dat is een kwestie spullen aanpassen..
hou je:
-de bladen qua vorm en maat hetzelfde
- toerental hetzelfde
krijg je bijna 1/3 extra lift. Wat verliezen en turbulentie er vanaf getrokken.
vaak zie je dat "echte" 3blads bladsets smaller zijn.
lengte en dikte is hetzelfde, maar puur de breedte is smaller.
daardoor minder lift per blad, waardoor je toerental weer wat omhoog moet.
Je moet natuurlijk ook de staart in de vergelijking meenemen.
zet je er een 3blads kop op, met een "normale" set bladen erin, moet het toerental eigenlijk een heel stuk omlaag.
anders gaat je vliegtijd er inderdaad heftig op achteruit. is toch 1 extra blad wat meegeslingerd wordt, dus ook 1/3 extra drag/verlies.
en als je eens gaat meten en opschrijven, zul je zien dat iedere 100 rpm extra per keer ophogen steeds meer energie opslokt. bij 3 blad 1/3 erger..
Maar, verlaag je het toerental tot je vliegtijd etc normaal doen, ben je waarschijnlijk zo ver gezakt dat je staart te weinig toeren maakt om voldoende energie te leveren.
Tegenwoordig zie je ook al 3 blad staartrotors.. de combinatie van 3 blad op de kop en 3 blad op de staart lijkt me het mooist..
ook technisch.
Vlieggedrag bij 3 blad schijnt inderdaad netter te zijn. zelf nog geen ervaring, maar wel veel gelezen in de schaalhoek van een ervaringsdeskundige (zonder estab)
door het oneven aantal bladen worden de inputs netter verwerkt, schijnbaar.
Of dit met een estab nog te merken is, is natuurlijk de vraag..
grote kans dat 3 blad op dit moment zo wordt opgehemeld, omdat eigenlijk stiekem het verbruikte vermogen gewoon een heel stuk omhoog gaat.
en de heli dus ook veel agressiever gevlogen kan worden..