P 38 Lichtning, Hobby King.

Johan waarom de regelaars vervangen van 30a naar 60 .
De fietsbellen nemen echt op hun max 13tot 15 ampere .
Een 50% over hebben lijk me ook bij slechte koeling prima .

Groeten Wiebe.

Hoi Whuzz.

Door te felle wind Zaterdag is het niet doorgegaan.
Had s'morgens mail van een van de terrein verantwoordelijken dat er niet gevlogen werd.
Mits ik nog geen lid ben van deze vliegclub mag ik de P38 wel komen invliegen, maar enkel als er iemand van de club aanwezig is.
Om lid te worden is het wachten op de algemene vergadering waar er over gestemt dient te worden, dit doordat er een ledenstop is.

Hoi Wiebe.

Het zijn nog de bijgeleverde regelaars die er op dit moment gebruikt worden, 30A dus.
Had ook zo een beetje het vermoeden dat deze wel voldeden voor deze motoren, vandaar geen 60A regelaars gekocht.
De regelaars staan mooi in de luchtstroom van de schroefwind, koeling voldoende, maar bij testen werden ze niet warm.

Johan.

Maiden P 38 Lichtning.

Vandaag was het geduld echt ten einde.
Ben maar naar een naburige weide getrokken en heb er de eerste vlucht gemaakt.
Toestel vliegt zeer goed, het meeste gevlogen op 75% vermogen.
Stunds heb ik er nog niet mee gemaakt, eerst maar goed onder controle weten te houden.

[URL="
001 - YouTube[/URL]
Filmpje gemaakt met mijn goedkoop cameratje op sim, enjoy.

[media=youtube]4vtQDRVHQx0[/media]
De maiden vlucht.

[media=youtube]D3Z-kPnU7Q4[/media]
Tweede vlucht, met minder knikkende knieen en geruster vliegen.
Een muziekje toegevoegd van 1942, beetje in de sfeer blijven he!

Johan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Echt een super mooi model vind ik het! Maar hoe vliegt het? Vliegt het stabiel? stuurt het snel of traag? Heeft het model genoeg vermogen? En heb je al geprobeerd een hand start te maken en hoe ging dat?

Hoi.

De P 38 vliegt voldoende stabiel, het waggelen had te maken doordat ik met dwarswind over het terrein vloog.

Luisterd zeer mooi naar zijn roeren, ga ik niets meer aan veranderen.

Snelheid denk ik ligt zo rond de 120 Km, maar ben niet zo goed in schatten.
Motoren zijn meer als krachtig genoeg, vertikaal mee blijven klimmen heb ik nog niet geprobeerd, laat zich eenvoudig vanuit de hand wegwerpen.

Wat grondstart betreft heb ik nog niet geprobeerd.
Zal zeker niet lukken op gras met deze retracts, ook zijn de wielen hiervoor te klein.
Nu ik weet dat deze geen problemen geeft met vliegen ga ik het landingsgestel vervangen door betere, heb nog wat tijd, het is wachten op een vliegclub waar ze een beter grasveld hebben.

De snelheid om te landen ligt tamelijk hoog maar het is niet zo moeilijk om hem aan de grond te zetten, zorgen voor voldoende ruimte is ok.

Voor mij is dit toestel zijn geld waard, spijtig van het wak landingsgestel.

Johan.

Vandaag een prachtig dagje geweest.

Hebben we nog maar wat genoten van de P 38.
Vlucht gedaan met lippo 2100 van 6 min. reststroom in de lippo was nog 24%.
Ook een lippo 2200 gevlogen met een vliegtijd van 8 min, reststroom van 4% in de lippo.
Dus met 6 min zitten we safe om te vliegen met dit toestel.

Nog een filmpje van vlucht 6.

VXnj2-qcewA[/media] film - YouTube

Johan.

Het is zo te zien inderdaad goed te doen met het wegwerpen, bedankt voor de info daar heb ik wat aan!

Wat een toestel.

Het terrein waar ik vlieg heeft nogal een harde bodem, niettegenstaand de grasgroei.
Eerste vlucht vandaag prima, landing ook prima.
Tweede batterij geplaatst, terug de lucht in, want het was prachtig vliegweer.
Merk ik plots dat er iets veranderd is aan het toestel, de staart hangt schuin ten opzichte van het toestel bij laag overvliegen.
Niettegenstaande blijft het mooi bestuurbaar, heb dan geland zoals gewoonlijk en toen stelde ik volgende vast.

Het stuk dat van het hoogte roer in de romp word gelijmt, vierkant blokje van 1x1 cm was gewoon afgescheurd in volle vlucht.
Voor de reparatie, tandenstokertje erdoor aan bijde zijden en terug lijmen.
Wel ik mag tevreden zijn met dit toestel, met zulks een heuvel bleef het goed vliegen met loshangende staart.
Als de andere zijde het had begeven was het hier een gans ander verhaal geworden, en ik had nog wel de beschikking over 3 extra lippo's om 5 vluchten te maken, snik( dikke traan) het is bij 2 gebleven.

Johan.

Slecht dagje vandaag.

Vandaag was het weer eens een dagje om te vliegen.

Het nadeel van wildvliegen heeft zich vandaag maar eens getoond.
Tijdens het vliegen krijg je bezoek van een bende kinderen begeleid door een volwassene die enthousiast zijn, moet je tijdens de landing plots uitwijken omdat er plots een dezer kinderen op je landingsweg loopt.
Doe je natuurlijk alles om kontact te vermijden, resultaat, mijn toestel in de afspanningsdraad met de nodige schade.
Alvorens ik bij mijn toestel was om de schade op te nemen was de bende kinderen met begeleider reeds terug verdwenen.
Bent dan maar verzekerd, een omnium voor deze hobby is er nog niet.
Zelf spreek ik mij ook niet vrij, bij een betere reactie had dit niet voorgevallen, maar dat is zoals steeds kaarten achteraf.

http://
Een van de driebladige schroeven stuk, heb gelukkig een reserve.

Neus geschaafd, maar afdekkap niet meer vindbaar, word nieuwe maken.
Magneten zijn niet zo krachtig, mogelijk is deze al tijdens de vlucht verdwenen.

En natuurlijk weer bijde staartstukken los, echt wel een zwakke plek bij de P 38.

Johan.

De schade valt best wel mee.

Nieuwe prop heb ik liggen, rest wat bijverven en staart maar meteen voorzien van ingelijmd rondhout van 4 mm dat aan bijde zijden 3 cm is ingelijmt.
Als het weer het toelaat vliegen we terug dit weekeinde.
Motorkap zal voorlopig een kartonnen plaatje zijn met elastiek bevestigd.

Johan.

Vandaag nog maar een paar vluchtjes gedaan.

Een brave ziel had mijn neuskap teruggevonden en was zo vriendelijk om deze te brengen.
Hoe snel mensen toch weten met wat je bezig bent, ook al zie je ze niet.

Heb inmiddels carbonstaaf in de staart gelijmt, hopelijk is het de laatste maal dat ik dit heb moeten lijmen, hij begint al aardig gebruikssporen te vertonen.
Hier een der vluchten van vandaag.

[URL="
38 - YouTube[/URL]
Let niet op de sigaret, dit is mijn timer, als ik verbrand snorhaar ruik is mijn vliegtijd om.:)

Johan.

Geavanceerd systeem, die timer van jou, ha ha.

Maar vliegt prima zo te zien.

Freek

Back