P-51D Mustang van Graupner, BosModelAir

nou geloof ik dat de Vampier toch ook wel wat klinknagels heeft hier en daar , Moet ik toch aan geloven denk ik ? Wel erg mooi die 1 mm op 10 mm afstand
 
Ik ben erg benieuwd hoe dat eruit komt te zien!
Ik ook, nu zijn er niet veel bolkop nagels volgens mij te zien op de P-51D Mustang, maar hier en daar zou ik er wel wat op kunnen maken om gewoon even te kijken hoe het eruit komt te zien.

nou geloof ik dat de Vampier toch ook wel wat klinknagels heeft hier en daar , Moet ik toch aan geloven denk ik ? Wel erg mooi die 1 mm op 10 mm afstand
Yep, jij ontkomt er niet aan om dit ook door te voeren op jouw schitterend schaalmodel, hoeveel meter heb je nodig? Ga ik alvast snijden en pielen ;-)
 
Het schiet hier aardig op (nu heb ik het ge-jinx-t vrees ik :confused: ) maar ben lekker bezig geweest.

Flaps zitten vast (de scharnieren dan ;-) ).
Draadje gesoldeerd voor de ontvanger accu naar de magnetische schakelaar en landingsgestel.
Linker hoogteroer aansturing gesoldeerd.
Houder gemaakt in de rompafvoer voor uitlaat pijpje.

En nog wat meer kleine zaakjes.

Begin nu echt op het punt te komen dat zaken definitief en luchtwaardig gemonteerd moeten gaan worden.
Maar denk dat ik hem eerst eens op de weegschaal zet en kijk hoe ik met het gewicht en zwp uit ga komen.
 
Even op de weegschaal gehad:
P-51D-Mustang-151.jpg


Weegt nu 7,8kg en hij lijkt iets staart lastig (sta ik niet van te kijken) maar dat moet ik nog even goed uitmeten.
 
Laatst bewerkt:
Gewicht valt me een tikkie tegen.
Maar aan de andere kant ook wel weer verwacht en verklaarbaar:
- zwaardere retracts (maar kwalitatief een stuk beter en betrouwbaarder),
- zwaardere poten (maar ook weer veel beter en staat gewoon goed_
- zwaardere wielen (zijn een stukkie groter dan origineel maar ook hier weer staat dat veel beter en lekkerder op gras)
- intrekbaar staartwiel (gewoon omdat het kan)
- piloot
- cockpit

Zit nog een beetje met het zwaartepunt, dat zal betekenen wat lood in de neus erbij.
Straks ook nog een ontstekings LiPo erin (mogelijk is het zwp dan al een stukkie beter)
En nog lak erop.

Zal de 8,5kg wel gaan aantikken vrees ik......
 
Bij een vleugeloppervlak van 60 dm2 (zoals je in post #1 aangeeft): da's 142 gram/dm2. :confused:

Dat is niet helemaal niks.

Plm. 10, 5 jaar geleden hadden we hier op het forum iemand die een Taylor P51 in de Strega kleuren gebouwd had ('Appie'? Zijn vast mensen die het weten), vleugelbelasting van iets meer dan 140 gr/dm2,en die heeft het gered tot halverwege de eerste bocht.

Een gewaarschuwd mens etc.etc.

Gas erop!

Succes.


jan.
 
Hee Jan,

Zo heb ik ook al zitten rekenen, en zo weet ik ook waar ik op moet letten bij de eerste vlucht.
Om nu te zeggen dat het model ook heel veel lichter zou kunnen worden betwijfel ik ook weer, hooguit 1 kg denk ik.

We zullen zien, houd het spannend toch :D
 
Gang is zeker alles maar als die met iets minder gang wil vliegen is dat ook wel lekker.
 
Volgens Ella kan deze P-51 best overweg met het gewicht daar het een goedmoedig profiel is.
Beetje opletten met te scherp getrokken bochten maar zo`n vlieger ben ik over het algemeen toch niet, en met de landing tandje harder vliegen.

We zullen het de eerste vluchten zien.
 
Bij een vleugeloppervlak van 60 dm2 (zoals je in post #1 aangeeft): da's 142 gram/dm2. :confused:

Dat is niet helemaal niks.

