P-51 'Strega'

Voor de P-47 van BT die ik aan Bert van Eijk verkocht heb ( :hammer: ) heb ik destijds nog weer iets anders ontwikkeld, omdat ik mijn soldeerkwaliteiten (behalve als het om servosnoertjes etc. gaat) niet erg vertrouw. :nooo:

Aluminium buisje,
onderin in het midden een sleufje,
bovenin een gaatje,
in het sleufje een soort roerhorn met een gat dat in het midden van het buisje komt,
door dat gat een veren-stalen asje met ringetjes die hem in het midden van het buisje houden,
en een kleine uitstulping bovenop de roerhorn die in het gaatje bovenin het buisje komt.

Helder? :lol:

Zal een plaatje van het prototype plaatsen. :wink:

En ik ben benieuwd of Bert die methode ook gaat gebruiken . . .

@Jacques!

Kun jij goed solderen? :?

jan

Mwah One does not blow his own trumpet.
rolleye11.gif

Maar het systeem met de aluminium pijp is wel erg sexy.
Je kunt de pijp ook iets dikker maken zodat hij de voorkant van het roer vormt.

Alu?? Koolstof kan ook :) Dat lijmt ook erg lekker met epoxy ;) Dan kan je een triplex hevel er gewoon doorheen steken en goed verlijmen. Heb je de krachten ook niet op de lijm maar direct van hevenl naar buis.

Voor de rolroeren van mij Bae Hawk heb ik gebruik gemaakt van een kogellink gesoldeerd op een kroonsteentje.

afb4019.jpg

Je zou natuurlijk ook een ander soort hevel aan het kroonsteentje kunnen solderen (als je de roeren niet apart aanstuurt), Voordeel is dat je de boel nog kan verschuiven/verstellen, waardoor het precies solderen niet zo nauw meer komt.

Collegae!

Eerst even het plaatje van m'n aansturing van een hoogteroer . . .

afb11055.jpg

Dit was dus het prototype, hèh!! :?

De bedoeling is dat die cylindertjes de roerhevel 'opsluiten'.

Aan de uiteinden zouden er nog gaatjes geboord moeten worden, waar weer dwarspennetjes in komen.

(Ziet er op een foto nog helemaal niet zo gek uit! :D )

Nu naar het stabilo.

Eerst maar eens even tekenen.

Printjes uit Profili.

afb11056.jpg

De centrum-rib en de rib aan de tip: als je die maten maar hebt . . .

Legenda:
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.

Die cijfertjes: laat maar even . . .

Eerst de helft getekend . . . daar heb je niet zo veel aan . . . :nooo:

afb11057.jpg

Dus nieuw millimeterpapier, en opnieuw tekenen.

afb11058.jpg

De indekking gemaakt.

De bedoeling was 1 mm balsa, maar dat heb ik helemaal niet! 8O

Dan maar 1,5 mm . . . :wink:

Eerst beide zijkanten netjes glad schuren.

afb11060.jpg

Vervolgens de juiste driehoek afsnijden en aan de andere kant er weer aan plakken.

afb11061.jpg

afb11062.jpg

De ondersteuningen geplaatst.

afb11059.jpg

Okay. Althans . . .

Iets te vroeg . . . :evil:

Omdat het stabilo iets taps toeloopt (zowel boven- als vooraanzicht), moet de zijkant van de indekking eerst de juiste vorm krijgen.

Dat lukt alleen door hem op de ondersteuningen te leggen, en met een forse schuurklos de juiste ronding te geven.

Veel is het niet, maar toch . . .

afb11063.jpg

Morgen ( :roll: ) de liggers aanbrengen?

jan

Euh.. jan?
Mij lijkt het gebruik van 1,5 mm of 1 mm (scheelt 33% !!) zeker achter nogal gewichtig...?!

@Niek.

Het scheelt 50% :evil:

Dat is dus ruim 4 gram. :?

Moet kunnen (korte hefboom, accu om mee te schuiven, etc.etc.) 8)

jan

Hoi Jan,
Een andere mogelijke oplossing voor de aansturing van je hoogteroeren is de volgende:

Als je de pijpjes van de roeren wat langer houd, en daar de uiteinden van plat-knijpt/slaat. De platte stukjes vervolgens met een hoek van 90 graden ombuigen.
Tijdens het monteren zorgen dat beide platte stukken tegen elkaar aankomen (met de platte zijde dus). Je houdt dan een iets dikker plat heveltje over. Hieraan kun je dan de roerhoorn bevestigen. Voordeel is dat je geen lasnaad hebt tussen buisjes en hevel (je hoeft dus ook niet te solderen :wink: ).

