Even scheiden van een ander topic; ik wil mijn P51 (60-size, vliegklaar hopelijk 3.5 - 4 kg), voorzien van een mooie 4-blads prop. Dankzij een forumgenoot heb ik de VarioProp ontdekt, hier:
varioPROP
Op die site staan heel wat leuke props, en ik denk dat ik een idee heb hoe ik mijn P51 wil gaan aandrijven. Maar het is wat alternatief, dus gooi ik het graag eerst in de groep.
Volgens een (heel groot) topic op RCG over de Hangar9 P51 (zelfde formaat en gewicht) vliegt het ding al met 650 Watt. Leuk wordt het bij 1.000 Watt, en die Amerikanen gaan rustig met 1.800 aan de slag, maar dan weegt het toestel ook meteen 5,5 kilo door de accu's en motor. Niet mijn idee. Ik richt me op 1.000 tot 1.200 Watt op 4 kilo. Dus 250 - 300 Watt per kilo. Moet genoeg zijn.Dan kies ik graag voor een motor die ik ken, de HobbyKing Online R/C Hobby Store : TGY AerodriveXp 46 SK Series 50-55 580Kv / 1580w. So far so good.
Nu terug naar de VarioProp. Helemaal schaal zou ik een 19" diameter prop moeten draaien, dat lijkt me niet zo haalbaar. Ik kijk naar de 15,2" diameter vierblad. Uit het daarbij behorende datablad blijkt dat ik de prop op bijna 9" spoed moet instellen voor 1.000 Watt, en op 10" voor 1.200 Watt. OK, klinkt ook goed. Ik heb dan 4 - 5 kg stuwkracht, is ook genoeg.
Alleen is er 1 probleem, de prop mag 7.200 toeren per minuut draaien, en de gekozen motor draait 580 Kv maal 18,5V is 10.730 toeren per minuut. Daar gaat nog wel 10% verlies af voor de werkelijkheid, dus zeg 9.600 toeren per minuut max. Hmmm. Ik denk dat ik met 2 tandwieltjes, wat lagertjes en ander klein geneuzel, met gemak een vertraging op de motor kan maken van 25%. Dan draait de prop-as de gevraagde 7.200 toeren. Ik weet dat 2 tandwielen een omkering van draairichting tot gevolg hebben, maar de electromotor kan net zo goed achteruit draaien. Op het toestel komt een spinner van 110 mm diameter, dus daar achter heb ik plek zat.
Ik zie weinig reden het niet te proberen. Maar ik heb het, op grote benzinemotoren na, nog nooit gezien. Zie ik iets over het hoofd, heb ik het niet begrepen? Alle input is welkom.
Dank,
Hugo
varioPROP
Op die site staan heel wat leuke props, en ik denk dat ik een idee heb hoe ik mijn P51 wil gaan aandrijven. Maar het is wat alternatief, dus gooi ik het graag eerst in de groep.
Volgens een (heel groot) topic op RCG over de Hangar9 P51 (zelfde formaat en gewicht) vliegt het ding al met 650 Watt. Leuk wordt het bij 1.000 Watt, en die Amerikanen gaan rustig met 1.800 aan de slag, maar dan weegt het toestel ook meteen 5,5 kilo door de accu's en motor. Niet mijn idee. Ik richt me op 1.000 tot 1.200 Watt op 4 kilo. Dus 250 - 300 Watt per kilo. Moet genoeg zijn.Dan kies ik graag voor een motor die ik ken, de HobbyKing Online R/C Hobby Store : TGY AerodriveXp 46 SK Series 50-55 580Kv / 1580w. So far so good.
Nu terug naar de VarioProp. Helemaal schaal zou ik een 19" diameter prop moeten draaien, dat lijkt me niet zo haalbaar. Ik kijk naar de 15,2" diameter vierblad. Uit het daarbij behorende datablad blijkt dat ik de prop op bijna 9" spoed moet instellen voor 1.000 Watt, en op 10" voor 1.200 Watt. OK, klinkt ook goed. Ik heb dan 4 - 5 kg stuwkracht, is ook genoeg.
Alleen is er 1 probleem, de prop mag 7.200 toeren per minuut draaien, en de gekozen motor draait 580 Kv maal 18,5V is 10.730 toeren per minuut. Daar gaat nog wel 10% verlies af voor de werkelijkheid, dus zeg 9.600 toeren per minuut max. Hmmm. Ik denk dat ik met 2 tandwieltjes, wat lagertjes en ander klein geneuzel, met gemak een vertraging op de motor kan maken van 25%. Dan draait de prop-as de gevraagde 7.200 toeren. Ik weet dat 2 tandwielen een omkering van draairichting tot gevolg hebben, maar de electromotor kan net zo goed achteruit draaien. Op het toestel komt een spinner van 110 mm diameter, dus daar achter heb ik plek zat.
Ik zie weinig reden het niet te proberen. Maar ik heb het, op grote benzinemotoren na, nog nooit gezien. Zie ik iets over het hoofd, heb ik het niet begrepen? Alle input is welkom.
Dank,
Hugo
Laatst bewerkt: