P51 aandrijving met 4-blads prop?

Dank voor je input. Ik zal ook al te rekenen, want ik zag op de Watt´s up ook een minimum spanning van 10V. Daar schrok ik wel van. Ik denk dat ik niet de goede accu gebruikt heb, hij ligt nu aan de lader en doet er veel langer over dan ik dacht. Daarnaast heeft´ie van die 109A koud wel een opdonder gehad, denk ik.

Ik zit nog een beetje met die pitch speed. Ik snap je verhaal van vermogen, maar toeren zijn toeren, en ook een prop op een electromotor draait in de lucht meer toeren dan zo op de testbank. Ik las ooit de vuistregel van 10% unwind in de lucht. Pitchspeed van minimaal 120 km/hr zou betekenen dat iedere VarioProp van deze afmeting met tenminste 11" spoed zou moeten draaien (mag max 7.100 rpm draaien) en ik lees dat vele mensen er ook met 6 of 7" spoed mee vliegen. Ik ga nog even op zoek naar meer vergelijkingsmateriaal voor de pitchspeed, als iemand relevante getallen wil delen; graag!

[EDIT]De accu was ongeveer 90% leeg. Oeps! Oorzaak ook gevonden: m´n kleine (auto-) lader lijkt vreemd te doen. Nu aan de thuis-lader gaat het allemaal goed. De kleine lader ligt nu dus in de vuilnisbak, daar wil ik geen risico mee nemen.[/EDIT]

Hugo
 
Laatst bewerkt:
Met volle accu 5S4000:
Prop 15,2x9x4
96A
1450W
7300rpm
Maar dat was bij 2/3 gas op de zender, ik durfde niet veel hoger aangezien de prop maar 7100 toeren mag draaien.
100km/hr pitch speed

Nog even wat anders getest, was toch bezig;
Prop 16x10x2
89,5A
1435W
7920rpm
120km/hr pitch speed
Dat moet volgens bij dus zeker lukken.

Maar ik wil misschien 4-blad toch eens voluit proberen. Maar dan buiten, dat als er iets uit elkaar spat, het niet door andere toestellen heen spat. Overigens staat de opstelling op mijn WorkMate, en bij half gas trok de 4-blad het geheel omver. Trekkracht dus wel genoeg.

Hugo
 
Back
Top