Mocht je mijn verhaal niet begrijpen wil ik best nog even een tekening maken, maar dat wordt dan morgen.

Theoretisch is dit volgens mij mogelijk, maar jullie moeten/mogen aangeven of dit ook te gebruiken is, daar heb ik te weinig ervaring voor.

@Jaap.

Creatieve suggestie! :D

Eén ding snap ik niet:

Hieraan kun je dan de roerhoorn bevestigen.

Ik zou zeggen: die twee omgebogen delen vormen samen de roerhevel, waar je dan bv. de kwiklink aan bevestigt.

Toch? :roll:

jan

Stevo zei:
En ik dacht dat ik Jaap op goeie weg had geholpen via PB'tjes. :roll:

Stevo

Hmmm, volgens mij heb jij nog een vraag van mij liggen, Stevo. :wink:

Begin ik net wat zelfinitiatief te ontwikkelen, boort Stevo dat weer meteen de grond in 8O

Collegae!

Na lang denken, passen en meten: tatatata! :D

Eerst op de valreep het stabilo opnieuw getekend: klopte toch niet, zoals het was . . . :?

afb11180.jpg

(Zoek de verschillen :wink: )

Achterkantjes afschuren.

Het aluminium is 0,2 mm dik, dus dat moet 2 mm achter het lijntje liggen.

Omdat het hout 1,5 ipv. 1 mm is, schuren we terug tot 0,5 mm (da's op zich wel gunstig).

Het hout moet dus 5 mm van de rand liggen. 8)

afb11182.jpg

Het is niet mooi in beeld, maar reken maar dat het strak is!

afb11189.jpg

Eén van de beroerdste dingen die straks kan gebeuren is dat ik, als de zaak ongeveer klaar is, op de verkeerde plaats de boel opensnijdt.

Deze gaatjes geven aan waar gesneden moet worden.

afb11183.jpg

Alles ingetekend.

afb11184.jpg

6 scharniertjes: die dingen wegen toch bijna niets.

afb11185.jpg

De twee liggertjes worden dmv. kleine stukjes 4 mm balsa op afstand gehouden, en dunne stukjes aluminium buis houden de ligger op de juiste plek tov. elkaar (scharniertjes worden later geplaatst).

afb11186.jpg

Bijna vergeten een stukje folie over het centrum van de balkjes te leggen!

afb11187.jpg

Het moest maar eens wezen! :?

Die secondelijm thin is (althans voor mij) een openbaring. :D

Het biedt de mogelijkheid de dingen precies te positioneren, uit te lijnen; dan vasthouden, een paar druppeltjes en het zit! 8O

Huppetee, daar gaat 'ie.

afb11188.jpg

De liggertjes en rib. nr. 1 geplaatst.

'One does not blow his own horn', klopt. :wink:

Maar ik ben tevreden! :D

Tralala! :yes:

jan

jan,

ik zal het wel niet snappen maar die enorme balsa balken waar je op aan het bouwen bent, die zitten er toch niet in dalijk of wel ?

of bouw je daar alleen op ?

Tja Gerard, dat is wat ik vroeger ook geleerd heb bij de KSI te Sittard, eerst maak je een bouwplank met allemaal mallen om in te bouwen en pas daarna ga je het model erin bouwen. Op die manier ben je altijd verzekerd van een rechte bouw (mits de plank en mallen recht zijn) en als je meerdere modellen wil maken kan dit daarna ook redelijk snel en goed.

Nu gebruik ik dat veelal niet meer. :oops:

@Jan! Het ziet er steeds beter uit. Wat zijn dat voor mooie dunne pennetjes/stiftjes?

@Theo, toen je de Tumblewatt bouwde was je al van die methode afgestapt zeker? ;)

@ Joost, yep, vandaar dat "kleine" verschil in de romp zijkanten................................ maar toch was hij recht.

Hey jan, je eigen neefje, moderator nog wel, gaat hier "af onderwerp" !!

Over de knie ermee?

Back