P51 1.65m span

Beste modelbouw vrienden
Ik heb een nieuw project een P51 mustang. Het is een arf doos uit de VS. Het merk is nergens te vinden maar het is een mooi vliegtuig. Voor zover ik kan zien ook zer stevig geboud .
Gegevens
P51 mustang
Span: 1m 65
lengte : 1m 45
vliegklaar gewicht volgens doos 3,5 kg
Motor aanbeveling . 60 - 4tact .90 - 2 tact
De bedoeling is om deze electro te vliegen. Hier komt natuurlijk het probleem. Een juiste setup vinden Na wet lees werk op in het draadja Magic numbers for modelers... heb ik toch nog wat vragen.
Ik las daar dat ik beter 1 cel meer vlieg voor een langere vliegtijd.
(Ik twijfel momenteel tussen 5s en 6s) wat zijn jullie ervaringen hiermee ?

Ik heb onderstaande motor op het oog maar mijn gevoel en berekeningen zeggen dat dit al wat te veel van het goede zou zijn.
TGY AerodriveXp SK Series 50-65 380Kv / 1820w
Heeft er iemand een beter idee ?

Enkele foto's

full

full

full

met vriendelijke groet

Steven

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Steven,

Dat artikel gebruik ik bijna altijd bij het kiezen van een electrosetup, echt een goed verhaal en mooi onderbouwd met stelregels en formules.

Voor wat jouw vraag betreft, je had nog net iets verder moeten lezen, want onderaan het hele verhaal heeft de auteur (Orionrider) een voorbeeld van zijn Warbird ... die is behoorlijk te vergelijken met jouw warbird :)

Demonstration on my P-40 Svenson (170cm span, 4kg AUW, Motor HXT50-55)
The motor uses 51A Max current on a 6S lipo. The voltage magic number predicts ±20 volts so we can estimate the power: 20v x 51A = 1020watts or 1.36HP. This plane has more than 250 watts per kilogram, it is powerful and climbs vertically, just like the magic formula says: 4gr x 1020 = 4080gr thrust. But beware of the excess heat buildup because the motor weights only 320gr! In theory, it should not be used above 320 x 3 = 960watts. However, on this plane the 26 cm² air intake and 34 cm² air exit provide optimal cooling.
2.5mm² power cables are used for efficient current transfer. The motor has a KV of 500, it runs at 20 x 500 x 3/4 = ±7500 rpm. The prop is a 15x8", which gives a max speed of 8 x 7500 / 800 = 75kph, which is ideal for this warbird. I use a 4400mAh battery, So I can fly for 4.400mAh x 11 / 51A = 949 seconds or about 16 minutes of cruising 'No Stress' performance.
the battery is sold for '20/30C' and could deliver a maximum of 20 x 4400 / 1250 = 70.4A peak and 20 x 4400 / 1500 = 58A during one minute. I must avoid flying continuously at full throttle because I would discharge the pack above its safety limit: 20 x 4400 / 2000 = 44A...

Bron: Magic Number for Modellers by Orionrider - Wattflyer.com -

Kan je mooi jouw setup uit afleiden :yes:

Je geeft op dat de fabrikant van jouw toestel 3,5 Kg AUW aangeeft, maar heb je de kist al gewogen ? Fabrikanten zijn nog wel eens optimistisch voor wat betreft het AUW :( Verder weet ik niet of je nog zaken gaat veranderen of toevoegen ? Ik denk hierbij aan retracts, schuivende cockpit kap, etc :)

Voor de geinteresseerden, hier staat het volledige artikel.

Grtz,
Menno

Laatst bewerkt:
Hallo Steven,

Met de motor die je daar gekozen hebt is een 6S accu het beste. Op 5s wordt de prop te groot en is het lastiger voldoende "pitch" speed te halen om vlot rond te kunnen vliegen.
Met 6S, deze 380kV motor en een 16x10 heb je een krachtige setup waar je een behoorlijke vliegtijd mee kunt halen.

Wil je op 5S vliegen, ben je beter geholpen met de 580kV motor ( HobbyKing Online R/C Hobby Store : TGY AerodriveXp SK Series 50-55 580Kv / 1580w $39.99 ).

Groet,
Gerben

Hallo beiden bedankt voor jullie input.
het zal de htx 50-55 worden op 6s.

wat betreft de aanpassingen retracts zaten er standaard al bij dus die gaan er zeker in. Verder zou ik graag een schaal cockpit plaatsen.
De schuivende cockpit kap staat niet direct op de planning.

wat ik wel een must vindt is een 4 bladspropeller, iemand een idee waar die te vinden zijn ?

greetz Steven

Steven,

APC heeft enkele 4blads props.
Ik heb hier bijvoorbeeld 15.5x12 en 11x9 liggen van ze.
Kun je eventueel wel overnemen.

