P-51 'Strega'

Best veel werk.

Heb wel mooie stiftscharnieren gevonden, bij Conrad.

20180615_221801_1529268346022_resized.jpg



20180615_221812_1529268343032_resized.jpg


Mooie maat!

In mijn onnadenkendheid nieuwe gaatjes geboord in het rolroer:

20180617_230124_1529269325933_resized.jpg


Tsja, en dan ga je eens proefpassen:

20180617_223337_1529268340931_resized.jpg


Past niet!!!

20180617_223139_1529268338437_resized.jpg


De gaten hadden dus parallel aan de ribben moeten lopen . . .

Hoewel: dan wil het roer helemaal niet draaien!

Suggesties?

Ik bedenk nu: als de scharniertjes in de rolroeren ingelijmd zitten: 90 graad omklappen, en dan de scharnier in de gaatjes en het roer er tussen wriemelen . . . ?


jan.
 
Laatst bewerkt:
Ik bedoel;
Wanneer je in de situatie van de eerste foto op dat moment een scherpe foto van de gaten en scharnieren zou maken.
Zitten ze er dan naast?
Als ze daar in lijn zitten gaat t sowieso niet werken.
 
Gisteravond de scharnieren ingelijmd . . .

20180618_224506_resized.jpg


Vanochtend geprobeerd ze er in te friemelen; gelukt! :thumbsup:

En ze kunnen bewegen ook nog . . . :)


jan.
 
Jij heb wel wat met roeren Jan.
Zelfs met arf werken ze je tegen.;)
Maar we hebben volledig vertrouwen in je dat het goed komt.
 
Gaten voor de scharniertjes in rolroer #2 pas gemaakt en daar gaan we.

20180619_225328_resized.jpg


De beste tip in deze komt van Airfield Models:

Caution! Do not move the hinge to ensure there is no glue in it. This is how glue gets worked into the hinge in the first place. The hinge will pop loose when you flex the hinge after the epoxy has cured assuming the hinge pin area is not totally immersed in glue.​

http://www.airfieldmodels.com/infor..._builders/construction/hinge_points/index.htm

Bij rolroer 1 ook toegepast en inderdaad: even kracht zetten je voelt een 'tik' en hij is los.

Succes!


jan.
 
Bij een van de drie was het inderdaad 'tik' en los.

De andere twee . . . iets meer moeite.


Wie heeft er ervaring met deze 'plakkertjes'? Houden die het?

Worden meegeleverd met die Hitec 125 MG.

Scheelt me wat werk als ik die gebruik om die servo's tegen het dekseltjes aan te plakken . . .


jan.
 
Grote stappen, snel thuis.

UHU Endfest!

20180621_224907_resized.jpg


Als ik alles van te voren geweten had, had ik als 'dekseltje' natuurlijk iets sterkers genomen.

Onder normale omstandigheden moet dit genoeg zijn, toch?

(1,5 mm geglast balsa.)

Ik heb het wel helemaal ingeseerd met secondenlijm medium.


jan.
 
Ik neem voor zulke zaakjes dunne plaat berken multiplex. Behoorlijk stijf. Servo kan je inpakken met pvc krimpfolie en dan plakken met 5 minuten epoxy. Dat is de minst sterke epoxy. Kan ook wikkelen in crepe tape van 3M en dan plakken.
Servo hoeft geen auto op te tillen. Zwakste schakel meestal de servogear.

Je jan zo een balsa plaatje wel veel sterker maken door er aan weerszijden 25 gr of 60.... op te lamineren met 5 of 30 minuten epoxy.

Moet je maar eens testen en zien hoe ongelofelijk stijf dat wordt. Je kan er zelfs een vleugel mee maken... maar dan met lamineer epoxy natuurlijk [emoji846]
 
Ik neem voor zulke zaakjes dunne plaat berken multiplex.

Zou ik ook doen!

Maar ik wil het ding nu eindelijk zsm. van de werktafel af hebben, dus doen we het (grote stappen snel thuis) zo.

Volgens mij is het sterk genoeg in de zin van: bij normaal gebruik breken de servo's niet uit de vleugel.

Als het goed is vanavond, na alle voorbereidingen, eindelijk de rolroeren inlijmen.

Rest is zo goed als klaar.

