P-51 'Strega'

De afgelopen weken waren er twee kampen.

Kamp 1 zei: starten uit de hand, niet doen, dat wordt een crash, wil niet, eindigt met brokken, etc.etc.

Kamp 2 zei: geen enkel probleem, doen wij ook, twee vingers in de neus, non-event, etc.etc.

Bij de eerste start was hij dus niet uitgetrimd (bleek heeeeeeel veel down te moeten hebben), er stond weinig wind: kamp 1 heeft bijna gelijk gekregen!

Werper: Bert van der Vegt, dank, piloot: Peter de Wit (klopt dat???) heel veel dank, hij heeft 'm gered.

Zie het filmpje.

Als mensen hem nog zien of zijn 06 of emailadres hebben: ik zou hem (piloot) graag nog even bedanken en spreken; toen ik weg wilde: velden noch wegen.

En dan nu de beelden.

In de consternatie uitlaatjes (motor) er verkeerd om in gedaan . . .

Nog even kijken . . .

20190831_120656_1567266172191_resized.jpg



20190831_120658_1567266173232_resized.jpg



Daar gaat 'ie . . .


Schitterende beelden! ( . . . )

De tweede vlucht was al een stuk beter, maar uiteindelijk kon er niet meer down getrimd worden: grens bereikt.

Piloot: 'Hij vliegt beter dan je nu ziet' (door limiet zender).

Kijk, dat zijn hoopgevende berichten. :)

Tweede landing was ook prima, de air scoop (het 'hondenjok) is zelfs nog heel.

Morgen eens kijken hoeveel er nog in de accu's zit.

Motor demonteren en nieuwe kogellager er in.
Kortom: een vruchtbare, productieve dag: we zijn een heel stuk verder! :banana:


jan.
 
Sorry dat ik er niet was, ik was vanochtend nog druk bezig en toen ik in de auto stapte had ik geen zin meer om 2,5 uur te rijden.
Maar gefeliciteerd, ik zei toch dat ie vloog.
Een defect voorlager lijkt me sterk, en als het stuk is kan dat nooit zo'n erge trilling veroorzaken.
Maar vervangen is een makkie dus gewoon het lager eruit halen voor 2 euro een nieuwe erin.

De worp was niet goed, je moet nooit met 2 handen gooien want dan gooi je hem scheef, dat zie je ook, dat hij meteen naar links gaat.
Maar prima gered door de piloot en ook een teken dat het profiel goed is want normale snelle kistjes zouden overtrekken en uit de lucht vallen.
Waarschijnlijk ook omdat de motor goed trekt, dat helpt ook.

GJ
 
.
Nogmaals gefeliciteerd Jan! :thumbsup:
Ik heb dit verslag van jouw Strega aan de index toegevoegd.
Als je een fraaiere foto hebt zal ik de huidige foto vervangen.

Nu lekker nagenieten, fijne avond! :bier:

Happy landings,
Groeten, Ramses
.
 
Stoer Jan, ja ik was weer naar huis gegaan. Rokende voeten en gaar.
Maarrrr... wat een bouwkunst en detail. Echt schitterend.

Vertrouwen komt in het model. Anders.... het is een compact model. Dus had ook wel het gevoel dat een listig ding zou zijn. Groot vliegt beter stelt men altijd.

Ook zo een model valt in te leren. Anders ook weer zo mooi op een statiefje. Slechts om naar te kijken... en betengelen [emoji39]

Verder een gave dag. En erg gezellig.
Zag ook Han nog lopen... vast een Mossie mee... maar ik moest afsluiten.

Morgen nog effe een kijkje nemen.
 
Gefeliciteerd Jan,

Bert rent ook niet meer het snelst maar toch 'vloog' de Strega op zich makkelijk weg.
En met Peter van de Riet aan de zender moet er wel heel veel fout gaan wi;l die hem niet meer kunnen redden.

TOP MAN!!!!
 
Proficiat Met dit resultaat Jan :thumbsup:
Na de eerste start was het even spannend maar de piloot heeft hem keurig gered :wave
Het is een mooie kist geworden en de kleuren zijn goed zichtbaar in de lucht.
Nu nog even die 'rochel' uit de motor halen en de spinner erop :beer:
Was leuk je gisteren even te spreken

Groeten Ralf
 
De worp was niet goed, je moet nooit met 2 handen gooien want dan gooi je hem scheef, dat zie je ook, dat hij meteen naar links gaat.
Maar prima gered door de piloot en ook een teken dat het profiel goed is want normale snelle kistjes zouden overtrekken en uit de lucht vallen.
Waarschijnlijk ook omdat de motor goed trekt, dat helpt ook.

