Als je niet houdt van een lang verhaal dan gelijk stoppen met lezen........
Nadat ik in vele jaren als voorzitter de club van 7 leden weer opgebouwd heb naar ruim 45 leden ben ik nu op een punt dat ik zware twijfels heb of ik nog wel verder wil met modelvliegen………….. Het lidmaatschap van de club heb ik al per direct opgezegd omdat ik het niet eens ben met de handelwijze van het nieuwe bestuur……….
Hoe komt dat zo zeer?
Dit proces is al enkele jaren geleden gestart. Het organiseren van alle activiteiten in de club hebben zoveel energie gekost dat ik op dit gebied eigenlijk totaal uitgeput ben. Het plezier is nu soms ver te vinden.
<O
</O
Tot enkele jaren geleden liep alles vrijwel perfect, maar dit liep mis doordat op het laatste evenement dat ik organiseerde de leden mij eigenlijk op 3 of 4 man na in de steek lieten. Die vliegshow is ondanks dat toch nog goed gelukt, maar heeft heel veel energie gekost.
Na die vliegshow zijn er nog enkele dingen gebeurd zoals een grasmachine (Torro groundmaster 322) die niet meer werkte en met spoed gerepareerd moest worden. Helaas moesten we 2 weken wachten op onderdelen. In die tijd stond die maaier bij mij op de oprit. Toen ik de onderdelen kreeg heb ik de dag erop de machine gerepareerd en direct ook getest door het vliegveld te maaien.
In die 2 weken heb ik samen met nog een lid ook nog eens het veld met 2 benzine handmaaiers gemaaid……..
Toen de machine weer klaar was kreeg ik via via door dat een of meerdere leden zich bij de buurclub hadden beklaagd dat de reparatie zo lang duurde. Er werd zelfs rondgebazuind dat ik de onderdelen al 2 weken in huis had.
In de tijd dat de machine hier op de oprit stond vond een van de leden dat hij ook een kijkje moest komen nemen en begon tegen mijn vrouw te vertellen (klagen zeuren) dat de club toch genoeg geld in kas had om een andere grasmachine aan te kopen en we deze maar weg moesten doen omdat er veel onderhoud aan moest gebeuren en de reparatie misschien wel te duur was. Hij had zelfs al op marktplaats enkele geschikte machines gevonden.
<O
</O
Vorig jaar hadden we op de club de discussie dat we misschien eens moesten geen kijken voor een groter clubgebouw. Een van de leden kwam met het bericht dat een bedrijfje aan de haven naast ons veld een kantoor unit had die te koop was. Ik ben toen als voorzitter daar navraag gaan doen en kreeg als eerste te horen dat iemand van de club al had toegezegd dat we die unit zouden kopen…….. Als bestuurslid en voorzitter wist ik dus nergens vanaf en heb moeten praten als brugman om dat uit de wereld te helpen. Na lang praten kreeg ik toch alles weer op orde. Wel heb ik aangegeven dat we wel interesse hadden in die unit. Toen ik op de club bekend maakte dat we gingen kijken naar de unit en aangaf dat we moesten onderhandelen begonnen gelijk enkele leden mee te doen in de onderhandelingen en andere aanverwante zaken. Er was zelfs eentje die het onderste uit de kan wilde, (dit was dezelfde meneer als die aangaf dat we toch voldoende geld in kas hadden voor die nieuwe grasmaaier……), deze meneer ging daarbij zover dat de verkopende partij bijna de koop afblies en ik weer heel goed moest praten om dat recht te trekken.....…..
