P51D Miss Velma

• Topicstarter Topicstarter Trebor78
  • Startdatum Startdatum
T

Trebor78

Guest
Hoi mede forum-leden,

Na ruim 14 jaar wil ik het bouwen weer oppakken.
In eerste instantie alleen bouwen, om het gevoel weer terug te krijgen, daarna wellicht een vliegend model, afhankelijk van het resultaat. En het plezier (in dat geval wordt ik wel lid van een vereniging, zoals ik ooit was in Nispen).

Vorige week heb ik een kit besteld van de P51D met spanweidte 82 cm.
Deze versie is bedoeld voor vrije vlucht (rubber of elektrisch), maar hoewel het mij vooral gaat om het bouwen, wil ik toch een conversie uitvoeren naar volledig functioneel (je weet maar nooit, kan ik hem ooit nog eens afschrijven na wat meer ervaring met makkelijker vliegbare modellen, betekend wel versteviging/verlichting op de juiste plaatsen om hem stijf te krijgen en op een streefgewicht van 550gr. te houden).

Mijn keuze voor de uitvoering is gevallen op de Miss Velma die momenteel vliegt voor "the fighter collection" in Duxford. Plan is om het toestel te bespannen met zilver oratex en daarna te spuiten.

Mijn 1ste vraag:
Op allerlei sites zijn verschillende paint-scheme's te vinden:

Met gele striping en geel/groen checkered op de neus
Met rode striping en rood/groen chekered op de neus
Met gele striping en geel/rood chekered op de neus

Momenteel heeft dit toestel (die in duxford) de zwart/witte strepen op de buik. Ik heb begrepen dat dit een D-day markering is, maar dit toestel is pas na WWII in dienst gekomen en heeft gevlogen als verkenningstoestel in Korea (1951).

Welke uitvoering is in de ogen van jullie experts het meest waarheidsgetrouw? De huidige "eerbetoon" uitvoering, of de originele (geel/groen, zonder D-day markering)?

Mijn 2de vraag:
Hoewel ik 14 jaar geleden goed kon vliegen (hoogdekker met rolroer (Carl Goldberg Freedom 20), kleine dubbeldekker (Allstar Biplane) en een styropor schijf), besef ik dat mijn skills roestig zullen zijn. Het vliegen van zo'n kleine warbird wil ik dan ook uitstellen tot ik weer helemaal het mannetje ben met een rtf laagdekker-trainer (aanschaf voorjaar 2010). Toch wil ik wel rekening houden met een mogelijke luchtdoop van de P51: zou het de vliegeigenschappen ten goede komen om dit toestel uit te voeren met flaps, welke ik tijdens eerste vluchten op 10 à 15 graden zou laten staan, en een tipverdraaiing van enkele graden? Ik verwacht namelijk behoorlijk kritisch gedrag bij lage snelheden (tipstall) en hoop hiermee het stall-gedrag wat vriendelijker te maken.

Dat 'Trebor78',
Welkom op het forum!

De P51D blijft een mooi toestel. Mocht je meer willen lezen over de bouw van een klein meesterwerkje: p-51-strega

Wat betreft het echte schaalbouwen heb je het jezelf moeilijk gemaakt door zo'n klein modelletje te gaan maken. Rond de 1,5m span zou eenvoudiger bouwen en vliegen denk ik.

Kun je wat meer informatie geven van de kit die je besteld hebt? Merk, foto?

Laatst bewerkt door een moderator:
Dank je Jitze.

Het draadje dat jij aangeeft volg ik al een tijdje.

Mischien ben ik niet duidelijk genoeg geweest: schaal is absoluut niet mijn prioriteit (ik maak me geen enkele illusie dat dit model in de verste verte het predicaat 'schaal' zal mogen dragen), noem het meer een vingeroefening met een beperkt budget. Als het me bevalt (en ik ken me, dat gaat gebeuren) wil ik pas over een jaar/ 2 jaar starten met schaalbouw en dan denk ik eerder aan 2m. Ik heb thuis ook nog een wederhelft zitten die een en ander met argus-ogen beziet, dus rustig beginnen.

De reden dat ik deze vraag hier heb gesteld is, omdat hier de meeste mensen zitten met oog en gevoel voor history, schaal wordt het nooit, maar qua paint-scheme wil ik wel in de buurt komen (ook als voorbereiding op de grotere schaal).

Modelletje komt uit USA van

P-51 Mustang Balsa Kit Models and Kits

Geen grote investering en de kwaliteit valt te bezien, puur om deze donkere maanden wat in te leven in het model en de verhoudingen (plastic modelletje was meer schaal geweest, maar ik ben een hout-man).

De uitvoering die je hebt gekozen is wel prachtig.