Direct veel interessante opmerkingen. :)

Nog even ten overvloede: je kunt dit model niet met één (1) hand gooien, vanwege de vorm van het ding.

Domweg geen greep/grip onder het zwaartepunt.

De worp was niet overdreven hard, maar redelijk gecontroleerd, wat mij betreft.

Maar, amper wind (ik schat het 1 Bf op dat moment . . . ): direct een heel kritieke situatie.

NACA2412: jazeker, fijn profiel.

Over de trekkracht van de motor verschilden de meningen.

Misschien dat het toch niet verkeerd is om te testen of de regelaar het met een 10 x 8 ook houdt.

Of het lager stuk is: geen idee.

Maar: als het niet stuk is: wat veroorzaakt dan toch die merkwaardige klank waar ik het al eerder over gehad heb ('gijoek') . . . :confused:


Aha. Bedankt!

Leuk om Bas, Ralf, Han, en wie vergeet ik nog weer te zien.

Achteraf jammer dat ik niet meer gefilmd heb. :(

Eerste vlucht had ik vooraf zelfs even last van een zgn. 'houten bek', bij de tweede was dat al minder.

Helaas was dat maar een heel korte vlucht, er was iets (niet met het model), waardoor er snel weer geland moest worden.

Wie weet, ooit nog een keer.

Vwb. de discussie wel of niet gooien: met iets meer trekkracht, wat meer wind, en helemaal goed uitgetrimd: dan is het waarschijnlijk redelijk goed te doen (met de juiste man aan de sticks).

Maar een beetje kritisch blijft het denk ik wel.

Zoals Ray zegt:

een kistje wat moeilijk kan vliegen.

Als 'ie eenmaal op snelheid is: als op rails, maar voor het zover is . . .


jan.
 
Jan, Bert houdt heb goed vast met zijn rechterhand, die linkerhand had daar niet moeten zitten.
Omdat de linkerhand de vleugel iets later loslaat dan de rechter draait het model weg, dus gooit hij hem krabbend weg.
Als je dan een normale piloot bent stuur je snel tegen en in de meeste gevallen overtrekt het model dan.
Dan heb je weer een bouwpakket.
Maar Peter stuurde beheerst en ving hem goed op.
Je hoeft niet hard te gooien en al helemaal niet te rennen.
Ik hoorde trouwens in het filmpje bij het opstarten wel een raar geluid.
En ik vond hem erg weinig toeren draaien, gaat je regelaar wel volgas, dat moet je even controleren, even je zender naar 125% of zo zetten en dan kijken of dat scheelt.
Maar hij is wel mooi hoor!
Je zou hem eigenlijk nog een maatje groter moeten bouwen, 160cm span of zo.

GJ
 
Eerst even wat andere zaakjes op orde hebben zoals mijn huis verkopen en dan verhuizen naar Duitsland.
Daar heb ik dan een enorme garage en schuur waar ik hem eventueel 1:1 kan bouwen.
Maar ik zag dat je om te vliegen de Master Airscrew gebruikt.
Dat verklaart denk ik ook waarom je minder trekkracht had en het toerental zo laag klinkt.
Voor het vliegen zou ik toch een APC electro nemen.
Die kan je eventueel zwart kleuren door hem in kokend water met kledingverf te leggen, dat water trekt erin en kleurt je prop.
Ik heb zelfs roze props gehad op die manier.

GJ
 
Ja, een APC 10x7 E.
Hobby-in heeft ze op voorraad en is niet te duur.
Ze zijn efficient en stiller, die Master Airscrew maken een hoop geluid en zijn niet zo best.
Waarom een E-prop anders is?
Je kan trouwens ook een brandstof prop gebruiken maar een E-prop is lichter, hij hoeft geen trillingen aan te kunnen (OK, in jouw geval wel :) ) en het profiel is anders, dunner, minder weerstand en dus efficienter.
De gegevens die ik vermelde, dus de stuwkracht en snelheid, waren allemaal met de APC 10x7 Electric berekend.


GJ
 
Back
Top