<O
</O
Op het laatst van 2011 werd duidelijk dat we in 2012 weer terug zouden kunnen naar ons oorspronkelijke veld. Echter moest daar wel een goede grasmat komen. De klei firma had het veld dusdanig met een bulldozer bewerkt dat het vrij vlak was en de ondergrond hard was geworden. Echter is het veld gemiddeld ruim 1,5 meter tot maximaal 3 meter gezakt. Een van onze leden is toen achter de rug van het bestuur om met de loonwerker (ingehuurd door de kleiboer) bezig geweest en heeft ervoor gezorgd dat het veld ruim 50 cm diep bewerkt is met ploegen en frezen. Hierdoor zijn grote kluiten grond ontstaan die nu gaan inklinken. Het hele werk van de bulldozer is dus voor niks geweest. Wat ik het ergste vind is dat ik als voorzitter er op een ledenvergadering achter moet komen dat dit achter de rug van het bestuur om is geweest zonder overleg. Ik had al aangegeven dat we voor die 3 of 4 jaar dat we er nog zitten best genoegen konden nemen met het veld zoals door de bulldozer bewerkt en ingezaaid. Verder waren er afspraken gemaakt over de terug plaatsing van het clubgebouw. Samen met de gemeente en enkele “lastige” bewoners hebben we kunnen regelen dat men het zou gedogen als we het gebouw kort langs de weg op het hoogste punt van het veld zouden zetten zodat bij hoog grondwater het gebouw niet in het water zou komen te staan. Echter is het nieuwe bestuur daar weer vanaf geweken en heeft het gebouw op een punt geplaatst dat het zeer waarschijnlijk is dat bij hoog grondwater het gebouw in het water staat…… Ook de indeling van het veld staat mij niet aan. De modellen moeten nu opgesteld worden voor het veiligheidsscherm in de zone van het publiek. Toen ik het bestuur wees op het vliegveiligheidreglement en dat daarin precies gezegd wordt waar de modellen moeten staan en waar de vliegers en zo moeten staan kreeg ik alleen maar te horen dat men dit reglement wel zou aanpassen aan de nieuwe situatie. Men neemt dus het risico dat toeschouwers aan de modellen kunnen zitten, maar ook dat men met vliegklare modellen tussen de toeschouwers heen moet lopen met ingeschakelde accu’s en op scherp staande elektromotoren…… brandstof motoren mochten wel aan de vliegveld zijde van het hekwerk gestart worden.
<O
</O
De club zit daar dus nog hooguit 4 jaar en dan begint de ontgrinding van het gebied. Met de grindboer hebben we in de afgelopen jaren veel onderhandeld en contracten gemaakt. Zij voorzien ons al die tijd van een vliegveld op hun terrein onder hun hoede, na afloop van de ontgrinding (10 tot 15 jaar) komen we dan weer op de huidige plaats terug met de mogelijkheid tot aankoop van het terrein. Echter zitten daar ook enkele haken en ogen aan. Het gehele ontgrindings proces moet budget neutraal blijven en zorgen voor een goede hoogwater bescherming. Als de club nu veel poespas maakt dan lopen de kosten voor de verhuizing te hoog op en lopen ze het gevaar dat ze alles verliezen, zeker als de grindboer hoge kosten moet maken voor de nodige verhuizingen.
<O
</O
In die periode heb ik toen ook aangegeven dat ik bij de volgende ledenvergadering ging stoppen als voorzitter en als bestuurslid. Ik kon dat bijna niet meer combineren met mijn werk als ZZP-er. Mijn bedrijfje groeide vrij snel en groeit nu langzaam maar gestaag door.
<O
</O
Omdat ik mij nu verschillende keren geërgerd heb aan de opstelling van het “nieuwe” bestuur heb ik al eerder een gesprek met ze gehad. In dit gesprek werd mij gevraagd om terug te keren in het bestuur. Dit heb ik afgewezen vanwege geen tijd en zin. De dag erna kreeg ik een mail van het bestuur met een verslag van het gesprek, hierin gaven ze aan dat ik weer bij het bestuur zou komen. Diezelfde dag kwam daar een mail overheen van de voorzitter dat het bestuur zich daar eerst over moest beraden en dat als de bestuursleden het goed vonden ik weer in het bestuur zou kunnen komen……. Ik had echter al in het gesprek aangegeven dat ik dat helemaal niet wilde, waarom moet je dan als bestuur nog stemmen, zeer zeker als de functie wordt aangeboden……….
