paar vraagjes graupner zwever

• Topicstarter Topicstarter graupny
  • Startdatum Startdatum
G

graupny

Guest
hoi ik ben hier nieuw, heb juist een graupner zwever van een vriend gekocht, het was een bouwpakket dus met houte vleugels overtrokken me een soort plastiek, hij staat al in elkaar. ik heb 2 servo's, en de proppellor. ik vroeg me af wat ik nog allemaal nodig had. (ik ben hier nieuw in dus). een 3 kannaals ontvanger en zender, een regelaar, een motortje (want het is met een inklapbare schroef) en een battery pack? hoeveel kost dit ongeveer? en moet dat allemaal niet geplaatst worden zodat het vliegtuig is uitgebalanceerd?

gr yovan

Ik denk dat het een Graupner elektro junior is. 2m20 spanwijdte?
Al een behoorlijk oud beestje.. Ik heb er vroeger eentje ingevlogen en die deed het perfect.
Er komt idd een en ander bij kijken om deze terug vliegklaar te krijgen. Advies één: is er een club in de buurt? Anders gaat hij het niet halen vrees ik.

Het ligt eraan hoe zwaar je wil/kan investeren in deze kist. Een moderne setup zou bvb bestaan uit een Typhoon 15/13 motor met 25A regelaar en aangepaste prop (ik veronderstel dat die van jou nog op een speed 600 moest > niet geschikt voor deze motor).
Voor LiPo batterijen zou ik niet gaan, ik denk dat je dan een pak lood in de romp moet steken.
Ik heb in je lijstje nog geen batterijlader gezien.

ik wil gewoon redelijk goedkope dingen kopen die toch goed zijn, hoeveel geld ben ik dan kwijt? en waarom zou ik in een vliegclub moeten gaan, ik heb hier plek zat :P

en ja ik heb wel een batterij lader en zelfs een batterij maar dat is er een van een tamiya auto 7.2 volt dachtik. ook een motortje heb ik in feite dan. kan ik deze hiervoor ghebruiken?

Naar een vliegclub gaan met je toestel heeft (naast vele andere) twee grote voordelen: je gaat langer dan 5 seconden kunnen vliegen en je kist gaat nog heel zijn.

maar kan ik de motor en het battery pack hiervoor gebruiken of niet?

Deze motor is hiervoor niet geschikt, een speed 600 (evt. met vertraging) is meer geschikt. Mij lijkt dit een heel geschikte. Wil ook nog even terug komen op de tip van Morgot, ga bij een club langs !!!!!!! Al is het maar om even te kijken wat dit inhoud. Het is zonde van je geld om het gelijk in de grond te zien slaan. En de kans dat dit gebeurd is heel erg groot, er zijn er echt maar heel weinig die zichzelf hebben leren vliegen!!

graupny zei:
ik ga het eerst proberen zonder vliegclub.

Je bent voor het vliegklaar krijgen van dat toestel een veelvoud kwijt van wat je normaal voor 1 jaar lidmaatschap bij een vereniging betaald. Iedereen daar zal je meer dan graag willen helpen. Adviezen geven, je toestel voor je omhoog brengen zodat je bovenin wat kan oefenen, enz. Vrijwel hetzelfde toestel heb ik ook gehad, mooi ABS rompje dat helaas niet zo goed tegen harde landingen kan. Ga je zelf aan het 'klooien' dan zal je vliegtuig zoals morgoth924 al zegt waarschijnlijk binnen 3 startjes compleet verwoest zijn. Werkt erg demotiverend, en zonde van je investering!

maar kzou graag willen weten om wat voor bedrag het hier ongvr gaat... :wink:

indicatie:
Speed 600 8,4V 10
Passende Graupner klapprop (bijv. 9x5) 12
regelaar 30A 30
ontvanger 4kan 35 mHz 30
accu 7 cellen (8,4V) 25

Zender (gebruikt) 35 mHz 25
kristallen zender+ontvanger 25

Totaal 157 euro.

Reken voor een nieuwe 4 kanaals zender incl. ontvanger (bijv. Graupner X-408) 80 euro, da's dus even duur als los/gebruikt een zender, ontvanger en kristallen.

Verder moet je nog wat geld reserveren voor eventueel een accu voor je zender, krimpkous en stekkers voor je accu/regelaar. Zal ook een euro of 30 tot 50 zijn.

Wil nog wel even zeggen dat ik denk dat je je op z'n minst moet laten helpen door iemand die weet wat ie doet, zowel bij het opbouwen als de eerste vluchten. Een net gebouwd vliegtuig vliegt zelden direct goed. Als je dan nog niet kunt vliegen kom je echt geen 5 meter ver. Of 50, maar dan is alleen de klap wat harder.
Laat iemand je helpen met opbouwen en het invliegen. Daarna het toestel op hoogte laten brengen en voorzichtig zelf wat bochtjes proberen. Enzovoort.
Hoeft niet direct bij een club maar als je alles zelf doet gaat het vrijwel zeker direct fout. Lees anders een poosje op het beginnersforum, er zijn al duizenden euro's versplinterd door mensen die dat niet willen geloven.
Zelf heb ik het ook niet bij een club geleerd maar van een ervaren vriend, op de beschreven manier. Dat kan heel goed.
Hoe dan ook: heel veel succes en plezier!!!!!! :D

Bij v Hooff modelbouw in Maarheeze:

BMI Co Pilot 6 kan. Computerzender
- zenderaccu (dus geen batterijen)
- Mixers, 3 modelgeheugens...
- Ontvanger
- 3 (mini)servo's
- 30A (!) regelaar (borstelmotor)
- Lader om de zenderaccu te laden
- Draagriem
-> €105,-

Ben je al bijna klaar. ..

En natuurlijk een club opzoeken.
Voor als je dit niet van plan bent, gelieve je eerste (en laatste) vlucht te (laten) filmen en op dit forum te plaatsen.
Dit natuurlijk om anderen ervan te weerhouden het ook alleen te gaan proberen...

Succes ermee

Die is volgens mij geen Junior Sport, die heb ik ook gehad en die heeft dubbele v-stelling en volledig beplankte vleugels.

Ik denk eerder dat dit een elektro-uhu is (nog iets ouder). Deze wordt icm een standaard borstelaandrijving wel een beetje zwaar vindt ik. Misschien kun je opteren voor een goedkoop borstelloos setje (hoeft niet loodrecht omhoog lijkt mij) of anders een gebruikt borstelsetje.

Mee eens, maar dan moet je wel rekenen op minstens een kleine 100 euro meer (motor/regelaar/1 lipo/lipolader)

bedankt voor de reacties, weten jullie ongeveer hoeveel hij nu waard is? dus volledige kist met genen en kabels + servos voor het achterroer. het houte plankje voor alles in te zetten en een inkalbare propellor?

Back