P-51 'Strega'

Tijd voor de volgende stap: plamuren (de grotere kuilen), dus eerst ff plamuur op de kop tikken.


jan.

Balsaspachtel-extra leicht van Rapid Hobby Import

Water gedragen, dus in princiepe geen probleem met oplosmiddelen.

Is in Nederland te koop, weet alleen even niet waar.

Groet Huib
 
kan je balsa plamuur op geglasde en gespuitplamuurde oppervlakken doen? Is dat hard/dicht genoeg? Zou super zijn, dan moet ik niet meer gaan shoppen voor m'n AT6...
 
Ga maar gewoon voor haarscheurvuller!!!!
Dat weten jullie toch wel.
Alleen stuift het een beetje bij het schuren.
Maar ach Jan doet toch wel een mondkapje op.:p

Maar balsaplamuur op pu 100 zal niet zo gaan.
Dat had je voor het glassen moeten doen.

Zo dit was mijn aandeel.

Han.
 
Inderdaad, balsaplamuur is veel te zacht voor zo'n harde laag als glas met PS100.
Ik gebruik motip 1 comp. plamuur, prima te schuren!
 
Bedoel je de 'afwerkplamuur' in tubes?

WEBL1097.jpg
 
Ik gebruik motip 1 comp. plamuur, prima te schuren!

Precies, die gebruik ik nu dus ook, en Maarten leverde het plaatje erbij. :)

Lijkt tot nu toe erg prettig.

Maar het wordt wel heeeeel erg snel hard! :o

Twee keer met een oud bankpasje uitstrijken, en het begint al te korrelen! :mad:

Anyway.

Dit waren wat plaatjes die ik zo-even geschoten heb.

7547c5ef67943a7.jpg


7547c5ef6640b5e.jpg


7547c5ef66e6027.jpg


Grote vraag: is het nu zinvol om alles er onder te strijken, en dan terug te schuren naar nul, of maak ik er dan een plamuurboot van?

(Ben er eigenlijk al een beetje mee begonnen . . . :oops: )

jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mhhh, da`s wel heel veel plamuurwerk geworden :roll:

Als nu alles "vlak" is zou je het geheel in de spuitplamuur kunnen zetten en dit weer helemaal wegschuren zover zodat echt alle keine oneffenheden eruit zijn.
 
Mhhh, da`s wel heel veel plamuurwerk geworden

Het is de schijn die hier bedriegt! ;)

Als je een gaatje hebt van 2 * 1 * 0,5 mm (l*b*d), en je doet er een klein beetje van die plamuur in en gaat een paar keer met de kaart heen en weer, tja . . . :eek:

Ik ben zeer benieuwd naar het resultaat na afschuren van eea. :p


jan.
 
Maar het wordt wel heeeeel erg snel hard! :o

Vind ik ook wel, ik ga nog eens proberen om het een beetje te verdunnen met thinner oid.

Verder smeer ik met een bankpasje het hele toestel van voor tot achter in, en daarna schuur ik bijna alles er weer af (met de hand of met een deltaschuurmachientje).
Als je snel werkt, kan je het erug dun aanbrengen (veel dunner dan kwastplamuur), het mooiste is om met één haal de plamuur aan te brengen en er verder niks meer aan te doen.
 
Tip voor de volgende keer: Robbe Rostuff 2 komponent plamuur.

Spul heeft ook relatief korte verwerkingstijd, maar 'smeert' heel fijn.

Ik bracht het gewoon met een plamuurmes aan. 1 keer dik aanbrengen, dan zoveel mogelijk weer eraf halen met lange halen. Laten drogen, 3 of 4 vegen met een schuurpapier met iets van korrel 220, en kloar.

Het zal ook door de kleur van dit spul komen, maar op de foto's lijkt het alsof je wel erg veel aanbrengt..
 
als ie nog maar vliegt straks die baksteen ;)

even serieus, een model dat kaasstrak is is mooi, maar dat was geeneen warbird of racer in het echt.
je staart je nu suf op detais die je tijdens vlucht en op 1 meter afstand zelfs al niet meer ziet.
maar als je over de top gaat met fixen, plamuren en weer primeren, word hij stiekum heeeel snel zwaarder vrees ik.
en voor iemand die plankjes uitholt, bewerkt , weegt en weer weegt zou ik dat niet aanraden......


tip 2, gebruik geen 200 dingen door elkaar, of de enigste manier dat je het straks geapoten krijt zonder dat alles opbruist, kraakt en eraf valt is een dikke zware laag epoxy primer.
 
Ik ben het helemaal met Gerard_nl eens! Zelf doorloop ik altijd de stadia van:
- Lijkt heel strak met alleen balsa
- ziet er aardig uit na het glassen
- Na de kwast plamuur.... oei
- Na de het schuren ervan... oei, oei
- Na het spuiten en wat strijklicht...oei, oei, oei
- Na de stikkers en wat detail lijnen... ok
- Na een jaar van een meter afstand.... 'dat heb ik toch heel aardig gedaan' :-)
Maar helaas altijd: Op de foto's van andere ziet het er veel beter uit....

Groeten,
Bart
 
even serieus, een model dat kaasstrak is is mooi, maar dat was geeneen warbird of racer in het echt.

Klopt, en dat hou ik ook absolut voor ogen.

Maar zoals het was, dat was geen optie. :nooo:

En wat Bart zegt . . . :confused:

Zou best wel eens zo kunnen zijn! :D

Anyway. 8)

Om een echec zoals met de micro balloons te voorkomen (eerst alles doen, en dan constateren dat alles niet deugt . . . :o), heb ik een stuk vleugel geplamuurd en geschuurd.

Na het plamuren:

7547c734e678756.jpg



Na het schuren:

7547c734e72920f.jpg



Tja . . . :-?

Ben eigenlijk niet ontevreden! :)

Je kunt al een beetje zien waar de riben zitten . . . :o

Ik denk dat spuitplamuur al niet eens meer nodig is? :confused:


jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
En na nog wat langer schuren (wanneer moet je eigenlijk ophouden? :confused: )

7547c7feafbc6a5.jpg



En het voelt me toch mooi glad! :p


jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top