Ovet Vlotkraan

full
full
full
full
full
Dij deze wou ik evne laten zien waar ik mee bezig ben.
Ben er vorige zomer mee begonnen maar vanwege tijdgebrek gaat de bouw traag en had ik ook nog geen bouwverslag opgemaakt.
Ik zal zoveel mogelijk proberen om wat te laten zien hoe de bouw vorderd maar vergeef me alvast mocht het wat langer duren.
Hier een paar foto's.

Laatst bewerkt door een moderator:
Op dit moment ben ik op wat materiaan het wachten dat bij conrad besteld is.
Heb vorige week een setje lagertjes binnen gekregen om alle scharnier punten te lageren.
De buis waar het kraanhuis op komt te staan is ook besteld en klaar.
Mijn volgende probleempje is dat ik nu moet uitvinden hoe ik het kraanhuis kan zetten en tevens ook goed geleidend is om te draaien en ook stevig genoeg staat dat het er niet afvalt.

Ik heb een vraagje aan de meer gevorde modelbouwers: Bestaan er sevro's die 360 graden in de ronde kunnnen of daar naartoe omgebouwd worden?

Mvg Pascal

Dank u wel Stephan maar zoals ik al zei pin er geen tijd op ;)

Wat het draaisysteem aangaat , zoiets moet ik zien te vinden want maken zie ik mij niet zo gauw doen.
full

ziet er idd mooi uit. is het leuk werken naast het gebrul van de motor? (van het echte schip dan)
gr vincent

Pascal, ik ben er zelf ook aan bezig geweest.
Slag vergroten naar 200° gaat vrij eenvoudig.
270° is ook nog wel te doen.
Daarna zit je, afhankelijk van wat voor potmeter er gebruikt wordt, al snel aan een ombouw met een meerslagenpotmeter.
Hieronder meer informatie:
meerslagen servo

Dank u wel Stephan maar zoals ik al zei pin er geen tijd op ;)

Wat het draaisysteem aangaat , zoiets moet ik zien te vinden want maken zie ik mij niet zo gauw doen.
full

Als je niet onbeperkt rond hoeft kom je hier toch ook uit met een holle as??

Heb ondertussen al gevonden waar ik zulke draaikransen kan verkrijgen.
Het is best wel redelijk duur dus daar zal ik knopen moeten hakken, of een simpeler systeem zelf maken of ongeveer een 320 euro neerleggen en dit mooie systeem inbouwen in de buis waar het kraanhuis opkomt.

@Vincent: Ik bouw daar enkel als we niet varende zijn hoor want inderdaad teveel lawaai van onze japanse diamant :D

Je zou dit met een zeillier servo kunnen maken, zijn er die wel een keer of 6 rond gaan zodat je de kraan bv. 400 graden kunt laten draaien, dan zou je met een holle as uitkomen kunnen de nodige draden erdoor en wordt het niet een wokkel........

Heb ondertussen al gevonden waar ik zulke draaikransen kan verkrijgen.
Het is best wel redelijk duur dus daar zal ik knopen moeten hakken, of een simpeler systeem zelf maken of ongeveer een 320 euro neerleggen en dit mooie systeem inbouwen in de buis waar het kraanhuis opkomt.

@Vincent: Ik bouw daar enkel als we niet varende zijn hoor want inderdaad teveel lawaai van onze japanse diamant :D

@ Robert

Dat zou dus inderdaad zoals je zegt intressanter zijn en goedkoper ook.
Weet u toevallig ook als je die servo draait dat die dan ook op dat punt blijft staan of terug naar zijn nulpunt gaat?

Als deze met een knuppel zonder veer of een potmeter op de zender aangestuurd wordt blijft de servo in de stand staan, anders gaat deze volgens mij weer terug naar zijn 0 punt

mvg Robert

@Robert

Dat is wat ik aan het denken was.
Die servo moet dan ook sterk genoeg zijn om dat kraanshuis om te krijgen maar denk als dat allemaal gelagerd word dat dit in principe geen probleem mag zijn.
Zal is moeten uitzoeken of dit geen goedkopere manier is dan die draaikrans.
Die draaikrans is uiteraard wel natuurgetrouwer maar je ziet er weinig van als ze ingebouwd is dus maakt dat niet veel uit.

Wordt niet gauw ongerust hoor. :p

Het is wel interessant om de oplossing te zien van de draaikrans.
ik er namelijk ook 1 aan het maken (1:75) en al ben ik daar nog lang niet aan toe ben ik wel nieuwsgierig naar eventuele oplossingen.
Ga in zo door met het bouwen, ziet er leuk uit. Ik kijk uit naar het vervolg.

Back