paddels :oops:

hoi,

misschien een domme vraag, alowel domme vragen bestaan niet denk ik.

maar wat is de functie van paddles en wat gebeurt er als je die verandert van hoek?

met paddles bedoel ik:
c3025_s.jpg

is toch de juiste benaming he?

greetzz
florian

de paddles zijn eigenlijk de eerste fase van een stuurbeweging op een heli. wanneer de rotorkop draait, en dus ook de paddles, en je stuurt dan verandert de hoek van van de paddles. omdat er lucht langs de scheefstaande paddle stroomt verandert de paddle van hoogte, deze gaat dus op of naar beneden (afhankelijk van de bladhoek). wanneer de paddle op of neer gaat krijgt het achterste rotorblad meer/minder bladhoek, en de voorste minder/meer. wanneer een achterste rotorblad meer bladhoek heeft dan de voorste gaat de heli natuurlijk naar voren hangen, snappie :D

na 2 keer lezen snap ik het thnx.

en dat stokje ( :lol: ) waar je paddle opzit (noemt flybar zekers?)
als je daar een gewichtje van naar de buitenkant doet word hij stabieler?
ik denk dat ik dat eens heb gelezen

inderdaad, door gewichtjes op de paddlebar te plaatsen zijn de stuuruitslagen kleiner (is makkelijker) en is de centrifugale (ofzo) kracht groter die voor stabiliteit zorgt.

De functie van de paddle is het stabiel maken van de heli. De paddels hebben een gyroscopische baan, en die wil die graag behouden. Wordt de heli ongewenst van hoek veranderd, zullen de paddles de hoek ten op zichte van de aarde behouden. Waardoor de hoek van de rotorbladen om tegen te sturen automatisch meer wordt.

Nog een functie van de paddles, is een stuurbekrachtiger om de servo's te ontlasten. Een paddle van hoek veranderen heeft minder kracht nodig dan een compleet rotorblad.

Alleen maar voordelen dus? Helaas toch niet. Het nadeel van paddles is dat het het sturen van de heli trager maakt. Hoe zwaarder de paddle hoe stabieler de heli, maar ook hoe trager de heli.

Dit hebben ze opgelost door middel van de zogenaamde "bell Hiller" mixer. Een mechanische mixer in de rotorkop die de rotorbladen voor een deel met de paddles stuurt en voor een deel rechtstreeks stuurd met de paddles.

Zo werken alle grotere Collective Pitch heli's en veel kleine CP heli's.
Fixed Pitch heli's hebben deze mixer meestal niet, om het eenvoudig te houden.

heb ik ook weer wat geleerd :D
nu weet ik eindelijk waarom die extra stangetjes op mijn CP zitten :oops:

De paddle is eigenlijk een mechanische servo-versterker. Zou het alleen om stabilisering gaan, dan zouden de paddles door gewichten kunnen worden vervangen (zie bv. Bell 212 / Bell UH-1, Bell 47G)

Het is dus een stuurbekrachtiging die ook voor extra stabiliteit zorgt.

Bij een Ridgid, 3 of 4 o5 blads kop mis je beiden, de servo`s worden zwaarder belast (dat merk je niet) maar het effect van de paddles merk je zeker. Je mist dan de zelfcorrigerende werking waardoor de heli sneller zal afglijden als hij scheef komt te hangen.

bedankt allemaal voor de antwoorden :D

maar als ik nu een -10 graden zet en de andere +10 graden (ofja een naar boven en dan andere evenveel naar beneden)
gat hij dan op minder gas opstijgen. of wat gebeurt er dan

lol :lol:

okeej, ik dacht dat het voor iets diende dat ie sneller of trager ging opstijgen

dus als ik meer gewicht aan het einde van dat stokje waar de paddle opzit doe is hij beetje stabiller? scheelt dat veel, en is dat dan makkelijker vliegen voor beginners?

mr-02 zei:
maar als ik nu een -10 graden zet en de andere +10 graden (ofja een naar boven en dan andere evenveel naar beneden)
gat hij dan op minder gas opstijgen. of wat gebeurt er dan

De paddles mag je niet misbruiken om extra draagkracht te leveren. Dan komt de door de krachten de as een beetje krom te staan.
Voor dezelfde reden til je zelf de helikopter ook niet op door hem bij de paddles beet te pakken :)
Maar 1 paddle omlaag duwen terwijl de andere kant omhoog beweegt mag wel, de as blijft recht. Dit is wat de luchtstroom zelf ook doet bij de helikopter tijdens het sturen.

mr-02 zei:
lol :lol:

okeej, ik dacht dat het voor iets diende dat ie sneller of trager ging opstijgen

dus als ik meer gewicht aan het einde van dat stokje waar de paddle opzit doe is hij beetje stabiller? scheelt dat veel, en is dat dan makkelijker vliegen voor beginners?

Jij bedoelt wat er zal gebeuren als je 10 graden spoed op de bladen zet :P

Ja dan zal de heli bij weinig toeren al het luchtruim kiezen. Stabiliteit is er door het lage gyroscopisch effect nog nauwelijks dus gaat de heli waggelen als een zieke eend.

goed dat je het zegt, ik til soms m'n heli op bij de paddles om te kijken of het evenwicht een beetje goed zit :lol:

Om misverstanden te voorkomen : de paddles zijn om te sturen en de rotorbladen zorgen voor draagkracht en lift.

De paddles moeten altijd recht tegenover elkaar staan en vlak als de tuimelschijf ook vlak staat.

Hoe ziet zo'n "bell Hiller" mixer er uit dan..?
Ik heb namelijk fixed pitch en ga binnenkort over naar CP

Om nog maar een vraag over dit onderwerp te stellen:

Waar hangt het vanaf, dat sommige heli's geen paddles hebben/gebruiken? Is daar een som voor, of is daar een soort van grens betreft gewicht en lengte van de heli, of van alleen de hoofd rotor?

Bij mijn weten is daar geen grens voor. Over het algemeen zijn rigid koppen alleen voor 10cc heli's verkrijgbaar maar het zou ook op grotere en op kleinere heli's toegepast kunnen worden. Op een kleine heli zou het systeem wel super 'giftig' kunnen worden.

Back