Bouwverslag P47 SNAFU montage verslag.

Zo vlak voor mijn vakantie een nieuw verslagje van de montage van een ARF.De P47 SNAFU van Top RC.
Na een paar weken motor ophanging bouwen heb ik deze gisteren getest.
De test was snel klaar.
De motor een Plettenberg Predator 30/8 EVO in combinatie met YGE 205 HVT regelaar is direct goed in balans doet wat de combi moet doen.
Uitgerust met een Ramoser 26X16 Ramoser 4 blad propeller is de performance indrukwekkend.
Mijn vrouw die het filmpje maakte moest zich behoorlijk schrap zetten tegen de propellerwind.
Als batterij gebruikte ik 3 x 10S F3A paketten.
Uitgerekend moet dit voldoende zijn voor 8 minuten vliegtijd.
De overige waarden zoals RPM en de Ampere stroom moet ik nog uitlezen uit de regelaar.
De telemetrie is nog niet aangesloten.
Na mijn vakantie verwacht ik ook de 7 Cilnder Brown Bear en kan deze ook worden getest om uiteindelijk de keuze te maken.
Een kabelhaspel doet dienst als tafel om motoren te testen.
Geen overbodige luxe.

Laatst bewerkt:

Een eerste serie foto s van de motorsteun en de lipo aansluitingen.
Het staartwiel had wat extra aandacht nodig, de actuator is zo sterk dat in de eindstand de complete epoxyplaat waarop het mechanisme is bevestigd krom trok.
De actuator slaat af bij oplopende weerstand. Door er een dopmoer op te zetten slaat de actuator nu af als het wiel geheel in is en niet als de plaat krom getrokken is.
Ook de hoofdpoten behoeven wat nabewerking, het siliconen vet wat op de landingsgestel poten zit is zo taai dat er nauwelijks vering in zit.
Ik heb het gevoel dat ik nog meer tegenkom.

De regelaar nog uitgelezen, 42 volt x 203 Ampere geeft 8526 watt bij 4100 RPM.
De regelaar temperatuur was na 1 minuur volgas 43 graden celsius en de motortemperatuur 45 graden.
De combi klopt.

Misschien lastig, maar ik zou proberen of je die (op zich erg fraaie) tailwheel unit iets meer schaal kunt krijgen . . .

01-032019.jpg

Succes!

jan.

Het eerste klusje na de vakantie is gedaan, het hoofdlandingsgestel gangbaar gemaakt.
Om de poten zat een taaie beschermlaag wat het indrukken van de poten bijna onmogelijk maakte, de poten gedemonteerd en ontdaan van de taaie laag.
Nu gaan de poten met wat moeite in en soepel weer uit. Moet niet te soepel gaan voor de 17 kg zware P47.

Met bijna 340 mm hoogte best indrukwekkend.

Verder met de montage, het voelt een beetje als pronken met andermans veren als je de prachtige details ziet.
De afwerking is te mooi zo was het niet 1:1. De oppervlakte moet nog een beetje echt worden gemaakt.Nog veel te leren.

Na een pauze door andere projecten weer verder met de montage van de P47 ,Eerst de servo s in de vleugel , Savox 35 kg voor de aileron en de 50 KG versie voor de landing kleppen.
Volgende week het landingsgestel en de wieldeuren.

Nu bij het landingsgestel aangeland , eerst maar eens de controller proberen.
De controller werkt met in en uitgaan op de puls uit de zender maar de servo s van de wiel deuren werken alleen met de testknop.
Geen instructie te vinden, geen YouTube en nog niet op een forum.
Wel een heleboel teleurstelling over de werking van de controller.
Maarrrr de controller van Electron werkt ook. Ik heb nog een ER 65 zonder wieldeursturing, toch maar een RB 200 kopen met wieldeursturing.
Deze heb ik eerder toegepast de mogelijkheden van de RB 200 zijn eindeloos.

Het is een ARF waar ik de nodige aanpassingen aan ga doen, wat meer schaal maken.
Het wachten is op de motor van Dick.
Als de motor van Dick nog langer op zich laat wachten zet ik er een E motor in, in het begin van het draadje zie je de test met de Plettenberg Predator.

Ja op mijn Futaba 18 MZ is een sequencer. Gisteravond bedacht ik dat de powerbox mercury ook een kleppenprogramma heeft.
Het probleem in de Top RC sturing van het landingsgestel is dat er vrij grote stroom loopt als de poten worden bewogen de sturing kan dat vermogen niet goed aan.
Nog genoeg uit te vinden met het landingsgestel, eerst maar de inbouw in de vleugel doen en dan verder testen.

Laatst bewerkt:
Back