Even een plaatje van google geleend:
Velma_070630_TO_2623_1024.jpg

Qua schaalgetrouwheid zou ik zeggen: spuit hem volgens een foto die je hebt, dan weet je in ieder geval zeker dat het toestel op een zeker moment dit kleurenschema heeft gehad. Ik vind op dit moment alleen fotos van de geel/groen gecheckerde neus en de D-Day strepen op de buik. Qua schaal geheel verantwoord. Mocht je foto's van de originele uitvoering kunnen vinden: kies zelf welke je het mooist vind, beide zijn schaal.

Als je bovenstaande foto bekijkt ga je nog mooi werk krijgen op de bruine streep achter de uitlaten! en je mag veel deuken in de beplating gaan schuren.

Hoi,

ik weet niet of je deze site kent ?

The P-51 Mustang: sights, sounds, history -MustangsMustangs

Staat heel veel informatie op, ik weet niet of het antwoord op juw vraag er staat maar dan heb je in ieder geval weer een leuk avondje leesvoer gehad :mrgreen:

Verder kan je eens googelen op "mustang walkaround" of "mustang walk around"

Hier vast een mooi plaatje om je op te warmen :)

H.home.jpg

Grtz,
Menno

Laatst bewerkt:
Jitze: Yep, dit is een hele mooie foto ook. Ik moet toegeven dat vliegend alleen deze versie te vinden is. Als model, in illustraties zijn allerlei andere uitvoeringen te vinden. Ik ga deze aanhouden, blijft het meest herkenbaar.

Alleen die deuken...oracover op latten constructie uitschuren, niet onmogelijk maar of het een mooi resultaat geeft?
Wheathering en details als pannellines zal ik hoogstwaarschijnlijk achterwege laten.

Ik geef toe: er vliegen minder gehavende beesies rond, maar deze vliegt nog zeer veel en een warbird in nieuwstaat is niet mijn ding.

Menno: bedankt voor je reactie en info. Kan ik me extra verlekkeren de komende maand (vier weken levertijd...).

Maar ehhh... als je als volwassen vent kippenvel krijgt van het geluid en de aanblik van zo'n warbird, is dat voer voor een kliniek of ben ik niet de enige.

Robert

is een geheel normaal verschijnsel :p

Hiermee lukt het ook heel goed!
Vooral die laatste gruwelijk snelle pass van Hinton op 5:59 is prachtig om te zien.

Bedankt voor de prachtige beelden.

Een aantal weken verder en inmiddels toch wat gewijzigd in de plannen.
Omdat ik weet dat ik het niet kan laten om een vluchtje te wagen heb ik besloten om te gaan voor een makkelijker toestel (daarmee een mooi platform om ervaring op te doen met elektro vliegen en de 2.4GHz technologie, die je 12 jaar geleden niet had) dat qua bouw wel een leuke uitdaging zou moet zijn:

Tiger Moth van Dumas met 35" spanweidte.

Hoewel ik moet wennen aan de kwetsbaarheid van alle onderdeeltjes (met name de 1/16" stringers), gaat de bouw een stuk sneller, netter en beter dan 12 jaar geleden. Een leuke vingeroefening dus.
Om mezelf wat meer uitdagingen te geven heb ik besloten om ailerons (1 midi-servo in middendeel ondervleugel) en pull-pull op hoogte en richting te maken.

Dit is dus een zéér licht parkflyertje met best leuke details, maar hoort niet thuis in deze sectie van het forum.

Ik hoop in 2010 hier terug te komen met de bouw van een grotere P51, want dat blijft mijn doel.

Parkzone heeft een leuke kleine P51 electr (brushless)
Ik ik heb een oude versie maar vliegt wel leuk
ergens hier op het forum wel meer info van te vinden.

Parkzone heeft een leuke kleine P51 electr (brushless)
Ik ik heb een oude versie maar vliegt wel leuk
ergens hier op het forum wel meer info van te vinden.

Dank voor je tip. RTF en ARTF zijn leuk, maar ik bouw toch liever zelf alles uit rechte stukjes hout. Gelukkig is voor mij het bouwen 95% van de lol, want toen ik nog regelmatig vloog (dat was bij nader inzien eerder 16 jaar geleden dan 11) moest ik het niet altijd van de flighttime hebben... Zoals hier op het forum ook al eens wordt vermeld: in feite schrijf je een kist af zodra je haar de pits in draagt.

Voorlopig ben ik in ieder geval voorzien van een leuk modelletje dat veel positieve reacties krijgt op RCgroups, daarna zie ik wel verder.

T.Z.T. hoop ik een foto-verslag op dit forum te plaatsen van de moth.

Back