P-38 Ziroli ... bouwverslag?

Hallo Ron,

Daar dacht ik ook eerst aan, maar het blauw is niet echt egaal. Dus als ik dat zo laat scannen, vrees ik dat ik serieus ga moeten bijwerken. Ook heb ik schrik dat de grote blauwe vlakken, de fijne witte lijntjes gaan maskeren, zodat ik delen van de tekening verlies - wat ook de bedoeling niet is.

Zou jij voor deze methode kiezen (dus scannen, retoucheren, negatief maken)?

Heeft er iemand ervaring met deze methode (of een andere)?

Dank,

Luc

P 38

Hoi Luc,

Ik vlieg zelf met een 3 meter P 38 lightning. Ingebouwd zijn twee ZG 38 motoren. Om schaalgetrouw te vliegen zijn deze motoren uitstekend geschikt en de lightning vliegt hiermee zeer rustig .Een overkill aan cc's zou ik niet doen, de lightning komt hierdoor veel sneller binnen, door het extra gewicht.Helaas stoppen zelfs de beste motoren ook wel eens in de vlucht (uit ervaring), maar daar hoef je bij een P 38 geen angst voor te hebben! Gouden regel is gas op de ene motor terugnemen, beetjes flap zetten(niet meer als 10%!!!!) Landingsgestel uit en rustig gasopbouwen.Trimmen is wel noodzakelijk ,de P38 zal niet gaan schuifen,maar over de vleugel wegvallen met de uitstaande motor.
Als landingsgestel heb ik een sierra giant scale ingebouwd.De robarts zijn te licht uitgevoerd !
Veel succes met de bouw ,misschien vliegen we nog es samen met de lightnings.
Marco

Hallo Marco,
Daar kan ik iets mee... want ik ging al voor de Robart retracts gaan...
Siera Giant is wel niet de goedkoopste hé?
Heb je enkele foto's die je me kan toesturen? Vooral het gedeelte rond de stabilizer en de aileron interesseert me, want op de tekening staat de aansturing hier uitwendig - dat stoort me toch wel.
Heb jij de pushrods extern of heb je een ander systeem toegepast?

De flaps kunnen naar mijn mening toch ook wat meer schaal denk ik.

En dan de motoren ... ja dat is een verhaal apart - ik heb tot nu toe enkel electrisch gevlogen...
Dus.. naast de ZG-38, welke tanks, andere/extra onderdelen (batterij voor ontsteking?)

Heb je nog andere tips voor de bouw?

Hou je P-38 nog maar een tijdje in de lucht, want zo'n project is niet op 1,2,3 afgewerkt.

Luc

Hoi Luc,

Allereerst, mijn lightning komt van hinz in duitsland, maar is qua bouwwijze ongeveer gelijk aan ziroli,alleen styro/balsa vleugels.
Wat belangrijk is is de servo aansturingen direkt en zo kort mogelijk te maken.pushrods geven teveel speling(gewicht mijn P38 ligt op 17 kilo) en bij grotere benzinemotoren met vlieggewicht komen zulke grote krachten op de ruders dat flutter dan niet te vermijden is. In mijn lightning zijn de beide richtingroerservo's direkt onder het stabilo geplaatst ,hoogteroer servo( 22 kilo trekkracht) in het middenvan het stabilo.
De flaps zijn van binnen aangestuurd, geen ruderhorn zichtbaar, bij de rolroeren zijn de ruderhorns op conventionele bouwwijze gemaakt. Op de rolroeren komen grote krachten vrij en aansturing inwendig geeft teveel speling(getest).
Ik heb eerst gevlogen met twee 750 cc tanks, daar ik dan met de 38 ers ruim een half uur kan vliegen ben ik naar 500 cc tanks gegaan. na 15 min vliegtijd zijn deze nog half vol, dus om ruimte en gewicht te besparen is 400 cc een nog betere keuze misschien. Ik gebruik de standaard ZG 38 zonder easystart of elektronische ontsteking.Als de motoren goed nat zijn starten 38 ers altijd zeer makkelijk! Als props passen 18x12 menz 2blad het beste, 3 blad heb ik nog niet gevlogen! deze prop keuze vliegt goed en geeft mooi diep geluid en trekkracht.
Foto's van detail kan ik je per mail sturen.

groet marco

Hoi Luc.
Hier even wat foto's van de aansturing van de flaps en rolroer.

Rolroer heveltje netjes onderin. Past precies.
Nu is de vleugel daar wel dik.
Dus een behoorlijke hevel.
beech624fe0.jpg

Zo draaien de flaps uit.
beech625iv5.jpg

De servo voor de flaps insite.
beech626jk4.jpg

Je kunt het heveltje nog net zien zitten.
In het midden. Waar de stuurstang aan komt.
beech067rb8.jpg

En het werkt allemaal naar tevredenheid.
Succes verder met bouwen.

Groeten Han.

In geval van motoruitval is de Twin Sync van RCS een nuttig en veilig hulpmiddel.
Ik vlieg er ondertussen naar volle tevredenheid mee in mijn Harmony Twin.
Het kleine apparaatje gooit in geval van motoruitval de goede motor direct naar idle (of naar een vooraf in te stellen punt) Waardoor een "spiral of death" voorkomen kan worden. Door op de zender ook gas terug te nemen, wordt de nog lopende motor weer vrij gegeven, en kan men weer gas gaan geven. Vervolgens kan de landing ingezet worden.

