P38J-Lightning

Goedemorgen allemaal,

Ik ben nieuw op het modelbouwforum maar al lange tijd actief in de modelvliegerij.

Ik ben in maart van 2022 begonnen met de bouw van een P38 J-Lightning schaal 1:4,6

Spanweidte 3,60m
Lengte 2,48m

Ik probeer zo goed mogelijk de bouw te laten zien door foto's met wat uitleg erbij.

Mochten er mensen zijn die vragen hebben of gewoon interesse hebben om het te volgen hoor ik het graag.

Groetjes Ron

.
Uiteraard volgen we graag zo`n prachtig project :thumbsup:
Benieuwd naar de foto`s!

Groeten, Ramses
.

Welkom op het forum Ron! Gave kist en indrukwekkende schaal, ben ook zeer benieuwd naar je bouwverslag en de foto's!

Welkom en oeh ja, zeer benieuwd naar de foto`s.
Succes alvast met de bouw.

Van wat voor tekening doe je dat?

Zelf getekend?

Opgeblazen?

Behalve de plaatjes ook wel benieuwd naar andere gevevens (bv. motorisering)

Succes!

jan.

Hoi Jan,

Ik bouw een prototype kit gesneden door RC Europe en de tekening is van YRM Model Airplane Kits.
1:4,6 is de originele maat.

Wat betreft de andere gegevens probeer ik zoveel mogelijk te vermelden.
Mochten er nog vragen zijn stel ze gerust.

Effe eerste foto's voor/van Ron vast neergezet.
1016722872.jpeg
1672526616.jpeg
1938484272.jpeg
1413573341.jpeg
1943486638.jpeg
1604754422.jpeg
526190577.jpeg
695604595.jpeg
803684887.jpeg

.
Ziet er goed uit Ron! :thumbsup:
Weet je al voor welk type / kleurenschema je gaat? (wellicht die mooi aluminiumkleurige uit je avatar?)

Ron vast neergezet.
695604595-jpeg.503612

Deze foto tussen bovenstaande bouwfoto`s is van een P-47 Thunderbolt vleugel en flap.
Is voor de flap constructie van de YRM Kit P-38 Lightning gekozen voor deze P-47 flap constructie?
Ben ook benieuwd hoe de kist deelbaar wordt voor transport/opslag!

Mooie houtbouw Ron, hou ons op de hoogte :thumbsup:

Groeten, Ramses
.

Laatst bewerkt:
.
Ziet er goed uit Ron! [emoji106]
Weet je al voor welk type / kleurenschema je gaat? (wellicht die mooi aluminiumkleurige uit je avatar?)

Deze foto tussen bovenstaande bouwfoto`s is van een P-47 Thunderbolt vleugel en flap.
Is voor de flap constructie van de YRM Kit P-38 Lightning gekozen voor deze P-47 flap constructie?

Mooie houtbouw Ron, hou ons op de hoogte [emoji106]

Groeten, Ramses
.
Foto 0577 is wat als middendeel komt (globaal middenromp en 5 ribben dus tot en met de gondols), rest is losse buitenvleugeldeel. Ron heeft net als ik een bus[emoji16].
Inderdaad veel bezig geweest voor de flaphevels dat het als origineel uitdraait. Robart draaide net niet goed dus met tekenprogramma en van hout heeft ron veel geëxperimenteerd kan ik je melden en met wat app-assistentie uit ede[emoji6].

.

Groeten, Ramses
.
P47 en p38 gebruiken origineel het zelfde principe .

Misschien dat er meerdere uitvoeringen zijn. Maar volgens mij hebben de P38 en P47 niet hetzelfde principe.

Bij de P47 kantelen deze om een vast punt. Bij de P38 schuiven ze ook naar achteren. Een heel andere constructie

Zie een foto van een P38, daar zie je dat ze naar achteren schuiven
3969375710_1380c33a57_b-jpg.539083

.

Groeten, Ramses
.

De remflaps van de P-38 worden anders.
Deze worden zoals Paul Simons hierboven heeft laten zien.
Door de aardige spanweidte komt het toestel in 5 delen. Vleugel, Gondel, Middenromp met deel vleugel, Gondel en dan weer Vleugel.

Kleurschema heb ik nog niet over nagedacht maar zeker NIET in een aluminium variant worden.

Back