P-51 'Strega'

Even over parameter en aerodynamica etc...

Er zit een verschil tussen "prestaties" en "eigenschappen" van een vleugel/vliegtuig.

Een profiel dat volgens berekeningen de beste prestaties geeft wil nog niet altijd betekenen dat het ook het beste profiel is.
Soms zijn prestaties het belangrijkst, maar meestal wil je ook goede eigenschappen.

Bij zwevers (F3J bijv) ga je volledig voor de prestaties.
Bij kunstvlucht (ook lijnbestuurd zoals Bruno) wil je voorspelbare eigenschappen. Geen overtrek op moment dat het jou niet uitkomt. Linear stuurgedrag, dat soort dingen. De motor trekt wel, dus beetje minder presteren (meer weerstand) geen probleem dan.

Voor schaalmodellen zijn eigenschappen erg belangrijk. Vleugelvorm en staartvlakken zijn ontworpemn voor de grote kist. Bij het model is de tip vaak te smal en de staart te klein. Eigenschappen verbeteren waar mogelijk om het uberhaupt vliegbaar te maken soms.

Leuk voorbeeld uit club20 verleden. Er was een club20 pylonracer ontworpen die geoptimaliseerd was om de meeste punten te halen. Net even sneller dan de rest. Dit ging echter ten koste van de overtrek eigenschappen bij flinke invalshoek. Als je een beetje wild de koers corrigeerde viel het heel naar weg en vervolgens was je door zigzag correctie het voordeel weer kwijt.
Resultaat: Alleen heel goede piloten konden het voordeel gebruiken. De iets mindere hadden snellere tijden met een ouder model. Minder prestatie, maar door beter eigenschappen beter te controleren.
Stilleto is nog steeds leverbaar. Niet bekend of deze versie nog steeds hetzelfde is.
http://www.jetenspeedmodels.nl/Pylon Racers/stileto20/paginastiletto20.htm
 
Je praat nu over een profiel op de Stiletto van meer dan 10 jaar oud !!
De nieuwe Stiletto heeft een heel goed en betrouwbaar profiel.
Waar iedere boere..l mee kan vliegen.
Helaas wordt de Stiletto momenteel niet meer gemaakt.
""HET ARF"gaat dit model produceren.
Groeten.
STREGA.
 
Snelle betrouwbare profielen:

MH 30 of S7003 !!

Beiden vliegen erg goed.
S7003 is de snelste.
 
@Stevo en derden,


Gisteren bij onvolprezen Veenstra in Groningen de diverse plaatjes naar het gewenste formaat laten opblazen :D

Dat ziet er mooi uit! 8)

Gegevens:
- lengte: 97 cm
- spanwijdte: 97 cm
- koorde direct naast de fairing: plm. 26 cm
- koorde aan de tip: plm 14,5 cm
- vleugeloppervlak: ongeveer precies :wink: 16 dm2 (zonder tips en fairings)
- stabilo oppervlak: 3,1 dm2
- profiel kielvlakken: SD8020
- afstand achterlijst vleugel - voorlijst stabilo: plm. 27 cm
- geschat gewicht: een kilo?
- motor: AXI 2820/10
- accu: lipo's, 3S , ?P
- gewenste snelheid: max. 100 km/h., schat ik zo :roll: . Harder hoeft van mij niet
- gewenst vlieggedrag: goedmoedig en voorspelbaar (ik ben niet zo'n fantastische piloot . . . :? )

Ik heb dit http://www.aerodesign.de/profile/profile_n.htm uitgespit en krijg het idee dat de man weet
waar hij het over heeft :yes:

Vandaar mijn voorkeur (voorlopig) voor NACA 2412 of iets in die richting.

Bescheiden instelhoek 1 graad? (EWD 1 graad?), met washout. 8)

Maar, zoals gemeld, ik laat me graag adviseren :D

En deze vakantie neem ik de aerodynamicaboeken mee om eens serieus te bestuderen . . . 8)

jan
 
@Tom,


Wat die Appie betreft (wie is dat? :? kennen we die hier op het forum ook?): die maakt er een potje van. :nooo:

Heeft 'ie een mooie Mustang, spuit 'ie 'm in de Strega kleuren! :twisted:

Wel schitterend spuitwerk, overigens, wou dat ik dat kon . . . :yes:

En erg sneu dat 'ie zo kort geleefd heeft . . .

jan
 
Jan, Appie (Albert, als ik me niet vergis :?) is zelfs lid van de RLC :lol: ;)
Zonde van het toestel. :(
 
Hoi Jan,

Appie is inderdaad Albert zoals Jonathan zegt.
Waar hij lid is weet ik niet.

Inderdaad zonde van het toestel, hij had het zeer mooi gebouwd.
Maar ik denk wel dat het te herstellen is...zo te zien is er aan de vleugel niet veel aan.

Tot hoors
Tom
 
Hey guy's,

Yep, Appie is inderdaad Albert en is inderdaad lid van de RLC.

Wat betreft die Mustang, het was Woensdag avond (30-06-2004) inderdaad een "K" avond, mijn Mustang terminaal (na twee rechter bochten 8O ), Marcel prikt nog even z'n SIG Wonder in de aarde en het Nederlands Elftal mocht ook weer naar huis. Je hebt zo van die dagen :(

Wat de Mustang betreft, eigen schuld, te zwaar gebouwd!! ik was denk ik iets te enthousiast met de Epoxy en Glasmat (het volgende exemplaar gaat gewoon in de folie)

Ik ben inmiddels begonnen met het bouwen van een nieuwe exemplaar (we geven nooit op), nu zo'n twee Kilo lichter (hoop ik) maar of ik hem weer in de Strega kleuren spuit, weet ik niet, die beslissing heb ik nog niet genomen. Wat ik wel al beslist heb is dat ik hem ten eerste plaats ga bouwen om lekker mee te vliegen, ik zal dan ook een aantal 'short cuts' gaan nemen met wat betreft het wel of niet super schaal zijn van het ding.

Als ik Super schaal wil, dan wordt het de Spitfire van Tom :)

Oke misschien is het een goed idee om jullie via deze thread op de hoogte te houden??

Grt,

Appie
 
@Albert!


misschien is het een goed idee om jullie via deze thread op de hoogte te houden??

Dat vinden wij een goed idee, maar waarom niet een eigen, apart draadje gemaakt? :?

Dan houd ik deze in reserve voor als ik start met de Strega. 8)

jan
 
@Jacques! :twisted:


Zeg, zoek je ruzie!? ( :wink: )

Wat een misselijk ding, zeg!

Ongelooflijk . . . :nooo:

jan
 
:lol: :showass: ugly.

Maar wel ARF, lekker snel klaar :lol:

Maar hoe staat het nu met je strega project :?:
 
Tja, hoe is het nu met het project? :?

Goede vraag. :yes:

Antwoord: bijna klaar om los te gaan, maar ik probeer nog steeds een aantal inzichten uit de boeken van Lennon en Simons naar de Strega te vertalen (zie diverse draadjes op
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewforum.php?f=36&sid=7d2a38e380673b182a323dcaef45267b).

U zult zich misschien afvragen: wat maakt die man er een toestand van! Pak gewoon wat en huppetee! :yes:

Nou, nog even niet (zie ook http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=11327)

1.
Vergeet niet dat ik de 3-view van pag. 1 van dit draadje gebruik als basis voor mijn 'bouwtekening'.
Vraag: kan het originele oppervlak van het stabilo wel, of is dat echt te klein? :roll:
Moet ik nog berekenen.

2.
Rittinger gebrukt 0 graad als instelhoek voor zowel vleugel als stabilo (en drie graad motordomp).
Ik ben benieuwd of dat volgens de polairen (van welk profiel??), vleugeloppervlak, gewenste kruissnelheid en geschat streefgewicht wel kan. :roll:

3.
Als we daar allemaal een beetje zicht op hebben, kunnen we eea. definitief gaan invullen (oa. profili aan het werk zetten).
Daarbij: ik wil de dikten van de profielen op de drie verschillende punten van de vleugel (root - ' knik' - tip) zo kiezen, dat er geen knik in de bovenindekking komt (zie vooraanzichten van pag. 1).
Wel zo makkelijk bij het indekken! :D
Dat betekent dus dat het profiel bij de knik relatief dik moet zijn. 8)

4.
En dan nog een beetje rekening houden met de stall-eigenschappen.

Simons schrijft op blz. 78: ". . . if the aerodynamic twist ore wash-in caused by the increased tip camber is counteracted by an equal geometric twist or washout in the opposite directon, the result is excellent". 8O

(Rittinger gebruikt deze techniek ook, echter met eigen ontwerp profielen.
En ik wil liever iets gebruiken dat profili ook kent.)

De exegese en de consequenties van bovenstaande zinnen heeft (voor mij tenminste) nogal wat voeten in de aarde.
Er is wel enige utileg van Simons, maar dan nog . . . :?

Nou ja, kortom, zie andere recente draadjes over stabilo's, profielen, etc.etc.

Boeiende materie, hoor! :yes:

Maar met de spantjes kan ik binnenkort denk ik wel vast beginnen. :yes:

jan
 
Collegae!


Voor al die mensen ( :wink: ) die zich afvragen: wordt dat nog wat, met die brilman en z'n Strega: de stand van zaken is als volgt.

Keuze voor profiel, verloop, washout, instelhoeken, etc. is gemaakt.
Als het mogelijk is om een excel-file benaderbaar te maken op het forum, mag iedereen van mij meekijken. :yes:

Tekenen van de vleugel en de ribben in Profili: moet nog gebeuren.
Het plan is om de ribbetjes te laten fresen door onze belgische vriend. :D

Tekenen van de rompspanten: is bijna klaar. Maar dat gaat ook al niet echt snel . . . :nooo:

Ik mag wel zeggen dat de feiten dat
- het vakantie is :celebrate: ,
- de OS bezig zijn :D ,
- het af en toe erg warm is :zon: ,
- ik nu thuis internet en ADSL heb :D ,
- 'de mannetjes' (ie. Toon (5) en Waut (3)) ook nog vakantie hebben :?
het tempo waarin de zaken vorderen, geen goed doen. :nooo:

Maar dispereert niet: wat in het vat zit verzuurt niet. :roll:

Ik wil nog een digitale camera aanschaffen 8) , en dan kan het bouwverslag wat mij betreft los gaan! :P

Nog even geduld dus (maandag as. is mijn vakantie afgelopen :D ).

jan
 
Jan,

Heb je al een datum voor de "maiden" geprikt, je hebt nu je brevet dus kun je hem mooi zelf invliegen 8)



succes,

appie
 
Collegae!


Het uitmeten, -rekenen en -tekenen (op millimeterpapier) van de spantjes (8 stuks) is eindelijk klaar. :D

Nu moeten we ze nog overtekenen op het hout . . . :?

jan
 
Back
Top