<O
</O
In de afgelopen weken bleek ook nog eens dat de leden vergadering die we in april hadden niet rechtsgeldig bleek te zijn, de secretaris had enkele leden die geen e-mail hebben vergeten een brief te sturen als uitnodiging voor de vergadering. Verder had hij de e-mail adressen niet gecontroleerd om te zien of alle leden de mail wel zouden ontvangen. Helaas heeft meer dan 10% van de leden de mail niet ontvangen en dan ook nog eens de leden die helemaal geen bericht hebben gehad via de post. Dit betekende automatisch dat het aftreden van mij in die vergadering niet rechtsgeldig was en ook alle besluiten die we toen genomen hebben niet rechtsgeldig waren. Dit moest in een speciale ledenvergadering rechtgetrokken worden. Echter weigerde het “nieuwe” bestuur om dit op een goede manier te doen zoals voorgeschreven in het verenigingsrecht. Ook de opzet van die vergadering deugde niet, helaas waren ze niet voor rede vatbaar. Schijnbaar waren ze bang dat ik mijn terugtrekking als voorzitter zou intrekken en dat ik daarop alles zou veranderen naar de afspraken die we in 2011 gemaakt hadden.
Toen bleek dat men niet voor rede vatbaar was heb ik besloten om mijn lidmaatschap per direct te beëindigen. Helaas heeft dit voor een aantal leden die ik altijd begeleid heb redelijke gevolgen, zij zullen waarschijnlijk niet meer op een goede manier begeleid worden omdat er niemand meer is die met hun specifieke problemen kan omgaan. Voor hun spijt het mij dat ik deze beslissing heb moeten nemen, maar ik wil niet meer meewerken aan de ondergang van de club zoals het “nieuwe” bestuur dit nu doet.
<O
</O
Verder heeft dit hele gebeuren ertoe geleid dat ik weinig tot geen zin meer heb in modelvliegen. Na 40 jaar modelvliegen is het hun dus uiteindelijk gelukt om mij de zin in mijn hobby te ontnemen. Daarvoor heb ik al die jaren als voorzitter en enigste instructeur van de club jaren op dat veld gestaan en alles zo ongeveer in mijn eentje moeten regelen. Op een gegeven moment stonden zelfs 15 nieuwe leden achter mij te wachten op een lesvluchtje. Ik heb er steeds voor gezorgd dat iedereen toch minimaal 2 vluchten per vliegdag kon maken. Daardoor ben ik soms helemaal niet in de gelegenheid geweest om die dagen zelf met mijn eigen toestellen te vliegen. Dit moest ik maar doen op momenten dat ik vrijwel alleen op het veld was. Na een korte tijd heb ik dat veranderd en ervoor gezorgd dat men alleen op de dinsdagavond (clubavond), de zaterdagmiddag en de zondagochtend les kon krijgen, daarbuiten waren de vliegdagen voor mijzelf.
Al enkele jaren kom ik niet meer echt aan het bouwen en ontwerpen van mijn eigen modellen toe, Ook het bouwen vanuit bouwdoos lukt bijna niet meer. Niet dat ik daar geen tijd voor heb, maar omdat de zin over is, er staan nu nog 4 of 5 bouwdozen te wachten.
<O
</O
Op dit moment vraag ik mijzelf dan ook af of ik nog wel door moet gaan of dat ik misschien beter kan stoppen met het hele modelvlieg gebeuren, echter als ik dan de garage (hangaar) open maak denk ik dat ik beter kan blijven doorgaan tot alles op en kapot is. Dit kan dan nog wel enkele jaren duren aangezien daar er naar schatting een kleine 30 modellen liggen die ik in de loop van de jaren heb verzameld. Ook de vele jaargangen FMT met alle bijbehorende tekeningen en alle andere modelvlieg verwante zaken die hier rondslingeren zouden dan weg moeten. Verkopen is een optie, maar er zijn spullen en modellen bij met emotionele waarde en dat kan mij toch niemand geven……..
<O
Dus nu mijn overpeinzingen, stop ik ermee, of ga ik verder en zo ja op welke wijze. Sluit ik mij dan nog aan bij een club, of ga ik gewoon doen zoals vele anderen en ga ik gewoon ergens in het veld vliegen op een weiland van een bevriende boer, of van uit mijn eigen achtertuin. Dit betekend dat ik daar dan vrijwel alleen met kleinere modellen kan gaan vliegen. Als ik dan wil trainen voor mijn wedstrijden F5B of als ik wil vliegen met die 3 grote bakken zoek ik wel een clubveld op waar ik dan eens ga gastvliegen.
Nadat ik in vele jaren als voorzitter de club van 7 leden weer opgebouwd heb naar ruim 45 leden ben ik nu op een punt dat ik zware twijfels heb of ik nog wel verder wil met modelvliegen………….. Het lidmaatschap van de club heb ik al per direct opgezegd omdat ik het niet eens ben met de handelwijze van het nieuwe bestuur……….
Hoe komt dat zo zeer?
Dit proces is al enkele jaren geleden gestart. Het organiseren van alle activiteiten in de club hebben zoveel energie gekost dat ik op dit gebied eigenlijk totaal uitgeput ben. Het plezier is nu soms ver te vinden.
<O


Tot enkele jaren geleden liep alles vrijwel perfect, maar dit liep mis doordat op het laatste evenement dat ik organiseerde de leden mij eigenlijk op 3 of 4 man na in de steek lieten. Die vliegshow is ondanks dat toch nog goed gelukt, maar heeft heel veel energie gekost.
Na die vliegshow zijn er nog enkele dingen gebeurd zoals een grasmachine (Torro groundmaster 322) die niet meer werkte en met spoed gerepareerd moest worden. Helaas moesten we 2 weken wachten op onderdelen. In die tijd stond die maaier bij mij op de oprit. Toen ik de onderdelen kreeg heb ik de dag erop de machine gerepareerd en direct ook getest door het vliegveld te maaien.
In die 2 weken heb ik samen met nog een lid ook nog eens het veld met 2 benzine handmaaiers gemaaid……..
Toen de machine weer klaar was kreeg ik via via door dat een of meerdere leden zich bij de buurclub hadden beklaagd dat de reparatie zo lang duurde. Er werd zelfs rondgebazuind dat ik de onderdelen al 2 weken in huis had.
In de tijd dat de machine hier op de oprit stond vond een van de leden dat hij ook een kijkje moest komen nemen en begon tegen mijn vrouw te vertellen (klagen zeuren) dat de club toch genoeg geld in kas had om een andere grasmachine aan te kopen en we deze maar weg moesten doen omdat er veel onderhoud aan moest gebeuren en de reparatie misschien wel te duur was. Hij had zelfs al op marktplaats enkele geschikte machines gevonden.
<O


Vorig jaar hadden we op de club de discussie dat we misschien eens moesten geen kijken voor een groter clubgebouw. Een van de leden kwam met het bericht dat een bedrijfje aan de haven naast ons veld een kantoor unit had die te koop was. Ik ben toen als voorzitter daar navraag gaan doen en kreeg als eerste te horen dat iemand van de club al had toegezegd dat we die unit zouden kopen…….. Als bestuurslid en voorzitter wist ik dus nergens vanaf en heb moeten praten als brugman om dat uit de wereld te helpen. Na lang praten kreeg ik toch alles weer op orde. Wel heb ik aangegeven dat we wel interesse hadden in die unit. Toen ik op de club bekend maakte dat we gingen kijken naar de unit en aangaf dat we moesten onderhandelen begonnen gelijk enkele leden mee te doen in de onderhandelingen en andere aanverwante zaken. Er was zelfs eentje die het onderste uit de kan wilde, (dit was dezelfde meneer als die aangaf dat we toch voldoende geld in kas hadden voor die nieuwe grasmaaier……), deze meneer ging daarbij zover dat de verkopende partij bijna de koop afblies en ik weer heel goed moest praten om dat recht te trekken.....…..
<O


Op het laatst van 2011 werd duidelijk dat we in 2012 weer terug zouden kunnen naar ons oorspronkelijke veld. Echter moest daar wel een goede grasmat komen. De klei firma had het veld dusdanig met een bulldozer bewerkt dat het vrij vlak was en de ondergrond hard was geworden. Echter is het veld gemiddeld ruim 1,5 meter tot maximaal 3 meter gezakt. Een van onze leden is toen achter de rug van het bestuur om met de loonwerker (ingehuurd door de kleiboer) bezig geweest en heeft ervoor gezorgd dat het veld ruim 50 cm diep bewerkt is met ploegen en frezen. Hierdoor zijn grote kluiten grond ontstaan die nu gaan inklinken. Het hele werk van de bulldozer is dus voor niks geweest. Wat ik het ergste vind is dat ik als voorzitter er op een ledenvergadering achter moet komen dat dit achter de rug van het bestuur om is geweest zonder overleg. Ik had al aangegeven dat we voor die 3 of 4 jaar dat we er nog zitten best genoegen konden nemen met het veld zoals door de bulldozer bewerkt en ingezaaid. Verder waren er afspraken gemaakt over de terug plaatsing van het clubgebouw. Samen met de gemeente en enkele “lastige” bewoners hebben we kunnen regelen dat men het zou gedogen als we het gebouw kort langs de weg op het hoogste punt van het veld zouden zetten zodat bij hoog grondwater het gebouw niet in het water zou komen te staan. Echter is het nieuwe bestuur daar weer vanaf geweken en heeft het gebouw op een punt geplaatst dat het zeer waarschijnlijk is dat bij hoog grondwater het gebouw in het water staat…… Ook de indeling van het veld staat mij niet aan. De modellen moeten nu opgesteld worden voor het veiligheidsscherm in de zone van het publiek. Toen ik het bestuur wees op het vliegveiligheidreglement en dat daarin precies gezegd wordt waar de modellen moeten staan en waar de vliegers en zo moeten staan kreeg ik alleen maar te horen dat men dit reglement wel zou aanpassen aan de nieuwe situatie. Men neemt dus het risico dat toeschouwers aan de modellen kunnen zitten, maar ook dat men met vliegklare modellen tussen de toeschouwers heen moet lopen met ingeschakelde accu’s en op scherp staande elektromotoren…… brandstof motoren mochten wel aan de vliegveld zijde van het hekwerk gestart worden.
<O


De club zit daar dus nog hooguit 4 jaar en dan begint de ontgrinding van het gebied. Met de grindboer hebben we in de afgelopen jaren veel onderhandeld en contracten gemaakt. Zij voorzien ons al die tijd van een vliegveld op hun terrein onder hun hoede, na afloop van de ontgrinding (10 tot 15 jaar) komen we dan weer op de huidige plaats terug met de mogelijkheid tot aankoop van het terrein. Echter zitten daar ook enkele haken en ogen aan. Het gehele ontgrindings proces moet budget neutraal blijven en zorgen voor een goede hoogwater bescherming. Als de club nu veel poespas maakt dan lopen de kosten voor de verhuizing te hoog op en lopen ze het gevaar dat ze alles verliezen, zeker als de grindboer hoge kosten moet maken voor de nodige verhuizingen.
<O


In die periode heb ik toen ook aangegeven dat ik bij de volgende ledenvergadering ging stoppen als voorzitter en als bestuurslid. Ik kon dat bijna niet meer combineren met mijn werk als ZZP-er. Mijn bedrijfje groeide vrij snel en groeit nu langzaam maar gestaag door.
<O


Omdat ik mij nu verschillende keren geërgerd heb aan de opstelling van het “nieuwe” bestuur heb ik al eerder een gesprek met ze gehad. In dit gesprek werd mij gevraagd om terug te keren in het bestuur. Dit heb ik afgewezen vanwege geen tijd en zin. De dag erna kreeg ik een mail van het bestuur met een verslag van het gesprek, hierin gaven ze aan dat ik weer bij het bestuur zou komen. Diezelfde dag kwam daar een mail overheen van de voorzitter dat het bestuur zich daar eerst over moest beraden en dat als de bestuursleden het goed vonden ik weer in het bestuur zou kunnen komen……. Ik had echter al in het gesprek aangegeven dat ik dat helemaal niet wilde, waarom moet je dan als bestuur nog stemmen, zeer zeker als de functie wordt aangeboden……….
