T
Trebor78
Guest
Hoi mede forum-leden,
Na ruim 14 jaar wil ik het bouwen weer oppakken.
In eerste instantie alleen bouwen, om het gevoel weer terug te krijgen, daarna wellicht een vliegend model, afhankelijk van het resultaat. En het plezier (in dat geval wordt ik wel lid van een vereniging, zoals ik ooit was in Nispen).
Vorige week heb ik een kit besteld van de P51D met spanweidte 82 cm.
Deze versie is bedoeld voor vrije vlucht (rubber of elektrisch), maar hoewel het mij vooral gaat om het bouwen, wil ik toch een conversie uitvoeren naar volledig functioneel (je weet maar nooit, kan ik hem ooit nog eens afschrijven na wat meer ervaring met makkelijker vliegbare modellen, betekend wel versteviging/verlichting op de juiste plaatsen om hem stijf te krijgen en op een streefgewicht van 550gr. te houden).
Mijn keuze voor de uitvoering is gevallen op de Miss Velma die momenteel vliegt voor "the fighter collection" in Duxford. Plan is om het toestel te bespannen met zilver oratex en daarna te spuiten.
Mijn 1ste vraag:
Op allerlei sites zijn verschillende paint-scheme's te vinden:
Met gele striping en geel/groen checkered op de neus
Met rode striping en rood/groen chekered op de neus
Met gele striping en geel/rood chekered op de neus
Momenteel heeft dit toestel (die in duxford) de zwart/witte strepen op de buik. Ik heb begrepen dat dit een D-day markering is, maar dit toestel is pas na WWII in dienst gekomen en heeft gevlogen als verkenningstoestel in Korea (1951).
Welke uitvoering is in de ogen van jullie experts het meest waarheidsgetrouw? De huidige "eerbetoon" uitvoering, of de originele (geel/groen, zonder D-day markering)?
Mijn 2de vraag:
Hoewel ik 14 jaar geleden goed kon vliegen (hoogdekker met rolroer (Carl Goldberg Freedom 20), kleine dubbeldekker (Allstar Biplane) en een styropor schijf), besef ik dat mijn skills roestig zullen zijn. Het vliegen van zo'n kleine warbird wil ik dan ook uitstellen tot ik weer helemaal het mannetje ben met een rtf laagdekker-trainer (aanschaf voorjaar 2010). Toch wil ik wel rekening houden met een mogelijke luchtdoop van de P51: zou het de vliegeigenschappen ten goede komen om dit toestel uit te voeren met flaps, welke ik tijdens eerste vluchten op 10 à 15 graden zou laten staan, en een tipverdraaiing van enkele graden? Ik verwacht namelijk behoorlijk kritisch gedrag bij lage snelheden (tipstall) en hoop hiermee het stall-gedrag wat vriendelijker te maken.
Na ruim 14 jaar wil ik het bouwen weer oppakken.
In eerste instantie alleen bouwen, om het gevoel weer terug te krijgen, daarna wellicht een vliegend model, afhankelijk van het resultaat. En het plezier (in dat geval wordt ik wel lid van een vereniging, zoals ik ooit was in Nispen).
Vorige week heb ik een kit besteld van de P51D met spanweidte 82 cm.
Deze versie is bedoeld voor vrije vlucht (rubber of elektrisch), maar hoewel het mij vooral gaat om het bouwen, wil ik toch een conversie uitvoeren naar volledig functioneel (je weet maar nooit, kan ik hem ooit nog eens afschrijven na wat meer ervaring met makkelijker vliegbare modellen, betekend wel versteviging/verlichting op de juiste plaatsen om hem stijf te krijgen en op een streefgewicht van 550gr. te houden).
Mijn keuze voor de uitvoering is gevallen op de Miss Velma die momenteel vliegt voor "the fighter collection" in Duxford. Plan is om het toestel te bespannen met zilver oratex en daarna te spuiten.
Mijn 1ste vraag:
Op allerlei sites zijn verschillende paint-scheme's te vinden:
Met gele striping en geel/groen checkered op de neus
Met rode striping en rood/groen chekered op de neus
Met gele striping en geel/rood chekered op de neus
Momenteel heeft dit toestel (die in duxford) de zwart/witte strepen op de buik. Ik heb begrepen dat dit een D-day markering is, maar dit toestel is pas na WWII in dienst gekomen en heeft gevlogen als verkenningstoestel in Korea (1951).
Welke uitvoering is in de ogen van jullie experts het meest waarheidsgetrouw? De huidige "eerbetoon" uitvoering, of de originele (geel/groen, zonder D-day markering)?
Mijn 2de vraag:
Hoewel ik 14 jaar geleden goed kon vliegen (hoogdekker met rolroer (Carl Goldberg Freedom 20), kleine dubbeldekker (Allstar Biplane) en een styropor schijf), besef ik dat mijn skills roestig zullen zijn. Het vliegen van zo'n kleine warbird wil ik dan ook uitstellen tot ik weer helemaal het mannetje ben met een rtf laagdekker-trainer (aanschaf voorjaar 2010). Toch wil ik wel rekening houden met een mogelijke luchtdoop van de P51: zou het de vliegeigenschappen ten goede komen om dit toestel uit te voeren met flaps, welke ik tijdens eerste vluchten op 10 à 15 graden zou laten staan, en een tipverdraaiing van enkele graden? Ik verwacht namelijk behoorlijk kritisch gedrag bij lage snelheden (tipstall) en hoop hiermee het stall-gedrag wat vriendelijker te maken.