In geval van motoruitval is de Twin Sync van RCS een nuttig en veilig hulpmiddel.
Ik vlieg er ondertussen naar volle tevredenheid mee in mijn Harmony Twin.
Het kleine apparaatje gooit in geval van motoruitval de goede motor direct naar idle (of naar een vooraf in te stellen punt) Waardoor een "spiral of death" voorkomen kan worden. Door op de zender ook gas terug te nemen, wordt de nog lopende motor weer vrij gegeven, en kan men weer gas gaan geven. Vervolgens kan de landing ingezet worden.
Naast het gaskanaal kan op de unit (ter grote van twee postzegels) nog een Aux kanaal aangesloten worden. daarmee zijn een aantal leuke en nuttige functies te verwezelijken, die anders zeer moeilijk te realiseren zijn.
Zelf heb ik het Aux kanaal op een 3 standen schakelaar staan, waardoor ik naar keuze Links-Beide-Rechts kan kiezen.
Tijdens starten en afstellen zeer nuttig, maar ook tijdens het vliegen.
Bijvoorbeeld om een N1 te oefenen op veilige hoogte.
Zelf heb ik met die functie een figuur uit de full size luchtvaart kunnen vliegen, wat met modellen meestal niet gevlogen kan worden, en dat is de cartwheel.
Een cartwheel kan gevlogen worden met tweemotorige kisten zoals de Gloster Meteor.
"Another "claim to fame" was the Meteor's ability to perform the "Żurabatic Cartwheel", a new aerobatics manoeuvre, named after the Gloster acting Chief Test Pilot, first accomplished in the Gloster Meteor G-7-1 prototype at the 1951 Farnbrough Air Show where the Meteor, due to its unique location of widely-set engines could have individual engines throttled back and forward to achieve a seemingly stationary vertical cartwheel. Many Meteor pilots would go on to "prove their mettle" by attempting the same feat."
Het gaat als volgt: Men vliegt een normale stall turn, en net als het momentum op gang komt om te gaan kantelen, trekt men de motor aan de vallende kant dicht.
Gevolg is dat de kist 1.5 keer om zijn top-as draait. Tijdens de 1,5 draai zet men de andere motor ook naar idle (kwestie van timing).
Met de twin sync is dit heel makkelijk te doen.
Tijdens de stall-turn vinger aan de schakelaar.
Op het juiste moment omzetten zodat de juiste motor naar idle gaat.
Even later de gasstick dichtzetten.
Tijdens de vertikale daling (tijd zat) de schakelaar naar het midden zetten en normaal herstellen.
Het ziet er super spectaculair uit!
Op de unit is ook een led display aan te sluiten zodat toerentallen gelijk uitgelezen kunnen worden zonder toerenteller. Dat led display zit permanent in het toestel (weegt ook bijna niets)
In geval van benzine motoren is het makkelijk om de hall sensors te plaatsen, want de magneten zitten al in het vliegwiel.
Suc6 met de bouw.