Paar vragen over motor tuning...

Hey Walter,

In principe ben ik geneigd te zeggen. Als het voor je werkt, is het goed.
Ookal staan de naalden ver open.
Die gedachte had ik vandaag ook moet ik zeggen, maar de reden van 5 sec is me niet meer helemaal duidelijk... misschien had het wel een reden die ik niet weet waarom het wel belangrijk is om 5 sec te halen alvoren weer rond te gaan vliegen.
Je lijkt een fuelflow probleem te hebben.
Misschien een verstopt filter, te nauwe doorgang.
Of vuil in de carburateur.
De carb heb ik nog niet geheel uit elkaar gehad voor schoonmaak, dat is het enige wat ik nog kan en dus ga doen. De slangen en de filters zijn in orde.

Als het verder niets veranderd, dan idd vliegen maar.

Bedankt voor de input, wordt gewaardeerd!
(ieders input uiteraard)

Gr, Roy

De 5 seconden is niet heilig.
Hij mag optoeren tussen de 3 en 5 seconden.
De afstelling van de kleine naald is ook belangrijk om het optoeren soepel te laten lopen.
Van Idle naar hover optoeren gaat slecht als je kleine naald prut is ingeregeld.

Wat belangrijker is, is de hanging RPM. Dit mag hij niet doen !!!
Dan loopt hij mager en wordt te heet.
Als dit bij jou niet het geval is en de rest loopt lekker dan laat het maar lekker 2-3 seconden zijn.

Roy,

Gisteren is een piloot uit Venray naar ons veld gekomen om zijn TT50 te laten afstellen.
Hiervan heb ik wat zaken geleerd waar jij misschien ook wat aan hebt.
De exacte stand van naalden weet ik niet meer.
Ik geloof de kleine naald 3-4 volle slagen (360)
de grote rond de 2,5

Maar wat me op viel is dat de kleine naald op de TT50 erg ver door werkt.
Ik kreeg hem niet fijn getuned op de grote naald, hij bleef heet.
TOTDAT ik de kleine naald verder open zette, toen werd hij steenkoud.

Dus zo doe ik het in vervolg bij de TT50:
Grote naald 3x360 open.
Kleine naald 3x360
Hover
Kleine naald verder open totdat de backplate koud wordt (wel steeds laten afkoelen als hij ECHT te heet wordt)
Als de kleine naald ver genoeg open is kun je de grote naald armer gaat zetten.
Dan kan dit ineens best veel !!!
Zo tune je dan het 4takten weg en loopt hij uiteindelijk goed.

Ik kwam overigens op deze manier wel goed uit met de pinchtest en hanging RPM.......
Het was gewoon bijzonder hoeveel de kleine naald uit maakt bij deze motor :?

Dag Walter,

Een paar dagen terug kwam ik het volgende draadje tegen Tuning a tt 50 motor - HeliFreak
Daarin staat op een gegeven moment het volgende:

The thing that gets people in trouble with this engine is the idle(slow speed) screw does a LOT more than just idle. It provides a substantial amount of fuel to the engine at hover power. Becuase of this you must tune it to run at the right temp in hover using the idle screwe and not so much the high speed screw.

Jou bevindingen komen dus heel goed overeen met die van hem. Gisteren ben ik gestart met de grote naald op 3 slagen open, en de kleine op 3,5 slag open.
Dit leverde een heet lopende motor op en na veel bij stellen (in eerste instantie op de kleine naald) en laten afkoelen ben ik geeindigd op 5 slagen voor de kleine naald.
De temp was dan iets aan de hoge kant en heb geprobeerd dat te corrigeren door vetter te gaan maar daardoor werdt het stationair minder en het starten moeilijker.

Daarom ben ik toen de grote naald vetter gaan zetten om de temp wat verder om laag te krijgen en ben met de kleine terug gegaan naar de laatste instelling.

Einde hiervan was 4,75 grote naald en 5 kleine naald. Temp redelijk goed, mag iets koeler maar 2,5sec pinch is max.

Toen jij gister die tt50 tunede, had je ook last van een tikkende staart? Dat heb ik dus vrij vaak en begreep dan dat de motor te weinig brandstof kreeg. Was dat probleem opgelost met het stellen van de kleine naald?

Wat opvalt is dat jij de grote naald armer bent gaan zetten en ik vetter.
Ik ga het toch nog weer opnieuw proberen volgens hoe jij het beschreef en succes mee had.

Ondanks dat mijn naalden ver open staan was het brandstof gebruik normaal, ik heb op deze laatste setting (nauwlettend temp in de gaten gehouden) 30 minuten gevlogen en daarbij 1,5 tank gebruikt. 1 tank per 20 minuten lijkt me normaal voor ene 50'er.

Bedankt voor je bevindingen, ik laat weten hoe het gegaan is!

Gr, Roy

Roy,

Een tikkende staart is meestal het gevolg van 4takten, dus te vet.
Als hij te mager loopt loopt hij gewoon heet.
Wat me op valt is dat het schipperen is bij de TT50 tussen 4takten en te heet lopen.
Het kwam neer op 2 clicks op de grote naald om dit verschil te maken.

Met de kleine liet ik hem koud lopen.
Met de grote werkte ik het 4takten dan weg. Schipperen tussen heet en 4takten.

Wat zijn "slagen" bij jou?
180 of 360 graden?
Vergelijking van naalden heeft denk ik ook weinig zin bij deze motor. Ik weet ook bijvoorbeeld niet met hoeveel nitro hij vloog (ik denk 5%). Wel een Enya#3 overigens.
Toen we met jouw motor bezig waren was het twijfelen: Enya#3 of OS#8.
Nu is het een stuk heter en zou ik eerder voor de ENYA#3 gaan.
Maar zoals al eerder gezegd: het is geen exacte science.
Gewoon even proberen en vergelijken.

Laatst bewerkt:
Dag Walter,

1 slag is bij mij 360 graden.
De tikkende staart als gevolg van 4takten klinkt heel aannemelijk, maar eerder in dit draadje lees je ook "Het slaan van de staart betekend dat bij hoveren de motor nog te weinig brandstof krijgt" Ik heb dus eerder ook al eens geregeld op vetter in die situaties...

Gister ben ik te werk gegaan zoals jij omschreef. 3 open op de grote, de kleine op 3 en met deze regelen tot hij koud blijft, dan de grote naald armer gaan zetten.
Resultaat is gelijk, ik heb de grote naald weer vetter moeten zetten om hem niet heet te laten lopen. Als ik dat met de kleine verder probeer te regelen krijg ik hem niet meer gestart.
De hoofdnaald op 3 slagen, de kleine op 5,75 dan loopt hij warm/heet (seconde of 12 vast te houden). Pinch is dan 2,5 sec max.

Ik zal proberen nog krapper af te stellen, als er meer uit te halen is dan moet het in de 0,1 slag zitten...

Jij zegt enya3 bij het hete weer? Ik las dat bij heter weer de plug iets koeler mag, en bij koud weer de plug iets heter... niet goed? Ik heb een os8 gebruikt de afgelopen drie dagen... of toch maar gewoon "hoe heter hoe beter?" zolang het werkt en niet voorontsteekt?

Wordt vervolgt... gr, Roy

Het is op zich goed dat je steeds op hetzelfde uit komt.
Dan zal dit wel de juiste afstelling zijn voor jouw motor.

Als het warm wordt gaan de luchtmoleculen verder van elkaar staan omdat ze meer trillen.
Effectief heb je minder lucht tot je beschikking en je lucht/fuel verhouding klopt is niet meer optimaal. Om dit te compenseren (tov een afstelling in de winter) moet je de motor armer zetten.
Soms, niet altijd. moet je ook het onstekingstijdstip veranderen omdat je fuel/lucht dichtheid veranderd door een hetere plug te gebruiken.

Mijn heli's moet ik ook aanpassen voor de zomer en winter condities.
In de winter: Of een extra shim, of een koudere plug.

Maar staar je niet blind op mijn uitgangsposities. Ik ben gestart vanuit 3 op beide naalde omdat iemand op het forum zei dat dit de default instelling was.
Waar het exact op uitgekomen is heb ik niet meer gecontroleerd.
Jij tuned volgens mij nu goed, en bent er ook handig in geworden geloof ik.
Dus jouw instellingen zijn OK. Het verbruik is ook goed voor hoverfiguren.
Het is het proberen waard om het tune proces nog eens te doorlopen met een Enya#3 om te kijken wat betere resultaten oplevert.

P.S.
De TT50 moet ik pas te heet als ik de backplate niet langer dan 5-6 seconden kan aanraken.
ThunderTigers lopen gewoonweg heter dan OS'jes.

Laatst bewerkt:
Hey Walter,

De tuning resultaten zijn inderdaad constant, ik kom steeds weer op dezelfde waarden uit.
Ik kan niet op andere settings uitkomen, de motor loopt goed, temp is goed, dus laat ik het inderdaad maar even zo.

De afstelling kan ik nog een keer opnieuw doorlopen met de Enya3, zien wat het verschil nog kan zijn.

Wat betreft de afstellingen heb ik idd veel opgestoken de laatste tijd, dat gaat dus vooruit.
Bedankt voor de hulp :thumbsup:

Ondanks dat het vliegen steeds beter gaat (de nose in hovers en stall turns gaan heel goed) heb ik ondertussen een ander draadje gestart waaruit je misschien anders zou concluderen...

Die Enya3 tuning gaat nog even duren dus :-(

Gr, Roy

Back