paddels :oops:

Tijd voor nieuwe info Ron;-)

Flybarless systemen worden electronisch ondersteund door de Vstabi en binnenkort ook de CSM versie van de Vstabi. Dit is een electronisch systeem wat volgens logaritmen werkt (Vstabi) en gewone gyro's (CSM).

V-stabi kost zo`n 1200 dollar, de csm versie is nog niet uit maar zal zo`n 700 dollar gaan kosten. Ze zijn overigens niet echt te vergelijken, de V-stabi heeft 2 pitot buisjes om voorwaardse en achterwaardse snelheid te meten.

Met V-stabi is de reactie vd rotorkop op de computer in te stellen. 2 verschillende instellingen die je kunt schakelen met je zender. Van stabiel naar belachelijk bewegelijk met 1 schakelaartje...

Cheers,

Richard

De Vstabi is maar 650 dollar ofzo, de 2assige. Die 1200 dollar van jou haal je volgens mij van Mikado, en die heeft er al de goede kop bij inbegrepen.

Alsnog $$$.

Het is dat mijn zelfbouw motortje te zwak was, anders had ik vorige indoor meeting gevlogen met een rotorkop van een DF22 (dacht ik). Behoorlijk klein en licht dus. Ik had alleen wel de paddles eraf gehaald en de bladen direct aangestuurt.

Het is waar dat er dan veeeeeeeeeeel meer kracht op de servo's komt. Maar daar staat weer tegenover dat je de uitslag veeeeeeeeeeeeel kleiner kan maken (korter servoheveltje) waardoor er weer minder kracht op de servo komt. Uiteindelijk zal het alsnog meer kracht kosten zonder paddles denk ik, maar goed. Was wel leuk
Pas bij 70% EXPO kon ik een beetje gecontroleerd rondzwalken :). Werkt dus prima op alle formaten.

De DF52 (35cm rotordiameter) stuurt normaal alleen via de paddles. hierdoor krijg je dus een net vertraagde stuurreactie. Die wilde ik wel sneller en heb dus zelf de bellhillermixer erop gemaakt. Vliegt echt heerlijk nu! 1 andere gast op rcgroups had wat dingen aan de bovenkant gebroken. Gewoon alles eraf gehaald en direct aangestuurt. werkte ook prima :)

http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=49337&start=0
HPIM2232.JPG

HPIM2245.JPG

laurens zei:
... Flybarless systemen worden electronisch ondersteund door de Vstabi en binnenkort ook de CSM versie van de Vstabi. Dit is een electronisch systeem wat volgens logaritmen werkt (Vstabi) en gewone gyro's (CSM).
20 jaar geleden werden de rotorkoppen (3-, 4- en 5-blads) van PeKa Lufttechnik (Guenther Kniprath) gevlogen met twee gyro's, 1 voor rol en 1 voor nik.

Voor die koppen moesten speciale bladen gebruikt worden, zwaartepunt ver naar voren. Ik weet niet of dat bij de huidige systemen (andere merken) nog zo is.

20 jaar geleden werden de rotorkoppen van PeKa Lufttechnik gevlogen met twee gyro's, 1 voor rol en 1 voor nik.

Dat is dus hetzelfde als CSM nu gaat maken met behulp van 2x CSM 720 gyro's. Ze maken een soort mixerboard wat vrij goedkoop moet zijn waar je dan 2 van hun gyro's aan hangt, deze kunnen weer met de computer zo ingesteld worden dat het de heli stabiliseert. Jammer is dat er al zoiets bestaat hehe... met behulp van 2x GY401...

De V-stabi complete versie kost wel $1200, dit is het systeem met de pitot buisjes etc. Je kan dit in principe op elke helicopter toepassen die hiervoor geschikt gemaakt is, maar opzich lijkt het me nog niet echt interessant gezien de hoge prijs.

V-stabi is ook eigenlijk niet te vergelijken met wat CSM maakt, dat is alleen een soort stabilisatiesysteem. Jaren terug was er al iemand op RR die een systeem had gemaakt op zijn fury wat heel erg op V-stabi leek, hij kon de reactie instellen met behulp van de computer... heel erg leuk allemaal.

Cheers,

Richard

de paddles zijn eigenlijk de eerste fase van een stuurbeweging op een heli. wanneer de rotorkop draait, en dus ook de paddles, en je stuurt dan verandert de hoek van van de paddles. omdat er lucht langs de scheefstaande paddle stroomt verandert de paddle van hoogte, deze gaat dus op of naar beneden (afhankelijk van de bladhoek). wanneer de paddle op of neer gaat krijgt het achterste rotorblad meer/minder bladhoek, en de voorste minder/meer. wanneer een achterste rotorblad meer bladhoek heeft dan de voorste gaat de heli natuurlijk naar voren hangen, snappie :D
Stel dat je nick naar voren geeft dan zal de baan van de paddels schuin naar voren gaan lopen (wanneer de paddels haaks op de heli staan staat de flybar horizontaal, draaien de paddels door naar voren/achteren dan staat de voorste op zijn laagste punt en de achterste op zijn hoogste) Wanneer je deze "baan" met de hand in slomotion nadoet zal je zien dat de bladhoek het grootst/kleinst is als de rotorbladen dwars op de heli staan. Als de rotorbladen doordraaien naar voren/achteren krijgen ze juist geen extra bladverstelling !

Ik ben bang dat met de theorie over de bladverstelling de werking nog niet verklaard is.

Back