvoor kopen?

Ik heb het nu geprobeerd met een 100watt soldeerpistool.

Ik heb inmiddels wel een topic gevonden wat hierover gaat. Probleem is. Ik moet slechts eenmalig deze dikte solderen en daarvoor een soldeerbout van minimaal 70 euro voor te kopen....

Dus toch graag tips voor een goedkopere mogelijkheid.

Geen goedkopere mogelijkheid, wel goed advies: ga eens op zoek naar een gassoldeerboutje van bijv Portasol of Dremel.
van 5 tot 60 watt traploos regelbaar, vrijwel zeker genoeg vermogen om dit soort solderingen te maken, ontzettend handzaam en veelzijdig en je kunt er ook op het veld een losse soldering mee fixen.

Als je dan toch geld uit geeft, doe het dan aan iets waar je nog veel vaker plezier van zult hebben.....

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
gewoon in de gamma soldeerboutje halen, van max 20 euro, ik zelf doe het met een 80w soldeerbout (minder wattage zou ik zeker niet nemen) ook van de gamma, en werkt perfect.
zelf vind ik de deans net echt geschikt voor zulke lipo's, ik gebruik zelf de bulletconnectors 5,5mm

Die Deansconnector zit bijgesloten bij de Xaircraft 650 die ik gekocht heb.
Dus heb ik momenteel weinig keus.

Bedankt voor de reacties. Dan ga ik de 80 watt Gamma soldeerbout halen. Ik heb een bepekt budget, en als deze soldeerbout dit karweitje op kan knappen, dan ga ik daarvoor.:)

laat die bouwmarkt soldeerbout niet onnodig aanstaan daar slijt de punt heel snel van. dan vallen er openingen is waar de tin niet meer op blijft zitten.
kijk gelijk of ze ook reserve stiften hebben van die bout.

mvg Hans

laat die bouwmarkt soldeerbout niet onnodig aanstaan daar slijt de punt heel snel van. dan vallen er openingen is waar de tin niet meer op blijft zitten.
kijk gelijk of ze ook reserve stiften hebben van die bout.

mvg Hans

Doe ik. Bedankt!

Solderen is aardig gelukt. Het was wel een 100 of 60 watt soldeerbout. Ben daarom maar voor de 100 gegaan.

Maakt het iets uit als ik de punt hiervan wat smaller zou vijlen? Of kan hij dan niet genoeg warmte kwijt?

Solderen is aardig gelukt. Het was wel een 100 of 60 watt soldeerbout. Ben daarom maar voor de 100 gegaan.

Maakt het iets uit als ik de punt hiervan wat smaller zou vijlen? Of kan hij dan niet genoeg warmte kwijt?

Zeker niet doen, dan soldeerd hij niet meer goed.

bij het eraf solderen kan je wat tin bijvoegen zodat er een beter geleiding onstaat.
punt is met iets bedekt, als je dat eraf schuurt dan hecht de tin niet meer aan je punt.

dikke punt in ook bedoelt om dat vermogen kwijt te kunnen.

mvg Hans

Back