Dank voor je input. Ik zal ook al te rekenen, want ik zag op de Watt´s up ook een minimum spanning van 10V. Daar schrok ik wel van. Ik denk dat ik niet de goede accu gebruikt heb, hij ligt nu aan de lader en doet er veel langer over dan ik dacht. Daarnaast heeft´ie van die 109A koud wel een opdonder gehad, denk ik.
Ik zit nog een beetje met die pitch speed. Ik snap je verhaal van vermogen, maar toeren zijn toeren, en ook een prop op een electromotor draait in de lucht meer toeren dan zo op de testbank. Ik las ooit de vuistregel van 10% unwind in de lucht. Pitchspeed van minimaal 120 km/hr zou betekenen dat iedere VarioProp van deze afmeting met tenminste 11" spoed zou moeten draaien (mag max 7.100 rpm draaien) en ik lees dat vele mensen er ook met 6 of 7" spoed mee vliegen. Ik ga nog even op zoek naar meer vergelijkingsmateriaal voor de pitchspeed, als iemand relevante getallen wil delen; graag!
[EDIT]De accu was ongeveer 90% leeg. Oeps! Oorzaak ook gevonden: m´n kleine (auto-) lader lijkt vreemd te doen. Nu aan de thuis-lader gaat het allemaal goed. De kleine lader ligt nu dus in de vuilnisbak, daar wil ik geen risico mee nemen.[/EDIT]
Hugo
Ik zit nog een beetje met die pitch speed. Ik snap je verhaal van vermogen, maar toeren zijn toeren, en ook een prop op een electromotor draait in de lucht meer toeren dan zo op de testbank. Ik las ooit de vuistregel van 10% unwind in de lucht. Pitchspeed van minimaal 120 km/hr zou betekenen dat iedere VarioProp van deze afmeting met tenminste 11" spoed zou moeten draaien (mag max 7.100 rpm draaien) en ik lees dat vele mensen er ook met 6 of 7" spoed mee vliegen. Ik ga nog even op zoek naar meer vergelijkingsmateriaal voor de pitchspeed, als iemand relevante getallen wil delen; graag!
[EDIT]De accu was ongeveer 90% leeg. Oeps! Oorzaak ook gevonden: m´n kleine (auto-) lader lijkt vreemd te doen. Nu aan de thuis-lader gaat het allemaal goed. De kleine lader ligt nu dus in de vuilnisbak, daar wil ik geen risico mee nemen.[/EDIT]
Hugo
Laatst bewerkt: