paar vragen over mijn EDF

eej allemaal,

Ik ben bezig met een airboat die word aangedreven met een EDF. Mischien hebben jullie het al in me bouwverslag gelezen(bouwverslag-airforce-airboat) dat ik een paar vragen over mijn EDF heb, en aangezien dit een EDFsubforum is inplaats van een boten subforum leek het me wel handig om hier het nog een keer te vragen. Ik kreeg bij de EDF een soort ring die ik er aan de voorkant op kan zetten:confused:. Weet iemand wat die ring doet? Ik heb er foto's van. En ik vroeg me af waarom de dingen die zegmaar de motor aan het omhulsen vastmaken met een tegengestelde richting van hoe de fanbladen staan(mischien beetje raar uitgelegt:P) Ook is het een beetje irritant om die fan vast te maken aan me boot (denkik). Ik weet wel dat ik de EDF in een aluminium buis komt waar daarachter het roer uit de buis steekt. Ik maak hem aan de buis vast met boutjes en moertjes. En die gaan dan ook door mijn romp.

IMG_0545.jpg

De EDF en de ring.

IMG_0546.jpg

Achterkant EDF.

IMG_0551.jpg

EDF met ring erop
IMG_0552.jpg

EDF zonder ring erop
IMG_0553.jpg

EDF in de aluminium buis. Hij moet nog wel op lengte worden gezaagt.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Alex,

De ring aan de voorkant, dient om de DF, als hij niet in een tunnel geplaatst word, aan een betere instroom van de lucht te helpen. Als de fan gaat draaien zuigt hij lucht aan uit alle richtingen. Dit houd in dat aan de randen de lucht van dwars opzij komt. Hierdoor moet die lucht heel kort de bocht om, en de zijdelings instromende lucht duwt als het ware de van voren aanstromende lucht naar het midden van de doorlaat toe. Dit geeft een effect alsof de diameter van de aanzuigopening kleiner is dan hij in werkelijkheid is. Die ring zorgt er voor, dat de zijdelings aanstromende lucht wat van richting verandert, waardoor dit effect minder word. Deze ring is vergelijkbaar met de aanzuigkelken die je vaak vind op bijvoorbeeld motorfietsen met open carburateurs. Op de Zenoah benzienmotoren zie je ze ook wel eens zitten.

De vanen waartussen de motor opgehangen is, hebben deze hoek om de rotatie uit de uitstromende lucht te halen. De rotor geeft de lucht snelheid naar achteren, maar ook een roterende beweging. Deze roterende beweging kost wel energie (de motor neemt er als het ware extra stroom om op), maar levert geen bijdrage aan de voortstuwing. Door de vanen een hoek te geven, word deze roterende beweging omgezet in extra uitstroomsnelheid, waardoor het rendement van de fan verbetert, én de stuwkracht toeneemt. Het zijn procenten, maar ze zijn toch wel heel goed merkbaar t.o.v. rechte vanen en geen ring.

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reactie's!! Alleen ik snap niet precies wat die ring nou doet...
De boot kan gaat niet zohard als een vliegtuig, waarvoor de EDF eigelijk bedoelt is. De EDF zou eigelijk watmeer power moeten hebben op lagen snelheid, want voor hogen snelheden is de weerstand te groot. Wat kan ik dan beter doen, met ring of zonder ring?

De luchtstroom kan geen scherpe bochten maken dus je inlaatring is niet
okee. een radius van 6mm is voldoende, maar dan moet je knutselen.
Dat snap ik niet... De fan is van binnen 7.6cm diameter, en de ring 7.3cm. Of bedoel je wat anders?

De uitlaat moet je conisch laten lopen tot 90% van je inlaatoppervlak. Dat is de binnendiameter oppervlak van de fan minus de diameter van je motorhuis.
Me EDF loopt gaat indd een beetje van klein naar groot, maar het scheelt niet veel (van 8cm naar 8.1cm) Alleen de buis laat gewoon recht... Mischien kan ik hem van binnen opvullen ofzo, maar de buis word niet erg lang. Het is alleen echt bedoel om het roer aanvast te maken. De buis word ongeveer 2.5cm langer dan de EDF. Nogmaals bedankt voor de reactie's!

m.v.g. Alex

Ik heb eventjes een schet gemaakt hoe de EDF aan me boot word vastgemaakt. Hoe ik het roer maak weet ik nog niet helemaal zeker. De buis die om de EDF zit is van aluminium, de ringen daaromheen zijn van PVCbuis. En die beugeltjes ook van PVCbuis.

wol_error.gif
Deze afbeelding is verkleind. Klik op deze balk om de volledige afbeelding te bekijken. De originele afbeelding is 1024x752 en 31KB.
EDF.jpg

wol_error.gif
Deze afbeelding is verkleind. Klik op deze balk om de volledige afbeelding te bekijken. De originele afbeelding is 1024x752 en 34KB.
EDF2.jpg

wol_error.gif
Deze afbeelding is verkleind. Klik op deze balk om de volledige afbeelding te bekijken. De originele afbeelding is 1024x752 en 34KB.
EDF3.jpg

"Exploded view"

Wat vinden jullie ervan?

m.v.g. Alex

Een "klassieker" om de duct te verkleinen is het wegwerpbekertje (niet de "slappe" koffiebekers maar de wat steviger kunststof disposable bekers/glazen die veel op evenementen gebruikt worden als bier/frisdrank glas) ....

(maar om eerlijk te zijn, op je airboat kan je beter een fatsoenlijke prop monteren, de EDF zal "schrikbarend" slecht presteren t.o.v. een normale propellor ... ik schat in energie een factor 10 meerverbruik t.o.v. nog niet de helft aan prestatie )

.... Als je je huiswerk goed doe dan heb je 60% remdemend tov een prop. staat wel tegenover dat je een jet vliegtuig hebt wat veel vetter is als een prop.

Dit gaat natuurlijk alleen op als je kist ook "jet" snelheid maak, bij lage snelheden doet een EDF weinig meer dan "veel" stroom gebruiken ...

Back