Groet,
Gerben

@gerben : bedankt voorhet aanbod maar de bedoeling is om het meer schaal te maken en dan zijn de apc props niet wat ik zoek.

ik heb ondertussen een fabrikant gevonden die tot 6 blads propsaanbied.

De bladen zijn afzonderlijk vervangbaar wat een 'nose plant' al iets minder kostelijk maakt. ( wat niet wil zeggen dat de props goedkoop zijn)

Misschien toch even mijn frustratie over het verzenden uiten.

Had alles goed gelopen had mijn vogel op een week van uit de VS tot hier geweest.

niet dus de Douanen hadden maarliefst 3 weken nodig om mij een brief te sturen om aante geven wat er inzat en wat ik ervoor betaald had. Dus na alles mooi door gegeven te hebben en een 5 tal telefoontjes dan toch maar alles toe gekregen.

Natuurlijk kon de rekening niet ontbreken €58,.. maar daar klagen we niet over BTW moeten we nu eenmaal betalen . Die € 25 douane kosten daarentegen ?....

Maar als ik dat niet wil betalen moet ik maar in de EU bestellen.

Wat me wel stoort is de schade.

full

full

Op het eerste zicht niets erg enkel schade aan de doos. Tot ik de doos open en het volgende zie

full

full

valt allemaal goed te maken maar dit zou toch niet mogen.

Vrijdag dan ook maar als eerste werk een klacht ingediend bij de Post.

laten we hopen dat ze het volledige bedrag terug betalen en dan ben k misschien nog wel een tevreden klant.

groeten Steven

Naar welke post?

Punt is natuurlijk: bewijs maar dat het door tnt, douane, transport vliegtuig,
Post bedrijf buitenland, etc etc is gebeurt.

Wel morgen ga ik eens bellen voor de stand van zaken bij de schade claim .

Ik heb ondertussen al heel wat zoek werk verricht maar ik vind nergens een goede afbeelding waarvan ik een mooie "semi schaal " cockpit kan maken.

heeft er iemand een goed idee waar ik (gratis) een plannetje of een mooi e afbeelding kan viden waar ik iets mee ben ?

Ik vind ondertussen van Top flight een mooi exemplaar voor dit formaat. maar k zou precies toch iets zelf willen bouwen.

groeten Steven

De 4blads varioprop is eindelijk geïnstalleerd geraakt een 8-8mm propadapter is blijkbaar niet zo courant.

volgende week komt hopelijk de truturn spinner binnen en tevens de 6S 5000 lipo. en dan maar hopen op een mooie rustige niet te koude herfst- / winterdag.

full

op de achtergrond het tweede project een huis waar veel aan moet gebeuren en dus ook wat hobby tijd opeist

hoe bevalt de Ramoser prop? kwaliteit goed? Verzenden gaat snel?

Ik wil daar een prop voor mijn Porter kopen, vandaar.

hoe bevalt de Ramoser prop? kwaliteit goed? Verzenden gaat snel?

Ik wil daar een prop voor mijn Porter kopen, vandaar.

Kwaliteit is super
en verzending is ook goed vorige week maandag besteld vandaag in huis.
(wegens feestdag heeft de betaling wat vertraging opgelopen).

Best bij vario prop ( Duitsland) zelf bestellen. De link wat vroeger is naar een us winkel en daar zijn ze niet zo snel en correct.

alleen was het door de lage dollar koers wel voordeliger.

De mustang is zo goed als klaar voor een maiden.
Ik zit juist verveeld met de uitlijning van de motor. Kan iemand me wat informatie bezorgen voor een goede uitlijn ing hiervan. Ik het een drang om alles lood recht te plaatsen maar ik zie dat als ik de motor loodrecht op het brandschot zet dat deze licht naar rechts staat.

De zoek functie van het forum helpt me niet echt in een antwoord.

een van de dagen volgen er foto's van de huidige stand van zaken.

Naar rechts is goed! Niet politiek bedoeld, maar voor je motor.
De "torsie" zorgt voor een afwijking naar links met rechte motor. Door ietsje naar rechts compenseer jke dat. Meestal 2 graden. Vooral bij elektro belangrijk vanwege grotere props.

Zoek anders even op motordomping of domping dan kan je best veel informatie vinden.

Een begin is ongeveer 2 graden naar rechts en 1,5 graden downthrust (bij dubbeldekkers vaak omhoog ipv omlaag (upthrust?)) Vanuit daar verder afstellen.

Back