<O


In de afgelopen weken bleek ook nog eens dat de leden vergadering die we in april hadden niet rechtsgeldig bleek te zijn, de secretaris had enkele leden die geen e-mail hebben vergeten een brief te sturen als uitnodiging voor de vergadering. Verder had hij de e-mail adressen niet gecontroleerd om te zien of alle leden de mail wel zouden ontvangen. Helaas heeft meer dan 10% van de leden de mail niet ontvangen en dan ook nog eens de leden die helemaal geen bericht hebben gehad via de post. Dit betekende automatisch dat het aftreden van mij in die vergadering niet rechtsgeldig was en ook alle besluiten die we toen genomen hebben niet rechtsgeldig waren. Dit moest in een speciale ledenvergadering rechtgetrokken worden. Echter weigerde het “nieuwe” bestuur om dit op een goede manier te doen zoals voorgeschreven in het verenigingsrecht. Ook de opzet van die vergadering deugde niet, helaas waren ze niet voor rede vatbaar. Schijnbaar waren ze bang dat ik mijn terugtrekking als voorzitter zou intrekken en dat ik daarop alles zou veranderen naar de afspraken die we in 2011 gemaakt hadden.
Toen bleek dat men niet voor rede vatbaar was heb ik besloten om mijn lidmaatschap per direct te beëindigen. Helaas heeft dit voor een aantal leden die ik altijd begeleid heb redelijke gevolgen, zij zullen waarschijnlijk niet meer op een goede manier begeleid worden omdat er niemand meer is die met hun specifieke problemen kan omgaan. Voor hun spijt het mij dat ik deze beslissing heb moeten nemen, maar ik wil niet meer meewerken aan de ondergang van de club zoals het “nieuwe” bestuur dit nu doet.
<O


Verder heeft dit hele gebeuren ertoe geleid dat ik weinig tot geen zin meer heb in modelvliegen. Na 40 jaar modelvliegen is het hun dus uiteindelijk gelukt om mij de zin in mijn hobby te ontnemen. Daarvoor heb ik al die jaren als voorzitter en enigste instructeur van de club jaren op dat veld gestaan en alles zo ongeveer in mijn eentje moeten regelen. Op een gegeven moment stonden zelfs 15 nieuwe leden achter mij te wachten op een lesvluchtje. Ik heb er steeds voor gezorgd dat iedereen toch minimaal 2 vluchten per vliegdag kon maken. Daardoor ben ik soms helemaal niet in de gelegenheid geweest om die dagen zelf met mijn eigen toestellen te vliegen. Dit moest ik maar doen op momenten dat ik vrijwel alleen op het veld was. Na een korte tijd heb ik dat veranderd en ervoor gezorgd dat men alleen op de dinsdagavond (clubavond), de zaterdagmiddag en de zondagochtend les kon krijgen, daarbuiten waren de vliegdagen voor mijzelf.
Al enkele jaren kom ik niet meer echt aan het bouwen en ontwerpen van mijn eigen modellen toe, Ook het bouwen vanuit bouwdoos lukt bijna niet meer. Niet dat ik daar geen tijd voor heb, maar omdat de zin over is, er staan nu nog 4 of 5 bouwdozen te wachten.
<O


Op dit moment vraag ik mijzelf dan ook af of ik nog wel door moet gaan of dat ik misschien beter kan stoppen met het hele modelvlieg gebeuren, echter als ik dan de garage (hangaar) open maak denk ik dat ik beter kan blijven doorgaan tot alles op en kapot is. Dit kan dan nog wel enkele jaren duren aangezien daar er naar schatting een kleine 30 modellen liggen die ik in de loop van de jaren heb verzameld. Ook de vele jaargangen FMT met alle bijbehorende tekeningen en alle andere modelvlieg verwante zaken die hier rondslingeren zouden dan weg moeten. Verkopen is een optie, maar er zijn spullen en modellen bij met emotionele waarde en dat kan mij toch niemand geven……..
<O

Dus nu mijn overpeinzingen, stop ik ermee, of ga ik verder en zo ja op welke wijze. Sluit ik mij dan nog aan bij een club, of ga ik gewoon doen zoals vele anderen en ga ik gewoon ergens in het veld vliegen op een weiland van een bevriende boer, of van uit mijn eigen achtertuin. Dit betekend dat ik daar dan vrijwel alleen met kleinere modellen kan gaan vliegen. Als ik dan wil trainen voor mijn wedstrijden F5B of als ik wil vliegen met die 3 grote bakken zoek ik wel een clubveld op waar ik dan eens ga gastvliegen.