Plm. 10, 5 jaar geleden hadden we hier op het forum iemand die een Taylor P51 in de Strega kleuren gebouwd had ('Appie'? Zijn vast mensen die het weten), vleugelbelasting van iets meer dan 140 gr/dm2,en die heeft het gered tot halverwege de eerste bocht.

Een gewaarschuwd mens etc.etc.

Gas erop!

Succes.


jan.
Hee Jan,

Zo heb ik ook al zitten rekenen, en zo weet ik ook waar ik op moet letten bij de eerste vlucht.
Om nu te zeggen dat het model ook heel veel lichter zou kunnen worden betwijfel ik ook weer, hooguit 1 kg denk ik.

We zullen zien, houd het spannend toch :D

Mijn EL Cheapo ARF FW190 weegt in de buurt van de 10,7 kilo op 69,9 dm2, en dat is 153 gram/dm2
Die vliegt niet kritisch voor zover ik dat kan beoordelen.
 
Veel zal ook afhangen van soort, kist, profiel, zwaartepunt, ervarenheid van de vlieger etc.
We zullen wel zien, hij zal in ieder geval minimaal 1x z`n wielen van de grond heffen ;-)
 
Heb van deze Graupner P-51D Mustang geen manual en heb ook niks kunnen vinden op het wereldwijde web zover.

Maar de 20cc versie van Hangar 9 is vrijwel even groot dus hoe die ook maar even als leidraad voor het cg.

Met de door hun gegeven 160mm vanaf de voorzijde van de vleugel zou ik nu zo’n 250gram nodig hebben net achter het brandschot.

Op zich nog steeds wel verklaarbaar:
- Intrekbaar staartwiel ver achter het zwp incl frame,
- wieldeurservotje daar weer achter,
- radiator uitlaat is erbij gekomen,
- pop zit ook net achter het zwp,
- stuur servo zit ook achter het zwp.

Maar wil toch even kijken of ik het iets kan verminderen.

Verplaatsen van ontvanger en gear controller is niet zinvol, die wegen al amper wat en zitten dicht bij het zwp.

Enige waar ik wat mee kan schuiven is de ontstekings unit.
Die zou nog een cm of 5 naar voren kunnen.
Lastig om hem daar te monteren maar zou moeten kunnen.
Scheelt toch weer iets.

Het resterende gewicht zou ik aan de motor zo ver mogelijk naar voren kunnen bevestigigen.

Dan zou het goed moeten komen (komt het sowieso vast wel).
 
Soms is het makkelijk dan je denkt.
De ontsteking is nu zo`n 20cm naar voren gegaan, om de kist nu goed te krijgen op 160mm van de vleugel voorrand heb ik nog 170gram nodig op de motorbevestigingsflensen.

P-51D-Mustang-152.jpg

P-51D-Mustang-153.jpg


Zojuist ook weer gewogen en de kist weegt nu 7,878gram in deze config.
 
Laatst bewerkt:
Gaat lekker vliegen, 8,5 kilo op 1,80M span is nog goed te doen, ligt dan lekker in de bochten toch?
Die C-arf kisten met 2,5 M span wegen makkelijk 22 kilo en vliegen heerlijk, ook in de landing.
 
Ben een yak3 aan het maken. 1,34 meter 30dm2
Denk wel onder de 5kg te blijven, maar dan kom ik nog op 166g/dm.
Doe ik nu iets fout of moet ik het gewichtsdoel nasr beneden bijstellen?
 
Zo na een goede 8 maanden de Mustang weer eens gepakt.
Heb de flaps afgesteld en de rolroeren, van de laatste alleen nog de uitslagen bepalen.

Vleugel ga ik nog licht schuren en dan mag deze in de primer voor de eerste vlucht.
Gear poten nog even zo maken dat deze goed in de retracts blijven zitten dan is de vleugel zover klaar.

Romp is ook zover klaar en mag ook in de primer.

Nog even de juiste kill switch bestellen.

Motorkap verder pas maken.

Motor er weer op.

En dan mag die de eerste keer in de primer rondvliegen, kijken of die heel blijft :D

Nu dus even doorzetten :rolleyes:
P-51D Mustang (154).jpg

P-51D Mustang (155).jpg
 
Back
Top