Volgende week klaar.


jan.
 
dat lamineren is wel slim.
niet veel werk toch een veilig gevoel

en anders 2 luikjes opnieuw

mijn ervaring is dat als ik voor dergelijke keuzes sta, ik mer eerst veel te lang druk over maak, daarna te veel tijd besteed aan een work-around en er tenslotte achterkomen dat opnieuw doen het minste werk, en het meest bevredigend was.
 
Dit is balsa met glasmat . . .

Kan wel wat hebben.

De luikjes zijn maar iets groter dan de servo.

(Maar jullie brengen me nu wel weer aan het twijfelen . . . :mad:)


jan.
 
Ik post wel wat voorbeeldjes vanavond... ieder heeft zo z'n methodes... Op m'n Cloud Dancer 60 zijn die servoplaten uit pvc plaat gemaakt... en de houders uit PVC schuimkernplaat... ook stijf en nagenoeg onverwoestbaar ;)
Ik improviseer maar wat af... maar dat is m'n vakgebied eigen.

Maarrrrr.... lamineer voor de leut maar eens een strook... goed uit laten harden.... dus aan weerszijden weefsel... opvallend sterker...

Ziezo, weer thuis... Riante HD met opslag. Thans bezig met restauratieproject eHawk (Thundertiger).
Rigoureus geplet in 2012... en besloten ooit weer leven in te blazen. Dat is dit jaar dan zo ver...

Servoinbouw vleugels. Epoxyplaatjes. Bron eBay en al weer lang gelee slagvoorraad aangelegd.
Servo is een 9 mm dikke Dymond D60


IMG_5228.jpg


IMG_5220.jpg



In de romp zit de servo op een alu houdertje uit een profieltje gezaagd. En later op het onderliggende plaatje triplex gelijmd. Servo ondersteboven ingestoken en is nog uit te bouwen... dat was de bedoeling...


IMG_5119.jpg



Zo zit ie dan...

IMG_5168.jpg



Zo had ik het in 2009 ineen geknikkerd. De servo ingevet. De plastic houders met 30 minuten epoxy en bende glasparels erdoor zodat het niet zo snel uitzakte. Bij de crash had 1 servo tanden gepoetst... maar dat was midair. verder gewoon rotsvast...
De gele servohoudertjes heb ik hergebruikt bij de herbouw van de eHawk 1500. De klodder afgevijld/geschuurd tot een blokje, gaatje er door en opgetapt met M2... kon het vast met een schroefje.

DSCN7390-Bew-LR.jpg



Servo in m'n RC1 Kaos. Zekere zin zelfde principe als eHawk... Gewoon opliggend.
Je zou zeggen minder flow... maar in de lucht merk je het niet...


IMG_2120-LR.jpg



Tevoren passen en meten en uittekenen. Bestekje opgezet. Om uiteindelijk goed te kunnen mikken op juiste stand...


IMG_2730-LR.jpg


IMG_2092.jpg



Dezelfde inbouwwijze zit het ook in m'n Rascal 40... De houten klosjes exra vastgezet met
Multipex servo parkers. Het 'betere' servo parkertje... 2010 constructie...


IMG_2043.JPG



Hier gewoon lompe PVC industrie plaat (Coltec, Groningen) met sterke +4 kg MPX ProfiDigi servo's (de enige echte gecertificeerd NiMH accu killers) op de vleugel van De Cloud Dancer 60. Klosjes ook hier geborgd met MPX parkertje door het klosje...


DSC_2392.JPG


Om even de ideeën te boosten. Natuurlijk voor wat het waard is... :)

Endfest gebruik ik voor ultra sterke verbindingen... en in de oven uitgehard nog weer sterker.
Het basla schuur je wel zo in een kandomdrai weer weg om de servo schoon te krijgen...

Groetjes Bas
 
Laatst bewerkt:
Jaja . . . lijkt me hier en daar een tandje overgedimensioneerd, maar sterk genoeg is het zeker.

Ondertussen kan ik met grote blijdschap melden dat ze er in zitten!

En ze willen nog draaien ook.

20180629_085427_resized.jpg


Ik laat het even zoals het is.

Als ik de servo's nou makkelijk los kon halen om nieuwe luikjes aan te lijmen . . .

Maar dat gaat niet, ik kan ze maar een klein stukje uit de vleugel 'trekken' . . .

Zal vanavond nog eens kijken.


jan.
 
Back
Top