H
hezik
Guest
De ervaring leert mij dat ik eerst met een disclaimer moet beginnen. Het is niet mijn bedoeling om iemand aan te vallen, af te zeiken, te kwetsen, of wat dan ook van die aard. Als je in onderstaande tekst iets meent te lezen wat daarop lijkt, is het zo niet bedoeld, vat het dus aub ook niet zo op. Als ik per ongeluk iets oprakel waar al jaren over 'gezeken' wordt, mijn excuses, vergeef mij, ik wist niet beter.
Goed.. na deze mededeling van huishoudelijke aard, een paar korte vragen
1) het roepen van 'start en eind' en het aankondigen van figuren
in deze regels staat dat de helper start en eind moet roepen bij elk figuur en dat het aankondigen van figuren optioneel is. In werkelijkheid heb ik niemand iets horen roepen. Op de site met filmpjes van fam. vd. Vecht zijn er filmpjes waarin men het wel doet en filmpjes waarin het niet gebeurd.
Vat ik het correct samen als ik zeg dat zowel vlieger als helper de gehele vlucht hun mond mogen houden zonder dat dat verder consequenties heeft?
2) de plaatsing van figuren in het C programma
In de beschrijving in eerder genoemde regels, staat alleen van de rol expliciet aangegeven dat deze in het midden van het vlieggebied uitgevoerd moet worden. Voor de rest is plaatsing van de figuren, althans, volgens de genoemde regels, niet van belang, zolang alles maar parralel aan de veiligheidslijn gebeurd. Klopt dit? mag ik bv. de stallturn uitvoeren voor de middellijn? of de looping bv in het geheel na de middellijn?
Voor die figuren is het nog niet zo van belang wat mij betreft, maar voor de keerlus of halve omgekeerde cubaanse acht wel. Daar begon de vraag dan ook mee; is er een plek waar die geplaatst moet worden, of ben je daar verder vrij in, zolang het maar parralel aan de veiligheidslijn gebeurd. Ik heb mensen horen zeggen dat de rol uit dat figuur precies in het midden MOET vallen, maar anderen weer dat je het als keerlus moet vliegen, dus niet in het midden. Je zou ook nog kunnen zeggen dat het loopingedeelte uit de cubaan in het midden moet vallen.. welke is het? Of staat het gewoon vrij?
3) beoordeling van de start
uit de juryrichtlijnen en regels voor zowel het C als het B programma maak ik op dat de gehele start gejureerd zou moeten worden, vanaf het moment dat het toestel het luchtruim kiest, tot aan het moment dat het toestel de middellijn weer passeert aan de andere kant van het 'veld'. Tijdens de wedstrijd viel mij op dat er meerdere juryleden zijn die het cijfer voor start al gegeven hebben voordat uberhaupt de 2e 90 graden bocht gedraaid is.
Mag ik daaruit opmaken dat alleen het eerste stuk van de start beoordeeld word, dus het loskomen tot aan de 1e 90 graden bocht?
4) uiterlijk toestel
Zoals iedereen heeft kunnen constateren, is het erg waarschijnlijk dat mijn indoortoestellen (nog) geen lang leven zijn beschoren. Koppel ik dat aan mijn functionele luiheid (geen dingen doen die niet hoeven), dan kom ik dus de volgende wedstrijd weer met een geheel witte shockflyer aanzetten. Is dat iets wat een negatieve invloed heeft op de jurering en is het aan te raden toch je toestel van enige 'opsmuk' te voorzien, of maakt het echt geen moer uit?
5) landing en uitrollen
mag men, direct na het landen, doorrijden, bochten draaien, etc, om het toestel op te pakken, of moet men landen, uitrollen, stilstaan en mag men DAN pas verder?
Laatste vraag, die ik misschien als eerste had moeten stellen, de aangehaalde regels komen van de f3p.nl site. Ik ben er vanuit gegaan dat dat DE regels zijn. Als dat niet zo is, zou ik graag weten waar ik de volledige officiele regels kan vinden..
Goed.. na deze mededeling van huishoudelijke aard, een paar korte vragen
1) het roepen van 'start en eind' en het aankondigen van figuren
in deze regels staat dat de helper start en eind moet roepen bij elk figuur en dat het aankondigen van figuren optioneel is. In werkelijkheid heb ik niemand iets horen roepen. Op de site met filmpjes van fam. vd. Vecht zijn er filmpjes waarin men het wel doet en filmpjes waarin het niet gebeurd.
Vat ik het correct samen als ik zeg dat zowel vlieger als helper de gehele vlucht hun mond mogen houden zonder dat dat verder consequenties heeft?
2) de plaatsing van figuren in het C programma
In de beschrijving in eerder genoemde regels, staat alleen van de rol expliciet aangegeven dat deze in het midden van het vlieggebied uitgevoerd moet worden. Voor de rest is plaatsing van de figuren, althans, volgens de genoemde regels, niet van belang, zolang alles maar parralel aan de veiligheidslijn gebeurd. Klopt dit? mag ik bv. de stallturn uitvoeren voor de middellijn? of de looping bv in het geheel na de middellijn?
Voor die figuren is het nog niet zo van belang wat mij betreft, maar voor de keerlus of halve omgekeerde cubaanse acht wel. Daar begon de vraag dan ook mee; is er een plek waar die geplaatst moet worden, of ben je daar verder vrij in, zolang het maar parralel aan de veiligheidslijn gebeurd. Ik heb mensen horen zeggen dat de rol uit dat figuur precies in het midden MOET vallen, maar anderen weer dat je het als keerlus moet vliegen, dus niet in het midden. Je zou ook nog kunnen zeggen dat het loopingedeelte uit de cubaan in het midden moet vallen.. welke is het? Of staat het gewoon vrij?
3) beoordeling van de start
uit de juryrichtlijnen en regels voor zowel het C als het B programma maak ik op dat de gehele start gejureerd zou moeten worden, vanaf het moment dat het toestel het luchtruim kiest, tot aan het moment dat het toestel de middellijn weer passeert aan de andere kant van het 'veld'. Tijdens de wedstrijd viel mij op dat er meerdere juryleden zijn die het cijfer voor start al gegeven hebben voordat uberhaupt de 2e 90 graden bocht gedraaid is.
Mag ik daaruit opmaken dat alleen het eerste stuk van de start beoordeeld word, dus het loskomen tot aan de 1e 90 graden bocht?
4) uiterlijk toestel
Zoals iedereen heeft kunnen constateren, is het erg waarschijnlijk dat mijn indoortoestellen (nog) geen lang leven zijn beschoren. Koppel ik dat aan mijn functionele luiheid (geen dingen doen die niet hoeven), dan kom ik dus de volgende wedstrijd weer met een geheel witte shockflyer aanzetten. Is dat iets wat een negatieve invloed heeft op de jurering en is het aan te raden toch je toestel van enige 'opsmuk' te voorzien, of maakt het echt geen moer uit?
5) landing en uitrollen
mag men, direct na het landen, doorrijden, bochten draaien, etc, om het toestel op te pakken, of moet men landen, uitrollen, stilstaan en mag men DAN pas verder?
Laatste vraag, die ik misschien als eerste had moeten stellen, de aangehaalde regels komen van de f3p.nl site. Ik ben er vanuit gegaan dat dat DE regels zijn. Als dat niet zo is, zou ik graag weten waar ik de volledige officiele regels kan vinden..