Pa stapt ook in de bootjes: Proboat impulse 31 V2

Hallo allen, even voorstellen, Rob

wilde vroeger ook al met bootjes klooien, maar wilde ook windsurfen, dus daar ging al mn zuurverdiende geld aan op

mn zoon van 10 is vorig jaar begonnen met een thunder tiger avanti, (goeie rapporten en gulle opa en oma en sparen als een vrek!)


we wonen aan een vaart en vlak bij de reeuwijkse plassen, dus ff varen gaat al snel
ik moest iedere x bedelen of ik ook even mocht varen, maar dat werd steeds moeilijker.

dus stoute schoenen aangetrokken, op aanraden van Quartel een Proboat impulse 31 V2 aangeschaft (kon een zeer nette kopen op MP, compleet met 2x 3S lipo's)

op aanraden van Quartel maar eerst met 2x 2s lipos begonnen.. ding loopt behoorlijk snel (voorbij die van mn zoon!) en met 3S is het alleen op de ruime plas te doen.

fora al redelijk doorgenomen de laatste weken
2 tal vragen.
ik lees dat het koelwater via de ESC naar de motor moet en dan pas aan de zijkant er weer uit. Bij mij lopen de leidingen precies andersom. googelen op plaatjes en kijkend naar filmpjes op youtube zie ik ook deze opstelling..

graag advies, ESC op 2x3S krijgt op zn donder, is koud water dan niet beter, dan voorverwarmd water?
Valt dat nu in naseizoen wellicht mee, water is hier nog maar 14 graden.

Junior heeft hem in zijn enthousiasme al uit zijn klauwen laten donderen, precies op de achterkant punt.. ik ging door de grond (had er nog niet eens mee kunnen varen)

barst in gelcoat en toplaag er afgeschilverd. kan ik dat wegdremelen en met polyerster en autoplamuur afwerken? (en dan spuiten?)

dit rompje hoeft niet superstrak te blijven, ik verwacht met deze snelheid nog wel een paar botsingkjes

nog andere tips verzameld, graag jullie aanvullingen/commentaar:

Zorg dat je zwaartepunt goed zit, op 28-32% van de spiegel af. Mocht je het niet snappen, de impuls is 31 inch lang, dat is 79cm. 79x0.3= 23.7. Meet die lengte vanaf de spiegel (einde van de boot waar de hardware op zit) af. Als je je romp dan op 2 vingers houdt, zouden je vingers op die plaats moeten zitten en zou de boot dan stabiel in je handen moeten liggen zonder naar voren of naar achteren te vallen. Als je het op die manier doet kan het bijna niet misgaan.

de trimtabs - meestal staan ze een millimeter hoger dan onderkant bodem.

Beide turnfins staan erg diep, bij mijn boten komen ze alleen in het water als de boot een bocht vaart, rechtuit varend remmen ze alleen maar.

Draai de koelmantel op de motor zó, dat de uitlaat op het hoogste punt zit, dan kan er geen lucht in achterblijven en werkt de koeling beter.

de waterkoeling even goed nalopen of de volgorde wel esc > Motor is , desnoods inkorten waar nodig

Prophoogte
Vuistregel: als de boot met de kiellijn op een vlakke ondergrond ligt, moet er twee millimeter ruimte tussen het achterlager en die ondergrond zijn.
 
Hallo Rob,

Welkom op dit forum!

Heb je een paar foto's van de schade?
Dat 'praat' gemakkelijker.

Net als alle Chinese rompen, is de Impulse gemaakt van gelcoat en vinylester.
De gelcoat is de harde harde toplaag, en de (zachtere) vinylester houdt het glasweefsel op z'n plaats.
Dit verschil in hardheid zorgt voor haarscheuren in de toplaag bij normaal gebruik.
Mijn vinylester rompen voorzie ik dan ook altijd van een extra laag glasweefsel en epoxy, vóór ze verder worden opgebouwd.

Gelukkig is de Impulse ruim voorzien van multiplex verstijvingen, zolang dat vast blijft zitten zal de romp stijf genoeg zijn.

Een romp van dit formaat kan inderdaad behoorlijk hard, met de standaard motor op 6S kom je aardig richting 80 km/h, met andere spullen aan boord gaat het nóg harder:
[media=youtube]_V2S_DO2tKg[/media]

Als je het koelwater eerst via de regelaar en dan naar de motor laat lopen, moet dat voldoende zijn; het water zal in de regelaar maar minimaal opwarmen en de meerpool motor loopt van zichzelf al relatief koel, dus daar verwacht ik geen problemen.

Je lijstje met verzamelde tips is aardig volledig.

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
fotootjes ga ik maken van de week, heb het nu afgeplakt (we willen vanmiddag nog ff varen!):):)

koelwaterleidingen moet ik dus verleggen. raar dat ze dit af fabriek verkeerd om doen.


repareren niet met polyester dus??
 
Hallo Rob,

Iets dat me nu pas te binnen schiet; als je de originele koppeling met de stelschroefjes er nog in hebt, vervang die dan zo snel mogelijk door een knelkoppeling (collet), dan blijft je flexas aanzienlijk langer bruikbaar.
De stelschroefjes zullen de flexas geleidelijk aan beschadigen.

Epoxy hecht goed op polyester, polyester hecht minder goed op polyester, het hangt van de schade af hoe je het beste te werk kunt gaan voor de reparatie.

Ik weet niet hoe de watercondities bij jou zijn, maar ik zou niet blind vertrouwen op de sluiting van de kap, een paar stroken tape zorgen ervoor, dat je bij een klapper niet je kap kwijt bent.

Je had toch al drijfvermogen in de kap geplakt...?

Groeten, Jan.
 
Hallo Jan,

ik ga op zoek naar zo' n knelkoppeling

nog tips voor een goede webshop?

aftapen doe ik al (hebben stad en land moeten afzoeken naar doorzichtige smalle tape (formido) (dus niet op zo'n brede rol, waar de tape over de stickers heengaat)

dus toch maar epoxy
zat te denken aan kneedepoxy (mr boot punt nl) met epoxi pigment zwart


drijfvermogen zit al in de kap, heb ook aan weerszijden extra schuimrollen aangebracht in de boot, en wat extra in de punt. las al dat het scharniertje niet al te veel kan hebben. ook maar eens kijken of er druksluitingen te koop zijn.


is er nog een stroomrichting in de ESC

Bootje was met 6S goed uitgebalanceerd met die 30% regel (accu's moesten behoorlijk ver naar voren in de tray)

geld dit ook voor de thunder tiger avanti van zoon Casper?? daar zit alles in een bak achter in de boot. (maar die gaat ook niet supersnel (al vind hij van wel!!))

heb het virus al aardig te pakken


hier een filmpje van de eerste testvaart op 4S, hier stond de schroef nog een beetje te laag (volgens mij, hij stuitert hier nog wat, later de schroef wat omhoog gezet en op 6s gaf hij een behoorlijke roostertail)

http://youtu.be/o_Q0E0blXw0


hier de foto's van de schade
IMG_0001.jpg


IMG_0002.jpg


er zit een barst in de gelcoat over de gehele lijn tussen romp en bovendek bij het linker deel van de spiegel. lijkt er op dat het dek door de klap losgekomen is van de romp.

kan ik die gewoon weer vastlijmen? en welke lijm adviseren jullie??


IMG_0003.jpg




IMG_0004.jpg


koelleidingverloop
 
Laatst bewerkt:
Hallo Rob,

Als het een flinke knal is geweest, dan zullen de haarscheuren in de gelcoat veel verder doorlopen dan je lief is, daar kom je pas achter als je begint te schuren, de scheuren tekenen dan mooi af in het stof...

Je kunt proberen of de toplaag en de scheur overdwars zich met secondelijm laat fixeren waarna je de beschadiging met epoxyplamuur bijwerkt.

Als het mijn boot was, dan ging de Dremel erop met een schuurschijfje en haalde ik de gelcoat weg tot op het glas, pas dan kun je beoordelen wat de schade werkelijk is.

Zo'n plek bouw ik dan (aan de buitenzijde, omdat je binnen bijna geen toegang hebt tot zulke hoeken) weer op met enkele lagen keper geweven glasweefsel 160 gr/m² en werk het oppervlak af met epoxyplamuur.

Bel voor een passende knelkoppeling eens met 2BrothersRC in Bussum.

Groeten, Jan.
 
Ga eerst eens lijmen. Met uhu epoxylijm 300kg moet het wel houden

Gat plamuren we dicht
Mocht dat niet blijven zitten dan moet de drempel er in, dat stel ik nog maar even uit.

Ga die mannen van je bellen!
 
zo, het bootje is weer gerepareerd
IMG_4343.jpg


zijn alweer lekker ah varen geweest.

vannochtend er een gps in gestopt, topsnelheid op 6s is 64,7 kmh
IMG_4378.jpg


gps is niet de lichtste (garmin quest 2) en ook niet de snelst reagerende gps, bij een test met de auto loopt ie ook een beetje achter

wellicht een langer stuk volgas geeft nog wat kmh

moeten nog een beetje op zoek naar goede balanspunt met die gps want als ik m vlak voor de motor monteer dan stuitert de boot te veel
(accu's maar een aardig eindje naar voren geschoven)
bootje vaart dan wel wat nat (prop staat zeker niet laag)

zal er wel een filmpje van schieten binnenkort

mn ESC schakelaar was gecorrodeerd en deze maakt slecht contact
(moest op de surfplank vanochtend de boot al weer ophalen)

zijn er geen handiger methodes om een aan/uitschakeling te maken?

zag wel eens een plaatje van een boot met een stroomkabel? aan de achterkant die met een loop weer de boot ingaat? (nooduit)
E3D44AAB-C291-4E4D-84EC-579DA5B3AF32_zps5uoas7ef.jpg

nu moet je ook iedere x alle tape van de boot afhalen om hem tussendoor uit te zetten

tips welkom

ben ook al op zoek naar een bootje voor het varen met wat ruwer water

is een mhz lizard extreme wat? er staat er een te koop op MP
 
Laatst bewerkt:
accuvraagje

mn zoon zn 3s lipo laad niet meer helemaal op
(er zit geen spanningsbeveiliging op zn thunder tiger avanti)

hij komt niet verder dan:
4.04 4.19 4.21
IMG_4357.jpg


is de accu dan naar zn grootje??

kan ik niet hier iets voor inbouwen? soort tussenschakelaar die bij te lage spanning uitschakelt?

groet rob
 
Laatst bewerkt:
Knap gerepareerd, bijna niet meer te zien dat er iets aan was.

Wat je bedoel met een ESC-schakelaar? Is dat een aan-uit knop? Zoiets kan je er normaal gewoon tussen uit halen en bijvoorbeeld vervangen door 3mm bullet connectors of iets dergelijk. Je kan er dan direct een nooduit van maken.

Boot voor zwaarder weer: een lizard kan wel iets hebben maar blijft natuurlijk maar een 80cm bootje. Hangt er een beetje vanaf wat je verstaat onder zwaar weer. Wil je kunnen varen als het een beetje waait en het water een klein beetje woelig is want dan is een lizard geschikt, wil je kunnen varen als het stormweer is dan moet je een grotere romp hebben. Ik denk aan een Buster, wavefighter maar dan schiet het budget natuurlijk omhoog.

Die lipo, mmm , ik heb dat vroeger ook gehad toen ik nog een Turnigy mega 400W lader gebruikte. Die Turnigy lader kreeg zo'n lipo niet meer goed getrokken. Ik heb wat later een hyperion lader gekocht (aankoopprijs 5-6 dubbele van de Turnigy lader) en die kreeg al mijn oude cellen terug netjes gelijk getrokken. Er zijn lipo's bij die vroeger zoals de jouwe waren en die ik nu opnieuw gebruik en helemaal gelijk blijven. Er zijn er ook bij die zelfs de hyperion lader niet meer gelijk kreeg. Je vraagt je af waarom ze zo duur zijn, wel daarom dus. Je kan proberen die lipo een paar keer te ontladen en weer op te laden met je huidige lader maar of dat gaat werken?? Als dat niet lukt is het waarschijnlijk een nieuwe lipo kopen. Je kan voor een paar euro een Low Voltage alarm kopen bij hobbyking dat begint te piepen als 1 van de cellen lager dan een bepaald voltage komt.

Gr,
Roy
 
Om de regelaar aan te zetten zit een schuifschakelaar

Als ik het goed snap

1 zender aanzetten
2 lipos aanschakelen aan de regelaar
3 schakelaar op regelaar omzetten


Als ik nu de draden aan de regelaar met elkaar verbind. Krijg ik wel een vonk(je)

Als ik op de dunne draadjes bullits zet vonkt ie waarschijnlijk ook.
hier de dunne draadjes:
IMG_4379.jpg


Gaat er dan niets kapot?