Naast het gaskanaal kan op de unit (ter grote van twee postzegels) nog een Aux kanaal aangesloten worden. daarmee zijn een aantal leuke en nuttige functies te verwezelijken, die anders zeer moeilijk te realiseren zijn.
Zelf heb ik het Aux kanaal op een 3 standen schakelaar staan, waardoor ik naar keuze Links-Beide-Rechts kan kiezen.
Tijdens starten en afstellen zeer nuttig, maar ook tijdens het vliegen.
Bijvoorbeeld om een N1 te oefenen op veilige hoogte.

Zelf heb ik met die functie een figuur uit de full size luchtvaart kunnen vliegen, wat met modellen meestal niet gevlogen kan worden, en dat is de cartwheel.
Een cartwheel kan gevlogen worden met tweemotorige kisten zoals de Gloster Meteor.

"Another "claim to fame" was the Meteor's ability to perform the "Żurabatic Cartwheel", a new aerobatics manoeuvre, named after the Gloster acting Chief Test Pilot, first accomplished in the Gloster Meteor G-7-1 prototype at the 1951 Farnbrough Air Show where the Meteor, due to its unique location of widely-set engines could have individual engines throttled back and forward to achieve a seemingly stationary vertical cartwheel. Many Meteor pilots would go on to "prove their mettle" by attempting the same feat."

Het gaat als volgt: Men vliegt een normale stall turn, en net als het momentum op gang komt om te gaan kantelen, trekt men de motor aan de vallende kant dicht.
Gevolg is dat de kist 1.5 keer om zijn top-as draait. Tijdens de 1,5 draai zet men de andere motor ook naar idle (kwestie van timing).
Met de twin sync is dit heel makkelijk te doen.
Tijdens de stall-turn vinger aan de schakelaar.
Op het juiste moment omzetten zodat de juiste motor naar idle gaat.
Even later de gasstick dichtzetten.
Tijdens de vertikale daling (tijd zat) de schakelaar naar het midden zetten en normaal herstellen.
Het ziet er super spectaculair uit!

Op de unit is ook een led display aan te sluiten zodat toerentallen gelijk uitgelezen kunnen worden zonder toerenteller. Dat led display zit permanent in het toestel (weegt ook bijna niets)
In geval van benzine motoren is het makkelijk om de hall sensors te plaatsen, want de magneten zitten al in het vliegwiel.
Suc6 met de bouw.

Laatst bewerkt:
Ik weet niet of het bekend is , maar er komt een P38 naar Europa (als ik me niet vergist zeer binnenkort) Red bull heeft een paar jaar geleden een gecrashte lightning gekocht, laten restaureren , en hij heeft inmiddels zijn eerste vluchten in de VS gemaakt.

Hij gaat gestationeerd worden in Salzburg (hihi , niet al tever van mij vandaan :-) )

Hier meer info over de restauratie met veel foto's
Flying Bulls P-38 Warbird Restoration

En hier de info van red bull zelf:
The Flying Bulls

Begint toch erg te kriebelen om de mijne verder te bouwen .

Cor

Dankje wel voor deze link, erg mooi, veel foto's!

Filmpje, erg leuk, piloot met zijn brilletje half op zijn neus.

Groet Jan.

@Cor,
Lucky b*strd.
Maar :idea: aangezien het niet zo ver van bij jou vandaan is, kunnen we jou natuurlijk vragen om eens enkele plaatjes te schieten van de 'echte' :D.

Dat wil je toch wel eens doen he? Please....

Luc

Ik wist dat die vraag ging komen :-)

Ik ga in de gaten houden wanneer ze naar Oostenrijk komt en kijken of ik met mn crewbadge wat "dichterbij" kan komen.
Mn ouders komen waarschijnlijk in december op visite en weet zeker dat mn pa dit toestel ook van dichtbij wil zien, dus hopelijk is die tegen die tijd gearriveerd. Als ik het goed heb gehoord is de ferry vanuit de VS deze maand gecancelled.
Als ik ernaartoe ga , zal ik jullie informeren.

Cor

En nog een kleine update...

Ik heb me niet kunnen houden:
De heilige Ziroli plannen zijn gekopieerd en gescand.

Hierdoor heb ik redelijk gemakkelijk alle spanten e.d.m. laten lasercutten.

Ik heb dus een voorraad balsa en triplex verwerkt

Moeder de vrouw is natuurlijk niet tevreden :onweer::agrue: ik des te meer :banana:

En ik vrees dat ik de AJ opzij ga leggen. Het zou nochtans niet mogen hé:nooo:

Laatst bewerkt:
Even dit draadje uit het stof gehaald.

Met lede ogen heb ik moeten toezien dat de Art Johnson P-38 door een poezen ruzie (de familie heeft nl 3 poezen) serieus afgebroken is (:snipersmile:)
Maw dat vraagt een (bijna) volledige herbouw.
In afwachting van deze restauratie, wil ik jullie toch deze site niet onthouden. Eventjes doorklikken naar de vele foto's. Misschien niet altijd mooi verlijmd, maar toch verschrikkelijk veel informatie.

Ondertussen ben ik begonnen met aan de Ziroli P-38. De camera is echter stuk geweest, en kon dus tot nu toe geen foto's plaatsen. Ik hoop hier binnenkort verandering in te brengen.

Luc

Back