Tja, hoe
is het nu met het project? :?
Goede vraag.
Antwoord: bijna klaar om los te gaan, maar ik probeer nog steeds een aantal inzichten uit de boeken van Lennon en Simons naar de Strega te vertalen (zie diverse draadjes op
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewforum.php?f=36&sid=7d2a38e380673b182a323dcaef45267b).
U zult zich misschien afvragen: wat maakt die man er een toestand van! Pak gewoon wat en huppetee!
Nou, nog even niet (zie ook
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=11327)
1.
Vergeet niet dat ik de 3-view van pag. 1 van dit draadje gebruik als basis voor mijn 'bouwtekening'.
Vraag: kan het originele oppervlak van het stabilo wel, of is dat echt te klein? :roll:
Moet ik nog berekenen.
2.
Rittinger gebrukt 0 graad als instelhoek voor zowel vleugel als stabilo (en drie graad motordomp).
Ik ben benieuwd of dat volgens de polairen (van welk profiel??), vleugeloppervlak, gewenste kruissnelheid en geschat streefgewicht wel kan. :roll:
3.
Als we daar allemaal een beetje zicht op hebben, kunnen we eea. definitief gaan invullen (oa. profili aan het werk zetten).
Daarbij: ik wil de dikten van de profielen op de drie verschillende punten van de vleugel (root - ' knik' - tip) zo kiezen, dat er geen knik in de bovenindekking komt (zie vooraanzichten van pag. 1).
Wel zo makkelijk bij het indekken!
Dat betekent dus dat het profiel bij de knik relatief dik moet zijn. 8)
4.
En dan nog een beetje rekening houden met de stall-eigenschappen.
Simons schrijft op blz. 78: ". . .
if the aerodynamic twist ore wash-in caused by the increased tip camber is counteracted by an equal geometric twist or washout in the opposite directon, the result is excellent". 8O
(Rittinger gebruikt deze techniek ook, echter met eigen ontwerp profielen.
En ik wil liever iets gebruiken dat profili ook kent.)
De exegese en de consequenties van bovenstaande zinnen heeft (voor mij tenminste) nogal wat voeten in de aarde.
Er is wel enige utileg van Simons, maar dan nog . . . :?
Nou ja, kortom, zie andere recente draadjes over stabilo's, profielen, etc.etc.
Boeiende materie, hoor!
Maar met de spantjes kan ik binnenkort denk ik wel vast beginnen.
jan