Zou het leuk vinden om met windkracht 3 ook nog op de plas te kunnen, nu moet ik in de sloot blijven


Bootje mag inderdaad niet te groot worden, anders krijg ik ruzie met mrs..:)
Schuur staat al vol met techniekjes

Anders Moet straks m'n motor nog weg:mad:
 
Laatst bewerkt:
Als u de accu aan sluit geeft dat een vonkje bedoelt u?
Zoja, dat is normaal, dat is een teken dat de caps van de regelaar goed zijn.
Waar zijn die dunnen draadje voor?
Als ik het goed zie zit de schakelaar rechtsonder de foto onder de koelslang?

Hier een filmpje over het schoon maken van een schakelaar:


Maar bij auto's halen we de schakelaar meestal weg, zeker die goedkope plastic schakelaartjes.
Dan is de accu de aan en uit schakelaar.
Maar dan moet je dus wel altijd je accu ontkoppelen ( wat ik sowieso aanraad )
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat vonkje ga je toch niet hebben op je kleine draadjes mag ik hopen?

Wat je kan doen:

Je soldeert aan je dikke zwarte draad (die voor de lipo aan je regelaar), een weerstandje. Die dat ik hier liggen heb zijn 2W 12 ohm weerstandjes. Die soldeer ik aan de zwarte dikke draad van de regelaar. Als je dan je rode draad van je lipo aansluit op de regelaar, dan contact maakt met dat weerstandje met je zwarte draad van de lipo en vervolgens je zwarte draad van de lipo aansluit op je zwarte draad van je regelaar heb je geen vonk omdat je caps al geladen staan. Voor 4s doe ik dat niet, vanaf 5s begint het hard genoeg te vonken om de bullet te beschadigen en soldeer ik er snel een weerstandje aan. Als je dus op 6s vaart met je impuls zou ik dat weerstandje er snel aan solderen. Let wel op met op 6s varen want die regelaar is maar 60A continu met 80A piek. Niet meteen ideaal voor zo'n setup.

Voor je kleine draadjes, je soldeert op beide uiteinde een 3 of 4mm bullet connector en dan is dat probleem ook weer verholpen.

Voor je mogelijke nieuwe boot:

Lizard extreme: 400-700 euro RTR afhankelijk van de gekozen spullen
Buster: 1200-1600 euro RTR afhankelijk van de gekozen spullen

Gr,
Roy
 
dank voor de reacties!!


het zwarte en rode draadje, daar zat dat schakelaartje tussen.

eerst maar de accu s aangesloten, en daarna zwart en rode draad (die vonkte ook een klein beetje)

daarna dat zwarte en rode draadje vast verbonden.
bij het aansluiten van de lipo op de regelaar geeft ie een vonkje in de EC3 stekker.

maar ik begrijp dat dat geen probleem is.

nu de draden maar aan elkaar vast gesoldeerd en ingepakt.
moet me dus alleen bewust zijn dat ik bij het aansluiten een vonkje krijg.

nu ik het me realiseer, bij de thunder tiger van mn zoon (3S) zit ook geen schakelaar.
 
zag op de site van mhz een ready to run voor 720, dat is toch wel een behoorlijke bak met centje

sint was dit jaar niet zo vrijgevig met cadeaubonnen.(haha)
 
EC3 stekkers zijn nog net te doen voor op 4s. Met een grote prop op 6s gaat ofwel de regelaar ofwel de stekkers kapot. Beetje oppassen dus als je op 6s vaart. Beste alternatief is gewoon 5.5mm HK bullet connectors. Bij mij nog nooit problemen mee gehad als je je draden dik genoeg voorziet (minstens 12awg voor stromen 100A +).

MHZ is overdreven duur want dan heb je nog geen lipo's geloof ik.
Voor dat geld bouw je hem ongeveer zelf wel.

Romp: 140 euro
Carbon/aramide vezel + epoxy: 50 euro
Hardware, MTC stinger, rest chinees HOR racing: 100 euro
TP4050 met koelmantel: 100 euro
Lipo's: 6-8s 45C lipo's. 1set van 5000mAh = 60-85 euro
prop: x442, x445, x447, 65 euro bij OSE incl. verzenden
Regelaar: 200A 8s hifei: 108 euro Incl. verzenden bij astec racing
motormount kan je zelf uit triplex maken gelamineerd met vezel.
Servo: 65 euro voor savox 1256TG 20kg
Koppeling MBP: 30 euro

TOTAAL: rond 750 euro en dan vergeet ik nog hier en daar
verzendkosten en kleine spullen dus voor 800 heb je hem echt
RTR met 1 set lipo's. Doe je het allemaal met goedkope dingen
kan je wel 200-300 euro van de prijs afknijpen. Ik reken hier geen
zender of lader/voeding bij. Een dure hobby is het zeker en een
goed opgebouwde boot kost veel geld. Dat is nu eenmaal zo...

Gr,
Roy
 
Heb de dikke bullets. 5.5 mm stekkers en coupler al een paar weken bij Toemen in bestelling staan.

Zodra ik ze heb klus ik ze er in

Jouw opgave verschilt niet veel van die zij geassembleerd aanbieden (exl de Lipos)

Heb die nog liggen. Kan mooi m'n zoon de proboat op 4s gaan varen
Kan wel een klein beetje klussen maar helemaal zelf opbouwen is me NOG wat te veel
Dus een mooi tweedehandsje zou mooi zijn als ik die kan vinden
 
Moeten nog een beetje op zoek naar goede balanspunt met die gps want als ik 'm vlak voor de motor monteer dan stuitert de boot te veel
(accu's maar een aardig eindje naar voren geschoven)
bootje vaart dan wel wat nat (prop staat zeker niet laag)
Hallo Rob,

Complimenten voor de reparatie, je ziet er geen barst van...

Een monohull heeft het zwaartepunt tussen de 28 en 32% van de romplengte, gemeten vanaf de spiegel (zonder overhang).
Als je de GPS vóór de motor legt, dan zou ik de lipo's eerder naar achteren schuiven dan naar voren om het zwaartepunt weer op de goede plaats te krijgen.

Een startpunt voor de prophoogte krijg je door de boot op een vlakke ondergrond te leggen, met de schroef nét erbuiten; tussen de vlakke ondergrond en het achterlager moet je dan 2 - 3 mm ruimte hebben, méér gaat ten koste van het bladoppervlak, dat er op snelheid in het water steekt (dat kost snelheid), méér zorgt ervoor dat je de as door het water sleurt, wat extra weerstand oplevert.

Zag wel eens een plaatje van een boot met een stroomkabel? aan de achterkant die met een loop weer de boot ingaat? (nooduit)
Een nooduit is bijzonder gemakkelijk en relatief eenvoudig in te bouwen, dan kun je de boot afplakken zonder risico van een prop die wellicht kan gaan draaien...

Ben ook al op zoek naar een bootje voor het varen met wat ruwer water.
Is een mhz lizard extreme wat? Er staat er een te koop op MP
Heb je een link naar die Lizard op marktplaats?

In principe is elke monohull uit te rusten met een kantelkamer, dan kun je zelfs bij golven van een meter hoog gaan varen, want de boot zal na een flip weer terug kantelen.

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt:
Moet ik natuurlijk geen reclame voor maken
? te koop mhz lizzard extreme romp met aluminium roer en as - Modelbouw | Boten en Schepen - Marktplaats.nl


Ashoogte klopt met mijn instellingen

Accu's moeten erg ver naar voren om op die 30 % te komen

Had inderdaad gps verkeerd gelegd, moest corrigeren met Trimtabs op 4s om stuiteren tegen te gaan. Hoefde ik zonder gps niet

Vandaar die lege snelheden (48 op 4s, 64 op 6s). Haha

Gaat toch al erg hard op ons krappe slootje

Was inderdaad vergeten de balans weer op die 30% te zetten!!!


Hier een mooi filmpje van een Lizard in de golven, gaat geen een keer om
http://youtu.be/Z4fLm3ds8j0
 
Aan die lizard van op MP is wel wat werk aan. Zo te zien niet verstevigd met vezel en epoxy en ik zie ook niet meteen een waterinlaat dus daar moet je ook nog voor zorgen. Allemaal goed doenbaar maar als je er stel 150 euro voor moet neertellen, kan je bijna beter een nieuwe kopen (140 euro bij MHZ) en er degelijke spullen opzetten. Dat zou ik tenminste doen :)

Een netjes afgestelde lizard met een stevige setup is een plezier om mee te varen en heel stabiel:



Voor je impuls, op 4s met een 1800kv motor zou er meer moeten inzitten dan 48km/h.
Met mijn Pursuit ging het met een 2000kv leopard 4082 op 4s richting 80km/h, op 5s zat hij tegen de 100km/h aan, op 6s nog amper op het water te houden. Je zou dus nog flink wat extra uit die impuls moeten kunnen knijpen met de standard setup. Met welke prop vaar je nu? Je zou iets in de range van x442-x445 kunnen draaien op 4s, geeft normaal zeker 70km/h als je de romp netjes afstelt.

Gr,
Roy
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top